Jasno określony temat, sprecyzowany odbiorca, krótkie ciekawe komunikaty z osobistymi komentarzami oraz częste i systematyczne aktualizacje to warunki sukcesu blogu. Wymienia je psycholog Krzysztof Krejz w wywiadzie dla Gazety Wyborczej Trójmiasto.
„Te dobre blogi są jak małe magazyny prasowe: poświęcone konkretnej dziedzinie, fachowe, pisane ze znawstwem. Nieraz kluczem okazuje się nisza, którą bloger odkrył i z powodzeniem zapełnia, bo brakuje innych źródeł informacji na dany temat” – mówi psycholog w rozmowie z Agnieszką Kozłowską.
Na pytanie o motywacje, jakie kierują ludźmi zakładającymi blogi, wymienia on założenia redaktorskie osób, które umieszczają tam profesjonalne artykuły, czy też pasję szczególnie widoczną w blogach podróżniczych. Dodaje również, że niektóre dzienniki internetowe są traktowane przez twórców w sposób techniczny – służą im do zapisów listy zadań do wykonania. Ponadto Krzysztof Krejz przywołuje przykład blogów firmowych, komunikujących się tym kanałem z klientami oraz politycznych służących do nawiązywania kontaktu z mediami. Według psychologa najczęściej spotykaną motywacją zakładania tego typu stron jest chęć zaistnienia w danej grupie, podążanie za modą i panującym w środowisku trendem. Dotyczy to nie tylko nastolatków. Traktując sprawę ogólniej Krejz mówi, że ta aktywność wynika z ludzkiej potrzeby rozmawiania z innymi. Według niego internauci czytają blogi, które są zgodne z ich zainteresowaniami. Natomiast jedynym wyznacznikiem tego, czy dany dziennik internetowy spełnia swoje zadanie i jest ciekawy, są statystyki czytelnicze. Potrzebny jest do tego dobry bloger, który zdaniem psychologa powinien umieć dobrze pisać, a także być zarazem dziennikarzem i komentatorem. Najlepsi twórcy takich stron stają się w opinii specjalisty – „celebrytami internetu.” (aw)