.

 

Pomoc w promocji gmin

dodano: 
12.04.2006
komentarzy: 
0

Na łamach Gazety Prawnej możemy przeczytać o tym, w jaki sposób gminy mogą prowadzić swoje działania promocyjne. „Dobrym pomysłem na promocję polskich samorządów jest współpraca z firmami międzynarodowymi. Firmy te, wykorzystując swoje kontakty za granicą, mogą pomóc w organizacji kampanii promocyjnych regionu czy miasta” – czytamy w artykule.
Paweł Adam Kozyra, autor artykułu, zauważa, że w Polsce jeszcze niewiele gmin zdaje sobie sprawę z konieczności informatyzacji i pozyskiwania partnerów zagranicznych, w takim stopniu  jak ma to miejsce na Zachodzie Europy. Kozyra udziela rad, w jaki sposób tworzyć strategię promocji i jak wykorzystywać w niej elementy public relations na rzecz poprawy wizerunku władz samorządowych, integracji mieszkańców oraz zwiększenia inwestycji i ruchu turystycznego.

Cały artykuł

Firmy prywatne wspierają promocję gminy

Dobrym pomysłem na promocję polskich samorządów jest współpraca z firmami międzynarodowymi. Firmy te, wykorzystując swoje kontakty za granicą, mogą pomóc w organizacji kampanii promocyjnych regionu czy miasta. Z takiej możliwości skorzystał już Kraków i Poznań. Dobrym przykładem realizacji strategii promocyjnej gmin są działania podjęte przez gminy austryjackie.

Zastosowane strategii public relations ma umożliwić określenie sposobów jak region, gmina, miasto mogą zaistnieć w kraju, za granicą, jak również w świadomości lokalnej społeczności. Strategia ta powinna również pomóc w umocnieniu wizerunku wśród mieszkańców, inwestorów, turystów.
W Polsce samorządy lokalne są bardzo rozdrobnione. Mówi się, że zajęte są bardziej walką o wpływy polityczne niż promocją. A to nie tylko nie poprawia ich sytuacji, ale przede wszystkim niszczy wizerunek. A przecież dobrych przykładów nie trzeba szukać daleko. Wystarczy spojrzeć na samorządy w Austrii, gdzie podobnie jak w innych krajach promocja regionu czy samorządu to podstawowy element zarządzania. Samorządy podejmują się działań, które mają wspomóc promocję. Prowadzą szkolenia komunikacyjne, medialne oraz z zakresu negocjacji, ale na zdecydowanie większą skalę i nie tylko przed wyborami, jak w wielu przypadkach ma to miejsce w Polsce. Równie ważna jest informatyzacja i pozyskiwanie partnerów z zagranicy, co w Polsce nie jest jeszcze takim priorytetem jak w krajach Europy Zachodniej -mówi Dariusz Tworzydło, ekspert ds. public relations z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.

Jak rozpocząć promocję
Krokiem pierwszym, przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań, jest:
- analiza SWOT (ocena silnych i słabych stron, możliwości i zagrożeń regionu, samorządu),
- określenie celów i grup docelowych,
- wybór metody i techniki PR, l oszacowanie budżetu.
Skuteczną formą na tym etapie są tzw. badania marketingowe. Pozwalają zidentyfikować miejsce, w jakim znajduje się w danej chwili samorząd, sprecyzować punkty docelowe oraz podjąć odpowiednie działania wizerunkowi. To szansa na wytyczne kierunków, co z kolei ułatwi realizację zamierzeń i strategii.
Strategia PR powinna ściśle wiązać się z szeroko realizowaną strategią samorządu. Musi odpowiadać na zidentyfikowane problemy. Działania przewidziane do realizacji, muszą być możliwe do zrealizowania. Strategia ma być użyteczna nie tylko dla urzędników samorządu terytorialnego. Ma służyć również społeczności lokalnej, petentom, administracji rządowej, inwestorom, mediom, organizacjom społecznym i instytucjom współpracującym z samorządem. Strategia musi być konsultowana społecznie i z zewnętrznymi ekspertami jak również odpowiednio zakomunikowana, czyli m.in.: zrozumiała dla każdego, wiarygodna, wzbudzająca zainteresowanie, dostosowana do kultury odbiorców i ich zwyczajów.
Poza lokalnymi mediami, pomocne w dotarciu samorządu do odbiorców mogą być: foldery, gazety, biuletyny, druki okolicznościowe, sprawozdania, prezentacje, przemówienia, seminaria, wykłady, strony internetowe, urzędowe tablice ogłoszeń, lobbing, narady, festyny, spotkania i otwarta rzeczowa debata z lokalną społecznością.
Przy realizacji strategii można popełnić wiele błędów. Urząd musi myśleć długofalowo, a nie nastawiać się na szybki efekt. Tylko zintegrowane i systematyczne oddziaływanie na otoczenie przynosi oczekiwane efekty. Niekiedy działania realizowane są w sposób przypadkowy, chaotyczny, zamiast systematyki i kompleksowego działania. Samorządy nie posiadają odpowiednio wysokich budżetów na działania promocyjne. Zdarza się, że któryś z elementów wdrażania strategii zawodzi, np. bogato ilustrowane foldery leżą w magazynach lub są niewłaściwie dystrybuowane. Błędem jest brak monitorowania działań, i umiejętności wyciągania wniosków.

Małym kosztem za granicą
Polskie samorządy coraz częściej chcą swoją ofertę kierować do turystów zagranicznych, głównie europejskich. Idąc klasyczną ścieżką, wykupują za granicą akcje promocyjne w mediach, m.in., TV, prasie. Jest to jednak ścieżka bardzo kosztowna i czasochłonna.
Jedna z firm reklamy zewnętrznej Ströer pokazuje, że jest inna ścieżka - tańsza, a równie skuteczna. Firma zwróciła uwagę, że miasta mogą promować się nie tylko przez rządy, fundusze unijne, ale przez współpracę z firmami międzynarodowymi, które wykorzystując swoje relacje za granicą, mogą pomóc w organizacji kampanii promocyjnych.
I tak np. kampania Krakowa obejmie swym zasięgiem najważniejsze metropolie Niemiec - Berlin, Kolonię, Stuttgart, Hamburg oraz Dortmund - w których Kraków ma tanie połączenia lotnicze. Koszt kampanii Krakowa w Niemczech wynosi 150 000 euro, a w Polsce 250 000 PLN. Kraków partycypował w kwocie 25000 PLN. Koszt Poznania to 100 000 euro.
Janusz Malinowski, prezes Grupy Stróer w Polsce, jest zdania, że miasta mogą promować się bardzo skutecznie, ponosząc jednocześnie stosunkowo niewielkie koszty.
Firmy reklamy zewnętrznej są naturalnym sprzymierzeńcem i partnerem dla miast. Ich rozwój jest uzależniony od władz, od pozwoleń na lokalizacje.

Przykładowe elementy strategii PR
- poprawa wizerunku władz samorządowych (konsultacje społeczne, urząd przyjazny obywatelowi),
- integracja mieszkańców (konkursy wymagające wspólnego działania),
- zainteresowanie ofertą turystyczną miasta (infrastruktura turystyczna),
- zainteresowanie inwestycjami w regionie (ulgi podatkowe)

To ważne!
Dzięki pomocy i zaangażowaniu lokalnego biznesu, który chętnie włączają się w działania na rzecz lokalnej społeczności, samorządy mogą wdrażać strategie public relations i promować region, nawet, gdy budżet gminy, miasta nie dysponuje odpowiednimi środkami finansowymi.

Na co zwrócić uwagę przy kampanii promocyjnej
- koordynacja działań promocyjnych w regionach, województwach,
- stworzenie regionalnego systemu informacji turystycznej - w celu zapewnienia kompleksowej informacji o województwie w oparciu o lokalne punkty - oraz włączenie w krajowe rozwiązania systemu informacji turystycznej,
- promocja walorów turystycznych regionu w kraju i za granicą,
- stymulowanie tworzenia i rozwoju produktu turystycznego w regionie,
- inicjowanie, opiniowanie i wspomaganie planów rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej,
- doskonalenie kadr dla potrzeb turystyki,
- prowadzenie badań i analiz marketingowych w dziedzinie turystyki

Autor: Paweł Adam Kozyra

Źródło:

Gazeta Prawna Urząd i Finanse, Firmy prywatne wspierają promocję gminy, Paweł Adam Kozyra, 12.04.06, s. 1
komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin