Rusza 4F Change. Program ma zmniejszyć negatywny wpływ firmy na środowisko

dodano: 
21.01.2022
komentarzy: 
0

Firma OTCF, właściciel marki 4F, wraz z organizacją Ubrania Do Oddania (zajmującą się odbieraniem niepotrzebnych ubrań z domów Polaków i wprowadzaniem ich do drugiego obiegu) ruszyły z inicjatywą #4FChange. Jej celem jest zmniejszenie wpływu marki odzieżowej i branży mody na środowisko naturalne.

W ramach projektu firma wprowadza cyrkularny obieg odzieży – w sklepach 4F pojawią się używane ubrania marki. Ponadto działania – które, jak zapewniają organizatorzy, nie są chwilowym projektem, lecz stałą zmianą – mają propagować odpowiedzialne postawy wśród konsumentów i biznesu. W sklepach będzie można zostawić niepotrzebne ubrania, firma umożliwi także zamówienie kuriera, który taką odzież odbierze bezpośrednio z domu klienta. Co więcej, do strefy z odzieżą używaną trafią odnowione ubrania pochodzące z reklamacji.

„Ubrania, które przestajemy nosić, stanowią olbrzymi potencjał, wiec postanowiliśmy go wykorzystać z korzyścią dla klientów marki oraz dla planety. Chcemy, by ubrania te wracały do obiegu. Dzięki temu, że używane części garderoby zyskają drugie życie, zwolnią miejsce w szafach, a także przyczynią się do zmniejszenia zapotrzebowania na nowe tekstylia, redukując tym samym wpływ przemysłu ubraniowego na środowisko” – wyjaśnia Przemek Feliga, ESG Project Manager w OTCF.

„Projekt stanowi pierwszy krok na drodze do wielkiego celu, jakim dla 4F jest zastosowanie zasad gospodarki obiegu zamkniętego na szerszą skalę” – przekazuje marka w komunikacie. Ambasadorkami Wear Fair są Anna Lewandowska i Adrianna Sułek.  

Zosia Zochniak, założycielka Ubrań do Oddania, dodaje, że projekt to dla niej spełnienie marzeń, bo „odzież używana w końcu staje w pierwszych szeregach sektora odzieżowego”.

„Branża odzieżowa musi się zmienić, małymi – wielkimi krokami zacząć zawracać w kierunku najbardziej odpowiedzialnej i zrównoważonej mody – drugoobiegowej, czyli takiej, która została już wyprodukowana” – podkreśla. „To początek rewolucji, której strategia rozpisana została na najbliższe trzy lata” – dodaje Zochniak.

W wybranych sklepach 4F pojawią się strefy Wear_fair z ubraniami z drugiego obiegu – pierwsze z nich pojawiły się w Warszawie (CH Arkadia, Galeria Młociny, Galeria Północna), w Bielsku-Białej (Sfera), Gdańsku (Forum Radunia), Katowicach (Katowicka), Krakowie (Bonarka i Serenada), Łodzi (Łódzka) czy Rzeszowie (Galeria Rzeszów).

Jak dodaje Feliga, w planach są kolejne elementy projektu, takie jak regularne zorganizowane zbiórki odzieży, ubraniomaty czy wypożyczalnia ubrań sportowych.

Marka do roku 2025 chce wprowadzić w kolekcjach co najmniej 25 proc. produktów z udziałem materiałów zrównoważonych.

Inauguracja projektu 4F Change odbyła się podczas spotkania we flagowym sklepie marki 4F w warszawskim centrum handlowym Arkadia, które odbyło się 19 stycznia 2022 roku.

„To pionierski projekt nie tylko w skali polskiej, ale również europejskiej, dlatego nie mamy wątpliwości, że wspólnie z 4F rozpoczynamy nową erę rozwoju branży mody. Chcemy być liderem zmian na rynku i pokazać, że konsekwentne budowanie wartości drugiego obiegu jest możliwe. Czujemy ogromną satysfakcję, że tą zmianą możemy zmieniać ten system od środka” – mówi Anna Pięta, Strategic Partnership Manager, prowadząca projekt po stronie Ubrań do Oddania.

W ramach projektu firma zaczęła też akcję edukacyjną w Warszawie – mieszkańcy miasta mogą znaleźć specjalne kartony do oddania w nich ubrań. Pudełka znajdują się w miejscach takich jak Plac Konstytucji, Rondo Daszyńskiego czy Metro Wierzbno. Pudełka będą dostępne do niedzieli, 23 stycznia 2022. (mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin