„Miej oko na skórę” – rusza kampania edukacyjna na temat czerniaka

dodano: 
10.05.2022
komentarzy: 
0

W maju 2022 roku ruszyła druga edycja kampanii edukacyjnej „Miej oko na skórę”, która ma na celu zwiększenie społecznej świadomości na temat czerniaka oraz wczesne diagnozowanie nowotworów skóry. Organizatorem akcji jest Stowarzyszenie Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma.

Jak czytamy w komunikacie, czerniak to jedna z najbardziej agresywnych form nowotworów złośliwych skóry. „Prognozy dotyczące zachorowalności w Polsce są bardzo niepokojące” – zauważają autorzy kampanii. Okazuje się bowiem, że z danych[i] udostępnionych przez Komisję Europejską wynika, że do 2040 roku liczba zachorowań na raka skóry wzrośnie o 24,8 proc., a umieralność o 40 proc. Stąd potrzeba edukacji na temat znaczenia profilaktyki i samodzielnej kontroli znamion.

„Świadomość Polaków na temat nowotworów skóry w ostatnich latach znacznie wzrosła. Wciąż jednak ta wiedza nie przekłada się na właściwe zachowania i kształtowanie dobrych nawyków” – mówi prof. dr hab. n. med. Piotr Rutkowski, kierownik Kliniki Nowotworów, tkanek miękkich, kości i czerniaków Narodowego Centrum Onkologii w Warszawie. Zwraca on uwagę, że najwięcej zachorowań odnotowuje się u osób między 50 a 64 rokiem życia, co jednak nie znaczy, że młodsi nie chorują. „To właśnie czerniak jest najczęstszą postacią nowotworu złośliwego u młodych dorosłych w wieku 25-29 lat” – dowiadujemy się.

W tym roku jednym z kluczowych elementów kampanii „Miej oko na skórę” będą bezpłatne badania przesiewowe skóry dla mieszkańców mniejszych miejscowości, w których dostęp do lekarzy specjalistów jest znacznie utrudniony. Wizyty będą odbywać się bez konieczności posiadania skierowania.

„W tym roku pacjenci będą mogli bezpłatnie zbadać swoje znamiona w placówkach medycznych, które dołączyły do akcji. Obecnie wiemy, że na przełomie maja i czerwca będziemy w Pyrzycach (woj. zachodniopomorskie), Nowym Targu (woj. małopolskie) oraz Płocku (woj. mazowieckie). O terminach i kolejnych lokalizacjach będziemy informować na bieżąco na naszej stronie oraz w naszych kanałach społecznościowych” – mówi Szymon Bubiłek, członek zarządu Stowarzyszenia Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma.

W ramach kampanii przygotowano materiały edukacyjne na temat czerniaka, które są rozdawane podczas wydarzeń edukacyjnych poświęconych temu nowotworowi skóry. Celem działań jest uświadomienie społeczeństwa o czynnikach ryzyka, przyczynach powstawania czerniaka czy sposobach rozpoznawania go.

Mecenasem kampanii „Miej oko na skórę” organizowanej przez Stowarzyszenie Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma jest firma Novartis, a partnerem akcji jest Akademia Czerniaka. (mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin