.

RMF FM, Radio Zet i Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórcze w styczniu 2023

dodano: 
23.02.2023
komentarzy: 
0

Według najnowszego raportu Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce jest stacja RMF FM, na którą powoływano się 2,3 tys. razy w styczniu 2023 roku. Na drugim miejscu, z awansem aż o trzy pozycje, znalazło się z kolei Radio Zet – na informacje rozgłośni powołano się w styczniu zaledwie 11 razy mniej. Podium zamyka dziennik „Rzeczpospolita”. Badanie od nowego roku zostało rozszerzone o ranking mediów o tematyce zdrowotnej, którego liderem jest „Rynek Zdrowia”.

Wśród piętnastu najbardziej opiniotwórczych mediów tym razem największy udział stanowią jednocześnie prasa oraz telewizja (po 33 proc.). W zestawieniu znajduje się pięć tytułów prasowych: „Rzeczpospolita”, „Super Express”, „Fakt”, „Dziennik Gazeta Prawna”, „Gazeta Wyborcza” i „Newsweek” oraz telewizyjnych: TVN24, TVN, Polsat News, TVP Info i TVP Sport. 20 proc. utrzymują portale internetowe, takie jak Wirtualna Polska, Onet oraz Interia. Najmniejszy udział należy do rozgłośni radiowych (13 proc.), które reprezentują dwie duże stacje ogólnopolskie – RMF FM i Radio Zet.

RMF FM z liczbą 2,3 tys. powołań utrzymuje pozycję najbardziej opiniotwórczego medium w kraju. Znaczny skok cytowań stacja odnotowała między innymi w związku z wywiadem z premierem Mateuszem Morawieckim, który zapowiedział rządowe prace nad projektem opodatkowania dodatkowych mieszkań oraz zaapelował do marszałka Senatu o przyjęcie nowelizacji ustawy o Sądzie Najwyższym bez poprawek, co przyspieszy otrzymanie przez Polskę pieniędzy z KPO. Na drugim miejscu z wynikiem zaledwie 11 powołań mniej znalazło się Radio Zet. Wysoki awans stacji na podium zapewnił między innymi głośny wywiad z byłym ministrem spraw zagranicznych Radosławem Sikorskim, który powiedział na antenie, że na początku wybuchu wojny na Ukrainie polska partia rządząca mogła dopuszczać możliwość rozbioru Ukrainy. Pokłosiem tego wywiadu była niesłabnąca przez kilka dni burza medialna. Podium zestawienia z awansem o jedno miejsce zamyka natomiast „Rzeczpospolita” z wynikiem 2 tys. odniesień w innych tytułach.

Najwyższy awans o cztery oczka względem poprzedniego zestawienia zanotowała „Gazeta Wyborcza” z liczbą 1,5 tys. wzmianek. Redakcja dziennika w poprzednim miesiącu między innymi ujawniała, że brat komendanta głównego policji Jarosława Szymczyka, mimo zarzutów o udziale w zorganizowanej grupie przestępczej, nie trafił do aresztu dzięki interwencji lubelskiej prokuratury. Wysoki skok w TOP 15 – aż o trzy pozycje dotyczy Polsat News (1 tys. cytowań), który w rankingu ogólnym zanotował jedenaste miejsce. Pod koniec stycznia na antenie stacji przeprowadzono wywiad z ministrem Przemysławem Czarnikiem, który zapowiedział, że resort planuje zakup 400 tys. laptopów dla nauczycieli.

„Gazeta Wyborcza” ponownie na podium, „Perspektywy” z najwyższym wzrostem

Na pierwszym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych mediów prasowych utrzymuje się „Rzeczpospolita”. Informacje dziennika inne redakcje w kraju wzmiankowały ponad 2 tys. razy między innymi dzięki opublikowanemu sondażowi IBRIS na temat aktualnego poparcia dla ugrupowań parlamentarnych. Jak wskazano w badaniu, spadło poparcie dla PiS, Koalicji Obywatelskiej, Lewicy i PSL, wzrost odnotowały natomiast Polska 2050 oraz Konfederacja. Skok o dwie pozycje i miejsce drugie należy do „Gazety Wyborczej”, cytowanej w ubiegłym miesiącu 1,5 tys. razy, a podium zamyka „Fakt” z liczbą 1,3 tys. wzmianek. Najwyższy awans aż o trzydzieści dziewięć miejsc odnotował miesięcznik edukacyjny dla młodzieży – „Perspektywy”. W ubiegłym miesiącu tytuł opublikował po raz 25. ranking najlepszych liceów i techników w Polsce. Skok o sześć oczek i wejście do zestawienia TOP 10 odnotował także „Puls Biznesu”. Redakcja dziennika przeprowadziła rozmowy z ekspertami rynku nieruchomości, którzy prognozują obniżenie cen domów jednorodzinnych nawet o 20 proc. w związku z rosnącymi kosztami ich utrzymania.

TVN24 cytowany najczęściej w związku z aferą „Willa Plus”

TVN24 z wynikiem prawie 1,3 tys. cytowań utrzymuje pozycję lidera najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych w kraju. Dziennikarze redakcji między innymi jako pierwsi dotarli do listy kilkunastu nieruchomości (willi, apartamentów i działek), które wygrały granty w ramach konkursu organizowanego przez MEiN o łącznej kwocie 40 mln zł, potocznie nazwanym przez media programem „Willa Plus”. Drugie miejsce w zestawieniu zajmuje kolejna stacja Warner Bros. Discovery – TVN (1,2 tys. cytowań). Podium z awansem o jedną pozycję zamyka Polsat News (1 tys.). Ponadto do rankingu zakwalifikowała się TVP2 (160), która odnotowała skok o trzy oczka względem poprzedniego miesiąca.

Radio Zet tuż za RMF FM, Radio Poznań awansuje do TOP 10

Radio RMF FM jest najbardziej opiniotwórczą rozgłośnią radiową w Polsce – w styczniu inne media powoływały się na redakcyjne treści stacji ponad 2,3 tys. razy. Drugie miejsce podobnie jak w poprzednim zestawieniu należy do Radia Zet, które inne media cytowały zaledwie 11 razy mniej. Podium zamyka natomiast Program I Polskiego Radia (682 wzmianki). Miejsce piąte ze skokiem o trzy pozycje zajął z kolei Program III Polskiego Radia (309). Na pozycji dziesiątej, która zamyka ranking, z awansem także o dwa oczka znalazło się zaś Radio Poznań (130 materiałów). Dziennikarze stacji jako pierwsi dotarli do informacji o odwołaniu koncertu Zenona Martyniuka w auli UAM w Poznaniu, po licznych protestach Młodzieżowej Rady Miasta.

Wirtualna Polska utrzymuje pozycję lidera w rankingu portali internetowych

Wirtualna Polska (1,8 tys.) utrzymuje pozycję lidera wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych w Polsce. Redakcja jako pierwsza podała informację, że w Polsce zostały wykryte dwa warianty koronawirusa znanego jako Kraken. Drugie miejsce zajmuje Onet z liczbą prawie 1,6 tys. wzmianek w innych tytułach. W styczniu portal przeprowadził między innymi wywiad z ministrem Przemysławem Czarnkiem, który odniósł się do sprawy przyznania Fundacji Polska Wielki Projekt 5 mln zł na zakup willi od Skarbu Państwa. Polityk jednocześnie zapowiadał, że „jednostki szkodliwe i lewackie żadnych pieniędzy z MEiN nie otrzymają”. Podium niezmiennie w stosunku do ubiegłego miesiąca zamyka Interia (1 tys.). Na czwarte miejsce powraca redakcja Wirtualne Media, na którą dziennikarze innych mediów powoływali się łącznie 680 razy – między innymi za sprawą informacji o zakończonym śledztwie Watchdog Polska na temat honorariów, które mieli otrzymać artyści występujący na charytatywnym koncercie „Solidarni z Ukrainą”. Wzrosty w zestawieniu portali odnotowały także takie tytuły jak: Money (432), Gazeta (411) oraz Pomponik (392).

„Do Rzeczy” otwiera ranking tygodników i dwutygodników

Na pierwszym miejscu rankingu najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników znalazło się „Do Rzeczy” – w styczniu gazeta odnotowała wzrost o trzy pozycje z liczbą 348 cytowań w innych mediach. Stało się to za sprawą między innym opublikowania sondażu pracowni Estymator o najnowszym poparciu partyjnym. Miejsce drugie należy ex aquo do dwutygodników „Viva” oraz „Wprost” wzmiankowanych po 223 razy. Podium natomiast zamyka „Gazeta Polska” z liczbą 189 wzmianek w innych tytułach. Na miejscu czwartym uplasował się „Newsweek” (188), który odnotował wzrost o cztery miejsca, a ranking zamyka „Polityka” (166).

„Perspektywy” liderem w zestawieniu miesięczników i dwumiesięczników

Magazyn dla młodzieży „Perspektywy” otwiera ranking najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników z liczbą 700 odwołań w innych mediach. Za nim miejsce drugie zajmuje miesięcznik branżowy „Press”, który w styczniu cytowano łącznie 164 razy. Podium zamyka „Forbes” wzmiankowany przez pozostałe redakcje 149 razy. Miejsce czwarte zajmuje miesięcznik dla kobiet „Twój Styl” (131), w którym ukazał się miedzy innymi wywiad z polską trenerką Anną Lewandowską, która opowiedziała o swoich problemach zdrowotnych. Zestawienie zamyka „Elle” (56).

Business Insider utrzymuje się na szczycie zestawienia portali ekonomiczno-biznesowych

Liderem w zestawieniu portali biznesowych pozostaje Business Insider (466 wzmianek). Dalej plasuje się Money mający 34 cytowania mniej (432). Miejsce trzecie zajmuje Bankier (179), a na czwartym znalazł się portal Wnp, do którego publikacji w styczniu odwoływano się łącznie 52 razy. TOP 5 zamyka Obserwator Finansowy z liczbą 39 powołań w innych mediach w Polsce. Redakcja przeprowadziła wywiad z prof. Elżbietą Mączyńską, prezeską honorową Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, która zauważa, że obecnie znajdujemy się na etapie przesilenia cywilizacyjnego.

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym niezmiennie utrzymuje się „Rzeczpospolita” (2 tys.). Kolejne miejsce podobnie jak w zeszłym miesiącu zajmuje „Dziennik Gazeta Prawna” (979), a trzecia pozycja na podium, ze wzrostem o jedno oczko, należy do „Pulsu Biznesu” (244). Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły „Forbes” (149) oraz „Parkiet” (26).

Nowy ranking mediów o tematyce zdrowotnej, w styczniu liderem Rynek Zdrowia

Premierę w raporcie NOM ma nowy ranking TOP 5 mediów o tematyce zdrowotnej. W pierwszym zestawieniu pozycję lidera zajmuje kwartalnik „Rynek Zdrowia”, docierający głównie do środowiska medycznego, na który dziennikarze powoływali się w styczniu 100 razy. Redakcja między innymi jako pierwsza doniosła o wypowiedzi Waldemara Kraski na temat nowelizacji ustawy na temat szczepień na grypę. Miejsce drugie należy do portalu Medonet (81 cytowań), a podium zamyka Puls Medycyny. W TOP 5 znalazł się także miesięcznik „Medycyna Praktyczna” wzmiankowany przez inne media 36 razy, a ranking zamyka portal Poradnik Zdrowie mający zaledwie jedno cytowanie mniej (35).

Radio Wrocław oraz Radio Szczecin utrzymują się podium mediów regionalnych

Miejsce pierwsze w rankingu najczęściej cytowanych w kraju mediów regionalnych ponownie należy do Radia Wrocław cytowanego 132 razy. W styczniu na antenie programu „Rozmowa Dnia” zapytano sekretarza generalnego PiS Krzysztofa Sobolewskiego o obecność Pawła Kukiza na listach wyborczych PiS. Szef Kukiz’15 osobiście odniósł się do tego wywiadu kilka dni później, informując że chętnie będzie brał udział w listach wyborczych partii, które będą chciały realizować jego program. Kolejne miejsce zajmuje Radio Poznań, na którego publikacje powoływano się w styczniu 130 razy, tym samym medium odnotowało wzrost aż o osiem pozycji w stosunku do grudnia. Ostatnie miejsce na podium, podobnie do poprzedniego zestawienia zajmuje Radio Szczecin, cytowane przez inne tytuły w kraju 126 razy. Kolejne miejsca zajmują Gazeta Krakowska (122) oraz Gazeta Lubuska (101).

Cyfrowy Polsat awansuje na podium zestawienia wydawnictw

Niezmiennie pozycję lidera w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje monitorowane w ramach badania Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Medonet, Plejada i Przegląd Sportowy, łącznie były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce prawie 4,8 tys. razy. Na drugie miejsce awansuje grupa Cyfrowy Polsat z łącznym wynikiem prawie 2,9 tys. wzmianek dla tytułów z raportu Polsat, Polsat News, Polsat Sport, Interia, Pomponik. Podium zamyka Wirtualna Polska (Abczdrowie, Autokult, Dobreprogramy, Money, o2, Pudelek i WP), której materiały redakcyjne łącznie pojawiły się ponad 2,8 tys. razy w innych tytułach mediowych w kraju. Największe awans o trzy miejsca odnotowały grupa Eurozet (2,6 tys.) reprezentowana przez Radio Zet i Radio Plus, oraz Agora i jej tytuły Gazeta Wyborcza, Gazeta.pl, TOK FM, Sport.pl, Plotek.pl (2,5 tys.).

PEŁNY RAPORT NA STRONIE

O badaniu:

Analizę częstotliwości 36 249 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 stycznia – 31 stycznia 2023 roku.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin