piątek, 5 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomościWarszawa zmienia tożsamość. Podstawami współtworzenie oraz dynamiczny rozwój

Warszawa zmienia tożsamość. Podstawami współtworzenie oraz dynamiczny rozwój

W sierpniu 2025 roku Urząd Miasta Stołecznego Warszawy ogłosił zmianę narracji stolicy. Decyzja o stworzeniu nowej tożsamości miasta była odpowiedzią na jego dynamiczny rozwój oraz potrzebę wzmocnienia marki Warszawy.

Jak podkreśla urząd, tempo zachodzących w stolicy zmian spowodowało, że konieczne było stworzenie aktualnej opowieści o Warszawie. W 2022 roku przeprowadzono rebranding, dzięki któremu miasto zyskało wyrazistość wizualną. Tożsamość – według władz Warszawy – sięga jednak głębiej, obejmując charakter miejscowości, wartości i sposób, w jaki o sobie opowiada. Tak pojawił się pomysł na opracowanie nowej narracji, która ma być kolejnym krokiem w budowaniu wizerunku.

Prace nad nową tożsamością rozpoczęła seria badań. Ich wyniki pokazały, jak postrzegają stolicę mieszkańcy – zarówno Warszawy, jak i innych miast Polski i Europy. W trakcie prac przeanalizowano ponad 60 dokumentów dotyczących stolicy, w tym raportów, badań i analiz rynkowych, a także przyglądano się trendom, wyzwaniom społecznym oraz obecnej komunikacji innych metropolii.

Częścią procesu tworzenia nowej narracji były warsztaty z przedstawicielami kluczowych obszarów funkcjonowania miasta, w tym gospodarki, nauki, kultury czy turystyki, oraz konsultacje z ekspertami zewnętrznymi. Jak wspomina urząd, dzięki nim możliwe było skonfrontowanie różnorodnych wizji i oczekiwań.

Efektem prac nad nową narracją jest tożsamość, która określa charakter stolicy, pokazuje jakie wartości reprezentuje i w jaki sposób komunikuje się z odbiorcami. To miasto współtworzone przez wszystkich użytkowników. Cechuje je dynamiczny rozwój i ambitne spojrzenie w przyszłość. Podstawami głównej idei, która pokazuje sedno tożsamości Warszawy, definiuje ją i stanowi fundament działań komunikacyjnych, są współtworzenie i dynamiczny rozwój.

Jak wyjaśnia Kamil Dąbrowa, wicedyrektor biura marketingu miasta, „Warszawa zmienia się dzięki ludziom”. „Wspólna energia mieszkańców, społeczników, przedsiębiorców, studentów, naukowców i artystów motywuje do działania i realnych zmian. Dostępna przestrzeń miejska, zielone ulice, infrastruktura rowerowa, nowoczesny transport miejski czy kolejne żłobki – to dzięki determinacji wielu osób stolica staje się coraz bardziej atrakcyjna dla mieszkańców, inwestorów, turystów czy artystów. Taka jest Warszawa i taka powinna być opowieść o niej” – dodaje Dąbrowa.

Do określenia marki miasta wykorzystano archetypy Junga, czyli uniwersalne wzorce osobowości. Mają one zapewnić komunikacji spójność, zrozumiałość i zaangażowanie. W aktualnym ujęciu Warszawa ma opierać swój charakter na archetypie towarzysza, czyli tego, który współtworzy, wspiera i buduje wspólnotę.

Wśród głównych wartości marki, które mają odzwierciedlać charakter Warszawy, znajdują się:

  • Wielowymiarowość – w Warszawie przeszłość spotyka się z teraźniejszością, wielkomiejskość z lokalnością, a dzika przyroda z udogodnieniami nowoczesnego miasta. Wielowymiarowość oferty zawodowej oraz spędzania czasu wolnego ma natomiast sprawiać, że każdy może znaleźć coś idealnie dopasowanego do swoich potrzeb.
  • Otwartość – stolica jest otwarta na każdego, kto będzie chciał się realizować czy tworzyć swoje miejsce na ziemi.
  • Ambicja – Warszawa jest dynamiczne rozwijającym się miastem, które przyciąga inwestycje zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Ma inspirować, motywować do działania oraz wspierać – nie tylko w rozwoju osobistym, lecz także zawodowym.
  • Praktyczność – stolica oferuje dobrą jakość i wygodę życia swoim mieszkańcom. W mieście jest dostępnych wiele przydatnych rozwiązań – stolica dba bowiem o to, aby codzienne usługi były przemyślane i realizowane na wysokim poziomie.

Prace nad nową narracją zakończono w czerwcu 2025 roku. Planowane są kolejne działania mające uspójnić komunikację miasta. Urząd nie podaje jednak szczegółów dotyczących kolejnych kroków. (ao)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj