Wybierz dowolny tekst i kliknij ikonę, aby posłuchać!
czwartek, 3 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomości„Nie mieszasz, jesteś w porządku" – kampania, która ma zachęcać do segregacji...

„Nie mieszasz, jesteś w porządku” – kampania, która ma zachęcać do segregacji bioodpadów

9 czerwca 2025 roku wystartowała kampania społeczna „Nie mieszasz, jesteś w porządku”. Bioodpady.pl, firma zajmująca się przetwarzaniem odpadów biodegradowalnych, ruszyło z misją uporządkowania wiedzy o segregacji bioodpadów kuchennych.

Jak podkreślają organizatorzy akcji, okazuje się, że jedynie 45 proc. Polek i Polaków wie, że segregacja bioodpadów jest obowiązkowa*, choć przepisy obowiązują w całym kraju od początku 2021 roku. Twórcy kampanii postanowili podnieść poziom wiedzy w tym obszarze. Zdecydowali się oni jednak odejść od powszechnej praktyki towarzyszącej edukacji ekologicznej – zamiast zwyczajowego straszenia konsekwencjami, postawili na budowanie poczucia sprawczości i dumy wśród tych, którzy na co dzień dbają o segregację.

Kampania wykorzystuje także jeszcze jeden ważny aspekt – a mianowicie fakt, że Polacy nie lubią marnować jedzenia. Jak wynika z raportu opracowanego przez bioodpady.pl, co trzecia osoba złości się na siebie, gdy musi wyrzucić resztki, a co piąta czuje smutek lub frustrację. Te silne emocje organizatorzy chcą przekuć w pozytywne działanie. „Nie chcieliśmy straszyć, moralizować, łączyć bioodpadów z szerszymi problemami ekologicznymi. Chcieliśmy skupić się wyłącznie na odpadach kuchennych i pokazać jak dużo dobra można zrobić tylko tym, że wrzuci się je do właściwego kosza” – wyjaśniają twórcy inicjatywy.

W prowadzonej komunikacji twórcy akcji chcieli przede wszystkim skupić się na pozytywnym przekazie opartym na konkretnych korzyściach. Hasło kampanii „Nie mieszasz, jesteś w porządku” ma podkreślać, że dzięki segregacji „jest się w porządku” nie tylko w sensie dosłownym, lecz także metaforycznie – z samym sobą, zasadami i środowiskiem.

Centralnym elementem jest spot w konwencji paradokumentu. „Odejście od tradycyjnego formatu reklamowego i wykorzystanie tej stylistyki pozwoliło wprowadzić świeżość i humor, ale też uświadomić, że problemy z segregacją są bliskie każdemu z nas” – podkreślają inicjatorzy akcji.

W kampanii wykorzystano różnorodne kanały dotarcia do odbiorców – zarówno online, jak i offline. Przewidziano publikacje w mediach i social mediach, a także zaplanowano współprace z influencerami specjalizującymi się w tematyce ekologicznej i zero waste.

Istotną częścią kampanii są także plakaty autorstwa ilustratora Karola Banacha, które będzie można zobaczyć w przestrzeni miejskiej na słupach, przystankach oraz na ekranach w komunikacji miejskiej w Warszawie. Artysta stworzył serię, która ma na celu wprowadzić odbiorców w dobry nastrój, a jednocześnie w prosty i jasny sposób zachęcić do segregacji. (kn)

* Raport z badania bioodpady.pl: „Zmieszani w kwestii bioodpadów. Co Polski i Polacy wiedzą o kuchennych odpadach bio?”

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wybierz i posłuchaj