Centrum Praw Kobiet i Samorząd Województwa Pomorskiego połączyły siły w walce z przemocą domową wobec kobiet. W ramach kampanii „Przemoc karmi się milczeniem” powstała strona internetowa i spot wideo.
Twórcy kampanii, na landing page’u, informują czym jest przemoc, a także jakie są jej skutki dla psychiki. Opisują jej etapy i dekonstruują narosłe wokół niej mity, a także zachęcają do reagowania świadków.
Kampania wystartowała 22 sierpnia 2025 roku, spot premierę będzie miał 26 sierpnia. Celem akcji jest zwrócenie uwagi, że milczenie wspiera sprawcę oraz że przemoc jest nie tylko fizyczna – to także kontrola, zastraszanie, odbieranie pieniędzy, śledzenie w sieci czy upokorzenie i degradacja.
„Przemoc karmi się milczeniem – to hasło, które trafia w sedno problemu. Przemoc domowa nie dzieje się w próżni. Istnieje dlatego, że zbyt często odwracamy wzrok. Gdy milczymy, wspieramy sprawcę. Gdy reagujemy – dajemy ofierze szansę na przerwanie kręgu cierpienia” – podkreśliła Aneta Pierzchała-Tolak, dyrektorka gdańskiego oddziału Fundacji Centrum Praw Kobiet.
„Przemoc domowa nigdy nie kończy się za drzwiami mieszkania. Kobieta, która jej doświadcza ponosi konsekwencje nie tylko w ciele – chroniczny stres, bóle somatyczne, problemy ze snem czy lęki, ale i w życiu społecznym: izolację, utratę zaufania i poczucie bezsilności. Milczenie sprawia, że rany te stają się głębsze i trudniejsze do zagojenia. Dlatego mówienie o przemocy to pierwszy krok do przerwania jej cyklu i odzyskania życia” – dodała Sylwia Winiarek, psycholożka z gdańskiego Centrum Praw Kobiet.
Autorzy spotu: scenariusz i reżyseria Agnieszka Bekalarczyk, opracowanie merytoryczne Aneta Pierzchała-Tolak, muzyka Maciej i Czesław Sadowscy, występuje Joanna Rose. (ko)


