Olka Kaźmierczak: żeby rynek mody się rozwijał, marki muszą ze sobą współpracować

dodano: 
23.01.2017
komentarzy: 
0

PRoto.pl: Rozmawiałyśmy o polskim rynku mody ponad 2 lata temu. Co się zmieniło od tego czasu?

Olka Kaźmierczak, Fashion PR Talks: Marki modowe zauważyły PR i zaczęły wykorzystywać komunikację do budowania swojej pozycji na rynku. Mocniejsi gracze zaczęli przyglądać się rynkom zagranicznym i sprzedawać polską modę w krajach skandynawskich, Niemczech, Francji oraz w Azji. Na horyzoncie pojawiły się też nowe marki, a niektóre z nich weszły do branży z impetem – świadome, jak wygląda proces produkcji, komercyjnego projektowania, komunikacji itd. – te szybko wspięły się na szczyt. Na pewno wzrosły także apetyt na edukację i popularność specjalistycznych kursów, powstała też pierwsza w Polsce szkoła biznesu mody :)

PRoto.pl: Jakie marki modowe obecnie mogą liczyć na sukces w  Polsce?

O.K.: Przede wszystkim są to marki z konkurencyjnym, dobrze przemyślanym produktem. Moje ostatnio ulubione – Cardio Bunny, czyli odzież sportowa dla seksownych, pewnych siebie kobiet, i MOYE, czyli nowoczesna bielizna domowa, weszły na rynek z produktem, którego w takim wydaniu jeszcze nie było. Na sukces mogą liczyć marki inwestujące w rozwój, obserwujące branżę, otwarte na zmiany i rynki zewnętrzne oraz potrafiące szybko reagować. Właśnie takie marki zapraszamy do akcji Fashion Talks SHOWROOM.PL.

PRoto.pl: Na co polskie marki stawiają w komunikacji i promocji – o jakich wartościach mówią, jakie narzędzia wykorzystują? Czy dla branży mody kluczowy jest Instagram?

O.K.: Polskie marki przestały się wstydzić polskości i lokalnej produkcji – z niej uczyniły atut. Obecnie dużo się mówi o wygodzie, byciu częścią stylu życia konsumenta, ale także o rzemiośle, tradycji, przekazywaniu umiejętności z pokolenia na pokolenie – to jeśli chodzi o storyselling. Wciąż najpopularniejszy jest Facebook, a Instagram to niezastąpiony kanał komunikacji i sprzedaży. Nie znam marki, która nie czułaby, że musi na nim być. To, co się na pewno dynamicznie zmienia, to liczba marek z przemyślaną strategią marki i komunikacji, czyli planem wskazującym, jak za pomocą narzędzi PR-owych i marketingowych osiągać biznesowe cele. Niektóre firmy – i mówię tu o największych polskich korporacjach – usłyszały o strategii marki i komunikacji dopiero 2-3 lata temu i naprędce zaczęły nadrabiać zaległości w stosunku do zachodnich brandów.

PRoto.pl: Czego polskie marki z branży mody muszą się jeszcze nauczyć, szczególnie jeśli chodzi o komunikację?

O.K.: Na pewno muszą się nauczyć rozpoznawać potrzeby i motywacje swoich klientów i docierać do nich za pomocą odpowiednich narzędzi i komunikatów. Kluczowe jest też strategiczne podejście do rozwoju marki i komunikacji – działanie według strategii to oszczędność czasu i pieniędzy.

Julia Turewicz, Country Manager SHOWROOM.PL, i Olka Kaźmierczak, założycielka Fashion PR Talks

PRoto.pl: Jak narodził się pomysł na współpracę z platformą SHOWROOM.PL?

O.K.: Od początku założeniem Fashion PR Talks było wyposażać branżę mody w wiedzę i stwarzać jej realne możliwości do rozwoju. W październiku tego roku spotkałam się z Michałem Judą i Jaśkiem Staszem – założycielami platformy SHOWROOM. Robiłam z nimi wywiad do e-booka Fashion PR Talks i poczułam, że myślimy podobnie, a przede wszystkim, mamy podobne cele. Choć widzieliśmy się pierwszy raz w życiu, postanowiłam zaryzykować i zapytałam wprost, czy nie chcieliby zorganizować ze mną programu mentorskiego dla marek modowych. Powiedzieli, że się zastanowią (śmiech). Kilka dni później spisali mnie mailowo z Julią Turewicz, Country Managerem SHOWROOM.PL. Julka zna potrzeby polskich projektantów, wiedziała, że potrzebują specjalistycznych kursów, że wielu z nich chce wychodzić za granicę i że warto by było podzielić się z nimi wiedzą i doświadczeniem – w przypadku SHOWROOMU to pięć lat budowania międzynarodowego już teraz biznesu. Akcją Fashion Talks SHOWROOM.PL świętujemy też urodziny obu firm – moja szkoła kończy roczek, SHOWROOM świętuje swoje 5-lecie.

PRoto.pl: Na co zwrócicie uwagę, wybierając marki, które wezmą udział w projekcie?

O.K.: Będziemy oceniać potencjał rozwojowy marki, wizję i zaangażowanie jej właściciela, a także to, co wniesie do społeczności Fashion Talks SHOWROOM.PL. Chcemy, żeby marki uczyły się nie tylko od nas, ale też od siebie nawzajem i żeby zrozumiały, że aby branża się rozwijała, to one muszą ze sobą rozmawiać i współpracować.

PRoto.pl: Jakim zagadnieniom będzie poświęcony kurs?

O.K.: Program składa się z sześciu wykładów i warsztatów. Będziemy rozmawiać o biznesplanie, kalendarzu mody i sezonowym planowaniu kolekcji, content marketingu i mediach społecznościowych, a także skutecznym PR-ze oraz trendach na sezon SS 2018. Cykl spotkań zakończą konsultacje jeden na jeden z mentorami SHOWROOMU i Fashion PR Talks. Chcemy, żeby marki czuły, że mają nasze wsparcie i że jesteśmy tu po to, by wspólnie pracować na ich sukces. 

Rozmawiała Małgorzata Baran


Fashion Talks SHOWROOM.PL to półroczny, bezpłatny program mentorski skierowany do właścicieli obiecujących marek modowych. Więcej szczegółów można znaleźć na stronie wydarzenia. Zgłoszenia można natomiast przesyłać przez formularz.

 

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin