Z początkiem roku szkolnego 2025/2026 startuje ogólnopolska akcja „Zwalniaj przy szkołach”, organizowana wspólnie przez policję, producenta urządzeń informujących o sytuacji na drodze Yanosik i firmę zajmującą się reklamą zewnętrzną Screen Network. Celem projektu edukacyjno-informacyjnego jest przypomnienie kierowcom o konieczności redukcji prędkości i zachowania szczególnej ostrożności w okolicach placówek edukacyjnych.
Z raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że w 2024 roku w Polsce odnotowano 2855 wypadków z udziałem dzieci w wieku 0-17 lat, a tzw. „niechronieni uczestnicy ruchu”, czyli piesi i rowerzyści, stanowili 47 proc. wszystkich ofiar wypadków drogowych. Aż 64,4 proc. potrąceń spowodowanych było nieustąpieniem pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych. To właśnie tam doszło do ponad 2,5 tys. wypadków, w których śmieć poniosło 131 osób. Akcja „Zwalniaj przy szkołach” ma na celu uświadomienie kierowcom, jak ważne jest zmniejszenie prędkości i zachowanie szczególnej ostrożności w rejonach placówek edukacyjnych.
W ramach kampanii w aplikacji Yanosik pojawi się 513 nowych lokalizacji w rejonie placówek oświatowych, które zostały wskazane przez policję jako szczególnie niebezpieczne. Kierowcy zbliżający się do takich punktów otrzymają komunikaty głosowe oraz ostrzeżenia graficzne o treści „Zbliżasz się do niebezpiecznego miejsca! Zwolnij i żyj!”.
O konieczności zmniejszenia prędkości w okolicach szkół przypominać będzie również spot, emitowany przez firmę Screen Network, na ekranach ulokowanych przy głównych ciągach komunikacyjnych, dworcach, centrach handlowych i stacjach paliw. Akcja potrwa do 30 września 2025 roku. (ko)


