Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna „Krzywo weszło – zmień ustawienia”

dodano: 
22.11.2018
komentarzy: 
0

Ogólnopolska kampania społeczna „Krzywo weszło – zmień ustawienia”, która ruszyła w listopadzie 2018 roku, adresowana jest do młodych osób (16-20 lat) i ich rodziców. Akcja ma na celu edukowanie na temat szkodliwości zażywania substancji psychoaktywnych. Kampania oparta jest na internetowej grze edukacyjnej, wykorzystującej motyw ustawień smartfona. Organizatorami są Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii oraz Fundacja Polska Sieć Polityki Narkotykowej.

Jak twierdzą pomysłodawcy projektu, problem narkotykowy jest skomplikowany i wielowymiarowy. Przywołane przez nich badania CBOS-u „Młodzież 2016” pokazują, że choć liczba uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy odpowiedzieli, że zażywali nielegalnych substancji, spadła w porównaniu z 2003 rokiem z 24 do 17 proc., to problem stanowią także nowe substancje na rynku – tzw. dopalacze. Według raportu Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii, aż dziesięć procent polskich nastolatków w wieku 15-16 lat choć raz próbowało dopalaczy.

Organizatorzy akcji chcą zmniejszyć to negatywne zjawisko, pokazując młodzieży, jak ustrzec się przed niebezpieczeństwem, jakie normy i postawy mogą w tym pomóc oraz gdzie w razie potrzeby można szukać pomocy.

„Mamy nadzieję, że dzięki kampanii »Krzywo weszło – zmień ustawienia« uda nam się dotrzeć do młodych osób z przekazem, że od ich wiedzy i decyzji zależy ich zdrowie oraz styl życia. Chcielibyśmy, by młodzi ludzie unikali sytuacji lub zdarzeń, w których obecne są narkotyki, a także żeby w razie konieczności potrafili adekwatnie zareagować, chroniąc siebie i swoich znajomych przed możliwymi zagrożeniami. »Zmiana ustawień« oznacza: kieruj tak swoim postępowaniem, by cieszyć się życiem i młodością. Zmieniaj ustawienia na coraz lepsze” – mówi Piotr Jabłoński, dyrektor Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii.

Główne elementy projektu to gra edukacyjna oraz strona interenetowa, na której się ona znajduje – krzywoweszlo.pl. Zdaniem organizatorów, kampania posługuje się metodą nauki przez zabawę. Teksty do gry oraz treści znajdujące się na stronie internetowej akcji były tworzone przez ekspertów zajmujących się tematyką przeciwdziałania narkomanii.

„Przez atrakcyjną i bliską młodym osobom formę gry internetowej chcemy upowszechnić wiedzę zarówno na temat zagrożeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, alternatywnych sposobów zaspokajania potrzeb życiowych, jak również przygotować młode osoby do reagowania w sytuacji, kiedy ktoś w ich otoczeniu ma problem z narkotykami” – stwierdza Agnieszka Sieniawska, przewodnicząca Polskiej Sieci Polityki Narkotykowej.

Kampania jest promowana w mediach społecznościowych oraz na stronach, które są często odwiedzane przez młode osoby. Wspierana jest także przez influencerów i znane postacie. Poza działaniami w internecie akcję uzupełnia kampania billboardowa oraz w środkach komunikacji publicznej w pięciu największych miastach Polski. W szkołach ponadpodstawowych i domach studenckich znajdą się także plakaty.

Koncepcję wizualną gry oraz stronę internetową przygotowała Fabryka Komunikacji Społecznej. Akcja potrwa do grudnia 2019 roku. (bm)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin