.

 

LEGO rusza z akcją „Dziewczynki mogą wszystko”

dodano: 
09.03.2022
komentarzy: 
0

LEGO rozpoczyna w Polsce kampanię „Dziewczynki mogą wszystko”, która ma zachęcić rodziców do myślenia o dzieciach niezależnie od stereotypów związanych z płcią. To efekt badania prze przeprowadzonego na zlecenie marki, z którego wynika, że 9 na 10 polskich dziewczynek nie postrzega świata przez pryzmat stereotypów związanych z płcią, jednak rodzice częściej zachęcają je do zabaw stereotypowo przypisywanych kobietom.

Badania na zlecenie LEGO w siedmiu krajach, w tym w Polsce, przeprowadził Instytut Geeny Davis ds. Płci w Mediach. Z raportu wynika, że w Polsce dziewczynki (60 proc.) w mniejszym stopniu niż chłopcy (75 proc.) zgadzają się z twierdzeniem, że niektóre aktywności są przypisane konkretnej płci. 43 proc. dziewczynek w Polsce ma jednak obawy w związku z tym, że zostaną wyśmiane z powodu używania zabawki, którą stereotypowo przypisano mężczyznom – podają autorzy raportu.  Dowiadujemy się, że to społeczeństwo i rodzice narzucają dziewczynkom ramy, według których mają funkcjonować dorastające młode kobiety.

Kampania ma zwrócić uwagę na wyzwania związane ze stereotypami płciowymi. „Poprzez naszą kampanię chcemy zwrócić uwagę na wyzwania związane ze stereotypami płciowymi. Chcemy zainspirować nas, dorosłych, do tego, aby patrzeć na dzieci nie przez pryzmat ich płci, ale przez pryzmat tego, kim naprawdę są, jakie mają cechy charakteru, jak lubią się bawić i co je interesuje” – podkreśla Beata Kucejko, dyrektor marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie.

Ambasadorką kampanii „Dziewczynki mogą wszystko” została Martyna Wojciechowska, dziennikarka i podróżniczka.

„Dzisiaj wyraźniej niż kiedykolwiek wcześniej widzimy, że popularne stereotypy, takie jak »dziewczynki lubią róż«, niekoniecznie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Owszem, część z nich lubi róż, ale inne wolą niebieski, zielony, żółty i czerwony. Mówi się też, że dziewczynki lubią być księżniczkami. I pewnie niektóre lubią, ale jest też wiele takich, które wolą bawić się w naukowców, strażaków, podróżników i w inne zabawy, które przez lata były uznawane za typowo chłopięce. Obserwuję te zmiany z wielką radością, bo pamiętam, że kiedy ja byłam małą dziewczynką i wypowiadałam głośno swoje marzenia, często słyszałam: »to niemożliwe, dziewczynki nie robią takich rzeczy, nie zostają kierowcami rajdowymi«. A dziewczynki mogą wszystko. Mają w sobie siłę, odwagę i potrafią być przebojowe. Lubią bawić się lalkami, ale równie chętnie tworzą budowle z klocków i powinniśmy je do tego zachęcać, bo to jedna z najlepszych zabaw, które pozwala rozwijać kreatywność” – mówi Martyna Wojciechowska.

Badanie pokazało, że rodzice zdecydowanie częściej zachęcają córki do zabaw postrzeganych jako typowo kobiece, takich jak taniec, śpiew, wyszywanie, przebieranie się, gotowanie, zabawa pluszakami czy lalkami. Te schematy są powielane przez kolejne pokolenia i wielokrotnie ukierunkowują wybór zainteresowań, sposób zachowania czy wchodzenie w konkretne role społeczne wśród dziewczynek. „W efekcie wiele z nich zaczyna się obawiać wyrażania siebie, swoich prawdziwych opinii czy upodobań, co może ograniczać ich kreatywność” – przekazuje marka. Jak jednak dowiadujemy się dalej, dziewczynki, które mają możliwość swobodnego wyrażania siebie, świadomie dokonują wyborów, „smakują życie”, pozwalają sobie na popełnianie błędów i wybór innego rozwiązania, a co za tym idzie – rozwijają swoją osobowość. (mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin