Wybierz dowolny tekst i kliknij ikonę, aby posłuchać!
czwartek, 24 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościRusza 4F Change. Program ma zmniejszyć negatywny wpływ firmy na środowisko

Rusza 4F Change. Program ma zmniejszyć negatywny wpływ firmy na środowisko

Firma OTCF, właściciel marki 4F, wraz z organizacją Ubrania Do Oddania (zajmującą się odbieraniem niepotrzebnych ubrań z domów Polaków i wprowadzaniem ich do drugiego obiegu) ruszyły z inicjatywą #4FChange. Jej celem jest zmniejszenie wpływu marki odzieżowej i branży mody na środowisko naturalne.

W ramach projektu firma wprowadza cyrkularny obieg odzieży – w sklepach 4F pojawią się używane ubrania marki. Ponadto działania – które, jak zapewniają organizatorzy, nie są chwilowym projektem, lecz stałą zmianą – mają propagować odpowiedzialne postawy wśród konsumentów i biznesu. W sklepach będzie można zostawić niepotrzebne ubrania, firma umożliwi także zamówienie kuriera, który taką odzież odbierze bezpośrednio z domu klienta. Co więcej, do strefy z odzieżą używaną trafią odnowione ubrania pochodzące z reklamacji.

„Ubrania, które przestajemy nosić, stanowią olbrzymi potencjał, wiec postanowiliśmy go wykorzystać z korzyścią dla klientów marki oraz dla planety. Chcemy, by ubrania te wracały do obiegu. Dzięki temu, że używane części garderoby zyskają drugie życie, zwolnią miejsce w szafach, a także przyczynią się do zmniejszenia zapotrzebowania na nowe tekstylia, redukując tym samym wpływ przemysłu ubraniowego na środowisko” – wyjaśnia Przemek Feliga, ESG Project Manager w OTCF.

„Projekt stanowi pierwszy krok na drodze do wielkiego celu, jakim dla 4F jest zastosowanie zasad gospodarki obiegu zamkniętego na szerszą skalę” – przekazuje marka w komunikacie. Ambasadorkami Wear Fair są Anna Lewandowska i Adrianna Sułek.  

Zosia Zochniak, założycielka Ubrań do Oddania, dodaje, że projekt to dla niej spełnienie marzeń, bo „odzież używana w końcu staje w pierwszych szeregach sektora odzieżowego”.

„Branża odzieżowa musi się zmienić, małymi – wielkimi krokami zacząć zawracać w kierunku najbardziej odpowiedzialnej i zrównoważonej mody – drugoobiegowej, czyli takiej, która została już wyprodukowana” – podkreśla. „To początek rewolucji, której strategia rozpisana została na najbliższe trzy lata” – dodaje Zochniak.

W wybranych sklepach 4F pojawią się strefy Wear_fair z ubraniami z drugiego obiegu – pierwsze z nich pojawiły się w Warszawie (CH Arkadia, Galeria Młociny, Galeria Północna), w Bielsku-Białej (Sfera), Gdańsku (Forum Radunia), Katowicach (Katowicka), Krakowie (Bonarka i Serenada), Łodzi (Łódzka) czy Rzeszowie (Galeria Rzeszów).

Jak dodaje Feliga, w planach są kolejne elementy projektu, takie jak regularne zorganizowane zbiórki odzieży, ubraniomaty czy wypożyczalnia ubrań sportowych.

Marka do roku 2025 chce wprowadzić w kolekcjach co najmniej 25 proc. produktów z udziałem materiałów zrównoważonych.

Inauguracja projektu 4F Change odbyła się podczas spotkania we flagowym sklepie marki 4F w warszawskim centrum handlowym Arkadia, które odbyło się 19 stycznia 2022 roku.

„To pionierski projekt nie tylko w skali polskiej, ale również europejskiej, dlatego nie mamy wątpliwości, że wspólnie z 4F rozpoczynamy nową erę rozwoju branży mody. Chcemy być liderem zmian na rynku i pokazać, że konsekwentne budowanie wartości drugiego obiegu jest możliwe. Czujemy ogromną satysfakcję, że tą zmianą możemy zmieniać ten system od środka” – mówi Anna Pięta, Strategic Partnership Manager, prowadząca projekt po stronie Ubrań do Oddania.

W ramach projektu firma zaczęła też akcję edukacyjną w Warszawie – mieszkańcy miasta mogą znaleźć specjalne kartony do oddania w nich ubrań. Pudełka znajdują się w miejscach takich jak Plac Konstytucji, Rondo Daszyńskiego czy Metro Wierzbno. Pudełka będą dostępne do niedzieli, 23 stycznia 2022. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wybierz i posłuchaj