Spotkania z zarządem spółki - kluczowe dla budowy jej wizerunku na rynku kapitałowym

dodano: 
04.12.2012
komentarzy: 
0

„Bezpośredni kontakt dziennikarzy i analityków z władzami notowanych na giełdzie firm pozwala zbudować zaufanie. Bez niego mniejszościowi akcjonariusze nie zdecydują się na kupno akcji spółki” – przekonują Wojciech Iwaniuk i Magdalena A. Olczak z Inner Value.

Nowoczesne relacje inwestorskie wykorzystują szereg działań mających na celu wyróżnienie spółki w oczach obserwatorów rynku kapitałowego. Celem działań jest dotarcie z przekazem do akcjonariuszy spółki i osób, które potencjalnie mogą się nimi stać. Kanałów dotarcia jest wiele. Jednym z nich jest organizacja konferencji dla dziennikarzy i analityków.

Na potrzeby relacji inwestorskich organizuje się je w kilku wypadkach: cyklicznie w momencie publikacji wyników finansowych, oraz incydentalnie w momencie debiutu na giełdzie, przeprowadzenia wtórnej emisji akcji lub obligacji oraz w przypadku zapowiedzi strategicznych wydarzeń z punktu widzenia rozwoju spółki.

Wszystkie dostępne w Polsce badania wskazują, że bezpośredni kontakt z zarządem jest najbardziej docenianą, przez przedstawicieli instytucji finansowych, formą kontaktu ze spółkami. Z tego powodu grupowe spotkania, po spotkaniach indywidualnych (z ang. one-to-one), są najbardziej preferowaną formą kontaktu. Musimy pamiętać, że inwestorzy kupujący akcje spółki praktycznie zawsze są akcjonariuszami mniejszościowymi, niemającymi bieżącego wpływu na zarządzanie spółką. Jedynie sporadycznie posiadają swojego przedstawiciela w jej nadzorze. Z tego punktu widzenia bezpośredni kontakt z władzami spółki jest dla nich bardzo ważny, ponieważ muszą oni wierzyć w strategię realizowaną przez zarząd, któremu powierzyli często niemałe środki. Zaufania nie da zbudować się poprzez publikowane raporty bieżące, komunikaty prasowe, czy tweety. Mówiąc kolokwialnie, można to zrobić jedynie patrząc sobie prosto w oczy.

Potwierdza to Ivetta Biały, rzeczniczka wojewody mazowieckiego, według której najważniejsze sprawy załatwiamy właśnie, patrząc drugiemu człowiekowi w oczy

W przypadku spotkań z dziennikarzami konferencje prasowe również mają bardzo duże znaczenie. Wyniki spółek giełdowych często są bardzo złożone, a na ich ostateczny kształt wpływa wiele czynników. Nie dając sobie szansy na wyjaśnienie tego, co w prezentowanym okresie miało wpływ na wypracowane zyski, zdajemy się na ich dowolną interpretację ze strony dziennikarzy, która nie zawsze może oddawać rzeczywistość. Dodatkowo musimy pamiętać, że obecnie na rynku regulowanym warszawskiej giełdy i rynku NewConnect notowanych jest już ponad 800 spółek. Spółka, która nie zdecyduje się na aktywne komunikowanie swoich najważniejszych przekazów, będzie niezauważona przez rynek kapitałowy.

Z praktyki wiadomo, że konferencje prasowe dla dziennikarzy i analityków powinny być organizowane tego samego dnia, ponieważ znacznie wzmacnia to przekaz komunikacyjny. Analitycy, którzy pojawiają się na spotkaniach ze spółką bardzo często są później ekspertami w tekstach, które powstają. Z drugiej strony publikacje pojawiające się po spotkaniu z dziennikarzami wzmacniają przekaz, który z niego płynie i są dodatkowym bodźcem do głębszego zainteresowania się spółką. Z tego powodu organizacja takich spotkań cały czas ma ogromny sens.

Wojciech Iwaniuk, szef departamentu relacji inwestorskich InnerValue
Magdalena A. Olczak, account executive w departamencie relacji inwestorskich InnerValue

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin