Podcasty na stałe wpisały się do polskiego rynku medialnego, w dalszym ciągu przyciągając kolejnych odbiorców. Rośnie zarówno ich konsumpcja, jak i systematyczność słuchania. Coraz więcej osób regularnie odsłuchuje odcinki w całości. Odbiorcy podcastów najbardziej doceniają eksperckość tych treści, a także ich wiarygodność oraz interesujący dobór tematów. Te formaty cieszą się także zdecydowanie największym zaufaniem wśród wszystkich rodzajów mediów. Taki obraz treści audio wyłania się z ostatniej części raportu „Słuchacz podcastów w Polsce 2024” przygotowanego przez Grupę Eurozet we współpracy z Publicis Groupe.
Czytaj też: Popularność treści audio nadal rośnie
Wiarygodność, eksperckość i interesująca tematyka – za to Polacy najbardziej cenią podcasty?
Jak wynika z raportu, podcast niezmiennie jest liderem w kategorii zaufania do mediów. 59 proc. respondentów przyznaje, że ufa treściom przekazywanym w tej formie. Badani wskazują również podcast jako zdecydowanego lidera w kategoriach wiarygodność, eksperckość i ciekawość treści. Drugie w zestawieniu znalazło się radio – cieszy się ono zaufaniem 48 proc. Polaków.

Źródło: Raport z badania „Słuchacz podcastów w Polsce”
„Treści audio są znakomitą formą rozrywki i właśnie ten aspekt najczęściej motywuje do sięgania po podcasty. Co jednak istotne, zaraz po nim Polacy cenią sobie możliwość poszerzania wiedzy o świecie. To pokazuje, że podcasty postrzegane są nie tylko jako sposób na relaks, lecz także jako wartościowe źródło eksperckich treści” – analizuje Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biura reklamy Grupy Eurozet.
Jaka tematyka programów cieszy się największą popularnością?
Raport Eurozet ujawnia, że podobnie jak w poprzednich latach największą popularnością wśród słuchaczy cieszą się podcasty kryminalne (33 proc.), choć – jak zauważają twórcy badania – przewaga tej tematyki z roku na rok maleje. Na kolejnych miejscach w zestawieniu EuroZetu znalazły się następujące tematy:
- wiadomości i polityka – 32 proc.,
- psychologia i samorozwój –31 proc.,
- historia i społeczeństwo – 31 proc.,
- kultura i rozrywka, w tym muzyka – 30 proc.,
- zdrowie i uroda – 28 proc.
Jaka długość odcinków jest najbardziej satysfakcjonująca dla słuchaczy?
W ciągu ostatnich dwóch lat znacząco wzrosła liczba osób słuchających więcej niż trzy audycje – obecnie odsetek ten stanowi 42 proc. Jak podkreślają twórcy raportu, obserwuje się coraz większe zainteresowanie dłuższymi odcinkami. Najczęściej wśród respondentów wskazywane są formaty trwające od 21 do 30 minut (36 proc. – to wzrost o 2 p. proc. w stosunku do ubiegłego roku). Programy, których długość to 31-60 minut wybiera 22 proc. ankietowanych, a powyżej 60 minut – 7 proc. Jednocześnie spada zainteresowanie audycjami trwającymi mniej niż 20 minut. Z raportu wynika także, że większość odbiorców (63 proc.) oczekuje, że nowe odcinki będą publikowane raz w tygodniu.
Badanie Eurozet ujawnia także, że 55 proc. odbiorców słucha nowych treści w ciągu 1-2 dni od daty premiery. „Na uwagę zasługuje znaczący wzrost odsetka osób, które na bieżąco słuchają nowych odcinków programów. […] Można to interpretować jako rosnącą lojalność względem ulubionych podcastów i ich autorów. Do tego 76 proc. odbiorców odsłuchuje odcinków w całości” – wyjaśnia Dobrzański.
Gdzie najczęściej słuchamy podcastów?
Niekwestionowanym liderem wśród aplikacji, za pomocą których w Polsce odsłuchiwane są podcasty, w dalszym ciągu pozostaje YouTube. Tę platformę wskazało 66 proc. respondentów. Kolejne miejsca w zestawieniu Eurozet zajmują: Spotify (36 proc.), Empik Go (12 proc.), Audioteka (10 proc.) oraz TOK FM (9 proc.).
Podcasty najchętniej słuchane są w domu (84 proc.), rzadziej w samochodzie (19 proc.) i podczas spacerów (18 proc.).
Jak wynika z raportu, dominującą porą słuchania treści audio jest późny wieczór oraz noc. Z tego względu podcasty stają się skuteczną platformą do komunikacji reklamowej. „Słuchane w skupieniu, przy braku oddziaływania innych czynników »rozpraszających«, sprawiają, że przekazy marketingowe mają szansę zostać lepiej zapamiętane” – wyjaśniają twórcy raportu.
Czytaj też: Reklamy w podcastach spotykają się z aprobatą słuchaczy?
W jaki sposób słuchacze dowiadują się o nowych treściach?
Z analizy Eurozet wynika, że niezmiennie o nowych podcastach odbiorcy najczęściej dowiadują się za pośrednictwem mediów społecznościowych (35 proc.). Głównie są to YouTube (60 proc.), Facebook (59 proc.) i Instagram (48 proc.). Wzrasta także rola aplikacji mobilnych – już 30 proc. badanych wskazuje je jako źródło rekomendacji, co oznacza wzrost rok do roku o 2,7 p. proc. Kolejnym znaczącym kanałem docierania do nowych odbiorców są polecenia pojawiające się we wcześniej słuchanych audycjach (27 proc.). (kn)
Sprawdź także: Monitoring podcastów w IMM
O badaniu
Autorem i właścicielem badania „Słuchacz podcastów w Polsce” jest Grupa Eurozet; realizacja: Publicis Groupe, listopad-grudzień 2024 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat, N=8364; CAWI