Organizacja Interactive Advertising Bureau (IAB) przygotowała „Raport strategiczny IAB Polska Internet 2005 Polska, Europa i Świat”. Jedna z jego części dotyczy public relations w internecie. Z analizy wynika, że internet jest kluczową platformą dla działań public relations. Dzięki jego rozwojowi każda organizacja i firma zyskała swego rodzaju własne medium w postaci witryny internetowej oraz ma możliwość korzystania z zaawansowanych technologicznie narzędzi komunikacji.
Najważniejsze cechy komunikacji w internecie to: bezpośredniość, niski koszt dotarcia oraz łatwość obsługi. Zdecydowanie prostsze, w stosunku do pozostałych mediów, jest również mierzenie efektywności prowadzonych działań. Obecnie Internet usprawnia pracę w klasycznych działaniach PR, takich jak media relations czy monitoring mediów. Jego narzędzia wspomagają również komunikację z mediami i zarządzanie relacjami z indywidualnymi dziennikarzami, a także umożliwiają szybki dostęp do informacji i sprawniejszy sposób raportowania.
„Przyszłość to umiejętność myślenia o PR-e w kategoriach trendów w określanych często jako WEB 2.0, czyli w kategoriach budowy społeczności, agregowaniu treści i udostępniania zasobów i usług” – piszą autorzy raportu. Jest to związane ze stale rosnącą popularnością blogów, serwisów wikipochodnych czy udostępnienia informacji w postaci kanałów informacyjnych i podcastów. W trendy rozwoju internetu i PR-u wpisują się również kanały informacyjne (RSS/XML), które dają możliwość szybkiego przekazywania informacji dostosowanych do potrzeb użytkowników. Szczegóły raportu


