Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Wystartowała kampania „Srebrny Odcień Depresji” poświęcona trudnej sytuacji seniorów w czasie pandemii. 15 lutego 2021 roku wystartowała druga odsłona kampanii „srebrny odcień depresji”, która została zainicjowana przez fundację itaka we współpracy z fundacją twarze depresji w ramach światowego dnia walki z depresją (23 lutego). celem akcji jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na trudną sytuację seniorów w czasie pandemii. jak tłumaczą organizatorzy, depresja to choroba, która dotknęła 350 mln ludzi na świecie, a „»srebrny odcień depresji« ma inne oblicze niż depresja u osób w młodszym wieku”. dodatkowo wyjaśniają, że akcja ma swoją kolejną edycję z racji tego, że o depresji seniorów nikt nie mówi, nawet oni sami. dalej czytamy, że cała uwaga skupia się „na zapewnieniu seniorom bezpieczeństwa fizycznego w czasie pandemii”, jednak należy przy tym pamiętać, że ta sytuacja ma „ogromny wpływ na stan psychiczny osób w podeszłym wieku”. inicjatorzy podkreślają też, że covid-19 przyczynił się do izolacji od „naszych dziadków”, których nie odwiedzamy, a jedynie do nich dzwonimy. „najtragiczniejsze w tym jest to, że nie wynika to z naszego lenistwa, tylko z konieczności” – mówią. dalej tłumaczą, że „niezależnie od pandemii, depresja osób starszych stanowi poważny problem społeczny”. badania polsenior2, przeprowadzone na grupie sześciu tysięcy osób, pokazały, że pomiędzy 60 a 106 rokiem życia, u 26 proc. badanych występują objawy depresji. oznacza to, że co trzeci senior mierzy się z zaburzeniami nastroju (to wynik m.in. braku wsparcia ze strony bliskich, izolacji, bagatelizowania objawów, a także braku psychoedukacji w zakresie zdrowia psychicznego), co może stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia. kolejnym problemem jest także ryzyko podejmowania zachowań autoagresywnych osób po 65. roku życia. czytamy, że w 2017 roku liczba „zamachów samobójczych” w tej grupie wiekowej wynosiła ponad 1,2 tys., a w 2019 roku było to już blisko 1,5 tys. dowiadujemy się, że zdaniem specjalistów „seniorzy w tym działaniu są bardzo zdeterminowani, a przez to, niestety, skuteczni”. dodatkowo organizatorzy mówią, że symptomy zaburzeń nastroju są łatwo zauważalne i dobrze widoczne w przypadku osób młodszych, co umożliwia prawidłową i szybką diagnozę oraz podjęcie odpowiedniego leczenia, jednak inaczej wygląda to u seniorów. dodatkowym problemem jest to, że oni sami również nie proszą o pomoc, a czasami nawet nie wiedzą, że chorują, ponieważ sądzą, że jest to związane z ich wiekiem. oprócz tego nie są przyzwyczajeni do porad u lekarzy i specjalistów z tej dziedziny, ponieważ „w czasach ich młodości nie chodziło się do psychologa czy psychiatry”. „seniorzy byli i wciąż są w grupie szczególnego ryzyka zachorowania na depresję” – mówi anna morawska-borowiec, prezes fundacji twarze depresji. „liczne choroby, z którymi zmagają się seniorzy, takie jak cukrzyca, problemy z tarczycą, przewlekłe dolegliwości bólowe, istotnie wpływają na obniżenie nastroju. do tego chodzi problem samotności, izolacji w czasie pandemii, lęk przed zakażeniem koronawirusem i przed śmiercią z powodu powikłań wywołanych przez covid-19. to przyczynia się do znaczącego wzrostu zachorowań na depresję w tej grupie wiekowej” – dodaje. inicjatorzy apelują, że „radość z życia można czerpać niezależnie od wieku”, a bycie seniorem może być piękne, chociażby ze względu na większą ilość czasu, który można poświęcić, aby zadbać o siebie. organizatorzy w ramach akcji przypominają o antydepresyjnym telefonie zaufania fundacji itaka, przy którym dyżurują specjaliści: psychologowie i psychiatrzy. kampania „srebrny odcień depresji” jest częścią kampanii „stop depresji”, prowadzonej od 20 lat przez fundację „itaka” – centrum poszukiwań ludzi zaginionych. obecne działania są promowane na profilach fundacji itaka – facebooku i instagramie. o „srebrnym odcieniu depresji” organizatorzy będą mówili do 23 lutego 2021 roku. (kd).
15 lutego 2021 roku wystartowała druga odsłona kampanii „Srebrny Odcień Depresji”, która została zainicjowana przez Fundację ITAKA we współpracy z Fundacją Twarze depresji w ramach Światowego Dnia Walki z Depresją (23 lutego). Celem akcji jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na trudną sytuację seniorów w czasie pandemii.
Jak tłumaczą organizatorzy, depresja to choroba, która dotknęła 350 mln ludzi na świecie, a „»Srebrny Odcień Depresji« ma inne oblicze niż depresja u osób w młodszym wieku”. Dodatkowo wyjaśniają, że akcja ma swoją kolejną edycję z racji tego, że o depresji seniorów nikt nie mówi, nawet oni sami. Dalej czytamy, że cała uwaga skupia się „na zapewnieniu seniorom bezpieczeństwa fizycznego w czasie pandemii”, jednak należy przy tym pamiętać, że ta sytuacja ma „ogromny wpływ na stan psychiczny osób w podeszłym wieku”.
Inicjatorzy podkreślają też, że COVID-19 przyczynił się do izolacji od „naszych dziadków”, których nie odwiedzamy, a jedynie do nich dzwonimy. „Najtragiczniejsze w tym jest to, że nie wynika to z naszego lenistwa, tylko z konieczności” – mówią. Dalej tłumaczą, że „niezależnie od pandemii, depresja osób starszych stanowi poważny problem społeczny”. Badania PolSenior2, przeprowadzone na grupie sześciu tysięcy osób, pokazały, że pomiędzy 60 a 106 rokiem życia, u 26 proc. badanych występują objawy depresji. Oznacza to, że co trzeci senior mierzy się z zaburzeniami nastroju (to wynik m.in. braku wsparcia ze strony bliskich, izolacji, bagatelizowania objawów, a także braku psychoedukacji w zakresie zdrowia psychicznego), co może stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia.
Kolejnym problemem jest także ryzyko podejmowania zachowań autoagresywnych osób po 65. roku życia. Czytamy, że w 2017 roku liczba „zamachów samobójczych” w tej grupie wiekowej wynosiła ponad 1,2 tys., a w 2019 roku było to już blisko 1,5 tys. Dowiadujemy się, że zdaniem specjalistów „seniorzy w tym działaniu są bardzo zdeterminowani, a przez to, niestety, skuteczni”.
Dodatkowo organizatorzy mówią, że symptomy zaburzeń nastroju są łatwo zauważalne i dobrze widoczne w przypadku osób młodszych, co umożliwia prawidłową i szybką diagnozę oraz podjęcie odpowiedniego leczenia, jednak inaczej wygląda to u seniorów. Dodatkowym problemem jest to, że oni sami również nie proszą o pomoc, a czasami nawet nie wiedzą, że chorują, ponieważ sądzą, że jest to związane z ich wiekiem. Oprócz tego nie są przyzwyczajeni do porad u lekarzy i specjalistów z tej dziedziny, ponieważ „w czasach ich młodości nie chodziło się do psychologa czy psychiatry”.
„Seniorzy byli i wciąż są w grupie szczególnego ryzyka zachorowania na depresję” – mówi Anna Morawska-Borowiec, prezes Fundacji Twarze depresji. „Liczne choroby, z którymi zmagają się seniorzy, takie jak cukrzyca, problemy z tarczycą, przewlekłe dolegliwości bólowe, istotnie wpływają na obniżenie nastroju. Do tego chodzi problem samotności, izolacji w czasie pandemii, lęk przed zakażeniem koronawirusem i przed śmiercią z powodu powikłań wywołanych przez COVID-19. To przyczynia się do znaczącego wzrostu zachorowań na depresję w tej grupie wiekowej” – dodaje.
Inicjatorzy apelują, że „radość z życia można czerpać niezależnie od wieku”, a bycie seniorem może być piękne, chociażby ze względu na większą ilość czasu, który można poświęcić, aby zadbać o siebie.
Organizatorzy w ramach akcji przypominają o Antydepresyjnym Telefonie Zaufania Fundacji ITAKA, przy którym dyżurują specjaliści: psychologowie i psychiatrzy. Kampania „Srebrny Odcień Depresji” jest częścią kampanii „STOP DEPRESJI”, prowadzonej od 20 lat przez Fundację „ITAKA” – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Obecne działania są promowane na profilach Fundacji Itaka – Facebooku i Instagramie. O „Srebrnym Odcieniu Depresji” organizatorzy będą mówili do 23 lutego 2021 roku.

(kd)