Sprzedaż wskaźnikiem efektywności komunikacji? Raport o działach marketingu i PR-u w firmach

dodano: 
04.10.2017
komentarzy: 
0

Wśród średnich i dużych firm działy PR-u i marketingu najczęściej współtworzą strategię sprzedażową i są bezpośrednio zaangażowane w jej realizację. Blisko trzy czwarte (73 proc.) firm przebadanych przez Attention Marketing zadeklarowało, że w procesy sprzedaży włączone są oba obszary komunikacji. W związku z tym, to właśnie wyniki obrotu są najważniejszym (53 proc.) pomiarem efektywności pracy specjalistów od komunikacji w firmach.

„Co szokujące, prawie co trzecia firma (32 proc.) przyznaje, że w żaden sposób nie mierzy efektywności pracy tych pionów, a ocena ma charakter uznaniowy” – dodaje Adam Sanocki, partner zarządzający w firmie doradczej Attention Marketing odpowiedzialnej za przygotowanie raportu.

 

 

 

W kwestii efektywności według autorów raportu zaskakujące jest to, jak wielu respondentów (47 proc.) stwierdziło, że nie korzysta z żadnych narzędzi wspierających marketing i PR. Jeśli ktoś chce usprawnić swoje działania za pomocą technologii, decyduje się najczęściej na CRM-y do zarządzania relacjami z klientami (31 proc. wskazań) i systemy do analizy i raportowania (26 proc.).

Autorzy badania zwracają też uwagę, jak niewiele firm stosuje w swoich działaniach badania rynku. „Trudno jest mi wyobrazić sobie prowadzenie nowoczesnego biznesu bez tego. Podstawą współczesnego marketingu jest zadawanie pytań klientowi. Dlaczego przyszedł? Dlaczego odchodzi? Dlaczego zostaje? Z tych odpowiedzi można wyciągnąć kluczowe dla funkcjonowania firmy wnioski” – komentuje Błażej Dawid z PMR C&R.

 

 

„Działy PR deklarują, że skupiają się głównie na komunikacji wewnętrznej, promocji na targach czy konferencjach oraz na organizowaniu eventów” – mówi Adam Sanocki. Jak wynika z badania, dla działów PR średnich i dużych firm od media relations (44 proc. wskazań) ważniejsza jest koordynacja komunikacji wewnętrznej (68 proc.). Działania public affairs zebrały jedynie 22 proc. odpowiedzi, a prowadzenie biura prasowego (lub wykonywanie obowiązków rzecznika) – 17 proc.

 

 

Pozostałe wyniki badania – dotyczące między innymi: czasochłonności działań podejmowanych przez działy komunikacji, planowanych zmian w ich budżetach czy wykorzystania mediów społecznościowych i znajomości branżowych trendów – są dostępne na stronie. (mp)


O raporcie:
W badanu wzięło udział 257 firm z sektora prywatnego, które zatrudniają powyżej 50 osób i prowadzą działania marketingowe. Respondentami były osoby decyzyjne lub orientujące się, w jaki sposób funkcjonują działy odpowiedzialne za komunikację. „Zależało nam na dotarciu do specjalistów zajmujących się marketingiem i PR-em, a w mniejszych organizacjach te role często się rozmywają” – komentuje Błażej Dawid, Research Executive z firmy PMR C&R, realizującej badanie na potrzeby raportu.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin