Marki w USA bojkotują Facebooka w kampanii #StopHateForProfit. Rezygnują z reklam w serwisie

dodano: 
29.06.2020
komentarzy: 
0

Coca-Cola, Honda czy Unilever bojkotują Facebooka przez rezygnację z kupowania reklam w serwisie. To działanie w ramach akcji #StopHateForProfit (nie zarabiajmy na hejcie – przyp. red.), która staje się coraz popularniejsza w Stanach Zjednoczonych. Kolejne koncerny przestają publikować reklamy na Facebooku, by wyrazić swój sprzeciw wobec hejtu, mowie nienawiści i fake newsom na platformie. Kampania ma związek z informacjami uderzającymi m.in. w mniejszości seksualne czy rasowe oraz dotyczy fali hejtu podczas kampanii prezydenckiej w USA skierowanej m.in. przeciwko protestom po śmierci George'a Floyda.

Jak podaje businessinsider.com, kampania #StopHateforProfit rozpoczęła się 19 czerwca 2020 roku, kiedy to Facebook odmówił usunięcia wpisu opublikowanego przez prezydenta Donalda Trumpa po śmierci George'a Floyda z rąk funkcjonariuszy policji w Minneapolis i późniejszych ogólnoświatowych protestów. Wpis groził protestującym przemocą i nazwał demonstrujących „bandytami” – czytamy.

Po tym wydarzeniu grupa organizacji, m.in Liga Przeciw Zniesławieniu, NAACP, Sleeping Giants, Color of Change, Free Press i Common Sense poprosiły „dużych reklamodawców na Facebooku, aby pokazali, że nie będą wspierać firmy, która stawia zysk nad bezpieczeństwo” – czytamy na cnbc.com. Tym samym ponad 100 marketerów oświadczyło wstrzymanie wydatków na reklamę na platformie w lipcu 2020 roku. Pomysłodawcy zapewnili, że proszą Facebooka o bardziej surowe nadzorowanie mowy nienawiści i dezinformacji przez podejmowanie różnych działań, w tym stworzenie „oddzielnego miejsca moderacji” dla użytkowników, którzy twierdzą, że zostali zaatakowani z powodu rasy czy religii. Takie miejsce miałoby tez służyć reklamodawcom, którzy mogliby informować o tym, że ich promocje zbyt często pojawiają się w pobliżu treści, które zostały później usunięte z powodu dezinformacji lub nienawiści, i pozwolą im na zwrot pieniędzy za te reklamy – informuje źródło.

Czytaj też: Dlaczego polskie marki nie włączyły się tłumnie w akcję #BlackLivesMatter

Starbucks jest najnowszym dużym reklamodawcą, który zapowiada, że wstrzyma swoje reklamy na „wszystkich platformach społecznościowych” – podaje cnbc.com. Dowiadujemy się, że firma tłumaczy, że planuje prowadzić wewnętrzne rozmowy z partnerami medialnymi i organizacjami praw obywatelskich, aby powstrzymać szerzenie się mowy nienawiści w serwisie. Firma będzie nadal publikować posty, jednak bez płatnej promocji – informuje źródło. Jak czytamy, koncern jest przeciwny mowie nienawiści i chce stworzyć „przyjazne i sprzyjające integracji społeczności internetowe”. Starbucks jednocześnie zapowiada, że w tym celu konieczne jest spotkanie liderów biznesu, które umożliwi „wpływ na rzeczywiste zmiany w tej kwestii”. Rzecznik marki powiedział jednak, że „przerwa” promocyjna w mediach społecznościowych nie będzie obejmować YouTube’a, który jest własnością Google'a. Firma wytłumaczyła również, że choć wstrzymuje reklamy, nie dołącza do kampanii #StopHateForProfit.

Dalej źródło podaje, że kilka dni wcześniej Coca-Cola poinformowała o bojkocie i wstrzymaniu reklam na wszystkich platformach społecznościowych na całym świecie na co najmniej 30 dni. Cnbc.com przytacza wypowiedź prezesa Coca-Coli, Jamesa Quincey’a, który powiedział, że „na świecie nie ma miejsca na rasizm i nie ma miejsca na rasizm w mediach społecznościowych”.

Czytamy, że po tym ogłoszeniu także firma odzieżowa Levi’s oraz Diageo (brytyjski producent napojów alkoholowych – przyp. red.) zapowiedziały, że dołączają do bojkotu i również wstrzymują reklamę na całym świecie na Facebooku i Intagramie co najmniej do lipca 2020 roku.

Z kolei Unilever (międzynarodowy producent artykułów żywnościowych, środków czystości i higieny osobistej – przyp. red.) zapowiedział wstrzymanie swojej promocji na Facebooku, Instagramie i Twitterze w USA do końca 2020 roku. Jak czytamy na cnbc.com, Koncern, którego markami są m.in. Dove, Ben & Jerry's i Hellmann's, powiedział, że reklamowanie się na tych platformach nie stanowiłoby „wartości dodatniej” dla odbiorców. Producent zapowiada jednak monitorowanie sprawy. Londyńska firma zapowiedziała też, że utrzyma planowaną inwestycję medialną w USA, przechodząc na inne media.

Również Hershey (producent słodyczy – przyp. red.), dołącza do #StopHateForProfit i ogranicza reklamy na Facebooku. Firma tłumaczy, że nie zaobserwowała znaczących zmian w polityce Facebooka mimo podejmowanych próśb, dlatego też do końca roku zmniejsza swoje wydatki na Facebooku i Instagramie o jedną trzecią. Koncern tłumaczy, że chce w ten sposób „opowiedzieć się za wartościami integracji i być częścią pozytywnych zmian” – czytamy dalej na cnbc.com.

Jak podaje źródło, do sprzeciwu dołącza też amerykańska Honda, która wydała oświadczenie mówiące o wstrzymaniu reklam Hondy i Acury (modeli opartych na samochodach Hondy – przyp. red.) na Facebooku i Instagramie, wybierając „jednoczenie się z ludźmi opowiadającymi się przeciwko nienawiści i rasizmowi”.

Z kolei Procter & Gamble (producent kosmetyków i środków higieny osobistej – przyp. red.) powiedział, że dokonuje przeglądu wszystkich kanałów medialnych, w których reklamuje się, w celu „zapewnienia, że treść i komentarze są trafne i odnoszą się z szacunkiem dla wszystkich ludzi” – informuje cnbc.com.

„Każdego roku inwestujemy miliardy dolarów, aby zapewnić bezpieczeństwo naszej społeczności i stale współpracujemy z zewnętrznymi ekspertami w celu przeglądu i aktualizacji naszych zasad” – przytoczył ostatnią wypowiedź Facebooka businessinsider.com, który zaznaczył też, że najnowszy raport UE poświadczył, że Facebook ocenił więcej raportów nienawiści w ciągu 24 godzin niż Twitter i YouTube. Platforma obiecuje współpracować z grupami praw obywatelskich, aby uruchomić jak najwięcej narzędzi, technologii i zasad, aby kontynuować „tę walkę” – czytamy dalej na businessinsider.com.

W ubiegłym roku Facebook odnotował 69,7 mld dol. przychodów z reklam na całym świecie za pośrednictwem milionów reklamodawców –  informuje cnbc.com. Tym samym reklama stanowi prawie 100 proc. przychodów Facebooka, a firma osiągnęła 17,4 mld dol. przychodu ze sprzedaży reklam w pierwszych trzech miesiącach tego roku – uzupełnia businessinsider.com.

Czytaj też: Więcej aktywnych użytkowników i spadek przychodów. Facebook przedstawia wyniki za pierwszy kwartał 2020

(kd)

Źródło:

cnbc.com, Starbucks is the latest company to pause advertising across social media platforms, Megan Graham, 28.06.2020, cnbc.com, Unilever pauses Facebook and Twitter advertising for rest of 2020 due to ‘polarized atmosphere’ in U.S., Megan Graham, 26.06.2020, businessinsider.com, Mark Zuckerberg has $7 billion wiped off his fortune as Coca-Cola halts all social media advertising for 30 days, Shona Ghosh, 27.06.2020
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin