Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Konferencja: kobiety w lobbingu i rzecznictwie interesów w Polsce. czy „męski świat” decydentów traktuje po partnersku kobiety-lobbystki i kobiety-rzeczniczki? jak będzie zmieniała się sytuacja na tym polu – jakie rysują się scenariusze na przyszłość? odpowiedzi na te i inne pytania szukali paneliści dyskusji „kobiety w lobbingu i rzecznictwie interesów w polsce”. w dyskusji panelowej wzięli udział: monika constant, dyrektorka francuskiej izby przemysłowo-handlowej w polsce, piotr frączak, prezes ogólnopolskiej federacji organizacji pozarządowych, członek obywatelskiego forum legislacji (ofl), anna kadzikiewicz, zarejestrowana lobbystka (nr w rejestrze maic: 00132), viewpoint group i wspólnicy spółka komandytowa, grażyna kopińska, odpowiedzialne państwo (dawniej: program przeciwko korupcji), fundacja im. stefana batorego, kieruje obywatelskim forum legislacji, anna mazgal, pracująca na rzecz organizacji trzeciego sektora, członkini young advisors on digital agenda to vice-president neelie kroes, ofl oraz dr agnieszka rymsza, kierująca działem rzecznictwa w fundacji synapsis, ofl. dyskusję moderowała dr karolina wigura z „kultury liberalnej”, komentatorka tvn 24 biznes i świat. już pierwsze pytanie – kim jest lobbysta – wzbudziło żywą dyskusję wśród panelistów. dr rymsza akcentowała rozróżnienie pomiędzy rzecznictwem a lobbingiem, podczas gdy większość dyskutantów stawiała znak równości między rzecznictwem a lobbingiem. jej zdaniem, rzecznictwo to działalność na rzecz grupy dyskryminowanej, podczas gdy działalność lobbingowa opiera się na interesie ekonomicznym. według piotra frączaka w lobbingu chodzi o obecność obywateli i ich aktywność w procesie tworzenia prawa. anna kadzikiewicz podkreśliła, że lobbing jako wpływanie na decydentów, również może polegać na reprezentowaniu potrzeb różnych grup, nie tylko w celu stricte ekonomicznym. jeszcze dwa lata temu, była jedną z 4 kobiet lobbystek na kilkunastu zarejestrowanych w sejmie lobbystów. w dyskusji zwrócono także uwagę na zagadnienie prawnych regulacji działalności lobbingowej. dr rymsza poruszyła temat braku prawnej definicji oraz regulacji w sferze rzecznictwa. grażyna kopińska przywołała przykład kanady jako kraju o optymalnych – jej zdaniem – regulacjach prawnych lobbingu. czym się różnią kobiety i mężczyźni w lobbingu? zdaniem anny mazgal kobiety posiadają naturalną przewagę nad mężczyznami w dziedzinie miękkich strategii negocjacyjnych. kopińska, opierając się na doświadczeniach obywatelskiego forum legislacji, którym kieruje, uznała, iż strategie kobiet i mężczyzn są takie same. przyznała jednak, że na podstawie prac ofl mężczyznom częściej zdarza się zrobić coś „na własną rękę”, bez konsultacji z resztą zespołu. zaznaczyła, że nie można tego uogólniać. jak zauważyła monika constant, w środowisku francuskich firm, które skupia izba, przeważają raczej mężczyźni-lobbyści. mniejsza liczba kobiet-lobbystek w dużej mierze wynika z tego, że kobietom brak odwagi, obawiają się podjęcia takiej pracy. w późniejszej dyskusji, lobbysta tomasz zapalski wyraził opinię, że kobiety lobbystki niczym nie różnią się od lobbystów-mężczyzn. jego słowa wywołały szeroką dyskusję, sprowadzającą się do określania roli kobiety w życiu społecznym, w rodzinie oraz potrzeby wspierania ich również na polu zawodowym, czemu służą dostępne już oferty szkoleń i kursów. w trakcie odpowiedzi na pytanie o lobbing i rolę kobiet, jedna z panelistek poruszyła zagadnienie manipulacji, co spotkało się z żywym zainteresowaniem wszystkim dyskutantów. anna mazgal określiła manipulację jako narzędzie, z czym nie zgodziła się anna kadzikiewicz, twierdząc, że manipulacja jest negatywnym zjawiskiem, ponieważ oznacza np. zatajanie istotnych informacji w celu wpłynięcia na decyzję w pożądanym kierunku. proto.pl było patronem medialnym wydarzenia.
Czy „męski świat” decydentów traktuje po partnersku kobiety-lobbystki i kobiety-rzeczniczki? Jak będzie zmieniała się sytuacja na tym polu – jakie rysują się scenariusze na przyszłość? Odpowiedzi na te i inne pytania szukali paneliści dyskusji „Kobiety w lobbingu i rzecznictwie interesów w Polsce”.
W dyskusji panelowej wzięli udział: Monika Constant, dyrektorka Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce, Piotr Frączak, prezes Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych, członek Obywatelskiego Forum Legislacji (OFL), Anna Kadzikiewicz, zarejestrowana lobbystka (nr w rejestrze MAiC: 00132), Viewpoint Group i Wspólnicy Spółka Komandytowa, Grażyna Kopińska, Odpowiedzialne Państwo (dawniej: Program Przeciwko Korupcji), Fundacja im. Stefana Batorego, kieruje Obywatelskim Forum Legislacji, Anna Mazgal, pracująca na rzecz organizacji trzeciego sektora, członkini Young Advisors on Digital Agenda to Vice-President Neelie Kroes, OFL oraz dr Agnieszka Rymsza, kierująca działem Rzecznictwa w Fundacji Synapsis, OFL. Dyskusję moderowała dr Karolina Wigura z „Kultury Liberalnej”, komentatorka TVN 24 Biznes i Świat.
Już pierwsze pytanie – kim jest lobbysta – wzbudziło żywą dyskusję wśród panelistów. Dr Rymsza akcentowała rozróżnienie pomiędzy rzecznictwem a lobbingiem, podczas gdy większość dyskutantów stawiała znak równości między rzecznictwem a lobbingiem. Jej zdaniem, rzecznictwo to działalność na rzecz grupy dyskryminowanej, podczas gdy działalność lobbingowa opiera się na interesie ekonomicznym. Według Piotra Frączaka w lobbingu chodzi o obecność obywateli i ich aktywność w procesie tworzenia prawa. Anna Kadzikiewicz podkreśliła, że lobbing jako wpływanie na decydentów, również może polegać na reprezentowaniu potrzeb różnych grup, nie tylko w celu stricte ekonomicznym. Jeszcze dwa lata temu, była jedną z 4 kobiet lobbystek na kilkunastu zarejestrowanych w Sejmie lobbystów.
W dyskusji zwrócono także uwagę na zagadnienie prawnych regulacji działalności lobbingowej. Dr Rymsza poruszyła temat braku prawnej definicji oraz regulacji w sferze rzecznictwa. Grażyna Kopińska przywołała przykład Kanady jako kraju o optymalnych – jej zdaniem – regulacjach prawnych lobbingu.
Czym się różnią kobiety i mężczyźni w lobbingu? Zdaniem Anny Mazgal kobiety posiadają naturalną przewagę nad mężczyznami w dziedzinie miękkich strategii negocjacyjnych. Kopińska, opierając się na doświadczeniach Obywatelskiego Forum Legislacji, którym kieruje, uznała, iż strategie kobiet i mężczyzn są takie same. Przyznała jednak, że na podstawie prac OFL mężczyznom częściej zdarza się zrobić coś „na własną rękę”, bez konsultacji z resztą zespołu. Zaznaczyła, że nie można tego uogólniać. Jak zauważyła Monika Constant, w środowisku francuskich firm, które skupia Izba, przeważają raczej mężczyźni-lobbyści. Mniejsza liczba kobiet-lobbystek w dużej mierze wynika z tego, że kobietom brak odwagi, obawiają się podjęcia takiej pracy.
W późniejszej dyskusji, lobbysta Tomasz Zapalski wyraził opinię, że kobiety lobbystki niczym nie różnią się od lobbystów-mężczyzn. Jego słowa wywołały szeroką dyskusję, sprowadzającą się do określania roli kobiety w życiu społecznym, w rodzinie oraz potrzeby wspierania ich również na polu zawodowym, czemu służą dostępne już oferty szkoleń i kursów.
W trakcie odpowiedzi na pytanie o lobbing i rolę kobiet, jedna z panelistek poruszyła zagadnienie manipulacji, co spotkało się z żywym zainteresowaniem wszystkim dyskutantów. Anna Mazgal określiła manipulację jako narzędzie, z czym nie zgodziła się Anna Kadzikiewicz, twierdząc, że manipulacja jest negatywnym zjawiskiem, ponieważ oznacza np. zatajanie istotnych informacji w celu wpłynięcia na decyzję w pożądanym kierunku.
PRoto.pl było patronem medialnym wydarzenia.