Włoski dom mody luksusowej Valentino spotkał się z falą krytyki po opublikowaniu w internecie reklam swojego nowego modelu torebki DeVain, stworzonych przy użyciu sztucznej inteligencji. Marka ogłosiła współpracę z cyfrowymi artystami w ramach „cyfrowego projektu kreatywnego” – podaje bbc.com.
Opublikowana na Instagramie reklama natychmiast wywołała ostrą reakcję fanów, którzy określili wizualizacje i sam fakt wykorzystania AI jako „niedbałe” i „smutne”. Materiał, oznaczony etykietą informującą o użyciu sztucznej inteligencji, przedstawia „surrealistyczny” kolaż modelek połączonych z logo Valentino i torebką. W niektórych ujęciach kobiety wyłaniają się ze złotej wersji torebki, a logo marki przekształca się w ludzkie ramiona, łączące się w wir ciał.
Źródło: instagram.com/maisonvalentino
Komentarze pod postem zarzucały marce, że użycie AI jest „tanie” i „leniwe”, określając je jako „syf AI” i wyrażając rozczarowanie działaniem domu mody. Dr Rebecca Swift z Getty Images zauważyła, że negatywna reakcja sugeruje, iż konsumenci uznają treści generowane przez AI za „mniej wartościowe” niż te stworzone przez człowieka, oczekując od luksusowych marek wyższych standardów. Nawet pełna transparentność w kwestii użycia AI nie wystarczyła, by przekonać odbiorców.
Sektor modowy chętnie sięga po generatywną sztuczną inteligencję, traktując ją jako sposób na obniżenie kosztów, a także na usprawnienie procesów projektowania i produkcji. Jednak, jak podkreśla Anne-Liese Prem z agencji Loop, choć otwartość Valentino na AI to „dobry instynkt”, krytyka ujawnia „głębsze napięcia kulturowe”. Jej zdaniem głównym problemem jest postrzeganie tego, co technologia zastępuje. Kiedy sztuczna inteligencja wkracza w wizualną tożsamość marki, odbiorcy często odczytują to jako „oszczędność kosztów podszytą pod innowację”, obawiając się, że firma wybiera efektywność kosztem artystycznej wartości.
Podobne kontrowersje wzbudziło użycie AI przez H&M do tworzenia „cyfrowych bliźniaków” modelek oraz reklama marki Guess wygenerowana przez sztuczną inteligencję, która wywołała obawy o wpływ na standardy piękna. Prem podsumowała, że choć AI oferuje „nowe możliwości kreatywne”, ryzyko jest równie oczywiste: bez silnego, emocjonalnego pomysłu generatywne AI może sprawić, że luksus będzie wydawał się mniej ludzki w czasach, gdy odbiorcy poszukują autentyczności.
Czytaj więcej: Cyfrowe klony modelek będą promować H&M?
Źródło: bbc.com, Fashion house Valentino criticised over 'disturbing’ AI handbag ads, Liv McMahon, 2.12.2024


