W ostatnich latach Miesiąc Dumy był barwnym i głośnym wydarzeniem marketingowym. Marki tworzyły kampanie tematyczne i okazywały wsparcie dla społeczności LGBTQ. Sklepy dekorowały witryny tęczowymi flagami, eksponowały koszulki i kubki z symbolami LGBTQ przy wejściach i zachęcały do zaangażowania się w działania organizacji walczących o prawa osób LGBTQ. Tegoroczne obchody Miesiąca Dumy nie są już tak huczne. Wiele sieci handlowych i marek znacząco wycisza swoją obecność w związku z tym wydarzeniem – podaje edition.cnn.com.
Czytaj więcej: Marketing LGBTQIAP+ – strach ma wielkie oczy, a tęczowe portfele wielkie zasoby
Jak czytamy, firmy działają bardzo ostrożnie – unikają zarówno głośnych kampanii, jak i widocznych gestów poparcia. Z badania przeprowadzonego przez Gravity Research, firmę doradczą ds. zarządzania ryzykiem, wynika, że wśród ponad 200 menedżerów wyższego szczebla, 39 proc. firm planuje ograniczyć publiczne zaangażowanie w działania związane z Miesiącem Dumy. Dotyczy to m.in. sponsorowania wydarzeń, publikowania w mediach społecznościowych treści wspierających prawa osób LGBTQ oraz sprzedaży produktów z tęczowymi motywami.
Źródło donosi, że marki nie chcą zrazić do siebie konserwatywnych klientów i aktywistów. Obawiają się także odwetu ze strony administracji prezydenta Donalda Trumpa. Agencje federalne groziły bowiem rozpoczęciem dochodzeń wobec firm, które prowadzą programy dotyczące różnorodności, równości i inkluzywności (DEI). Innym powodem jest niepewność gospodarcza wywołana przez taryfy celne Trumpa, która powoduje, że firmy decydują się na ograniczenie wydatków reklamowych.
Wycofywanie się marek z hucznego obchodzenia Miesiąca Dumy stanowi istotną zmianę. W przeszłości firmy przekształcały czerwcowe obchody w wydarzenia „o silnym charakterze marketingowym”. Jak podaje źródło, to część szerszego trendu w amerykańskim biznesie – wiele przedsiębiorstw wycofuje się z programów wspierających różnorodność w miejscu pracy od presją administracji Trumpa i konserwatywnych aktywistów – dowiadujemy się.
W tym roku firmy aktywnie przygotowują się na potencjalny negatywny odzew związany z obchodami Miesiąca Dumy. Badanie pokazuje, że 65 proc. ankietowanych przedsiębiorstw zadeklarowało opracowanie strategii reagowania na ewentualne kontrowersje. Ponadto, coraz więcej sieci handlowych, w tym Walmart, Target i Kroger, ostrzega inwestorów przed ryzykiem bojkotów konsumenckich w związku ze stanowiskiem firm w kwestiach społecznych – czytamy.
Bud Light i Target na własnej skórze doświadczyli już ostrych reakcji ze strony prawicy. W 2023 roku sprzedaż Bud Light gwałtownie spadła ze względu na współpracę firmy z transpłciową infuencerką Dylan Mulvaney, która wywołała falę hejtu i bojkotów. Napływ negatywnych komentarzy – tym razem od zwolenników praw LGBTQ – spowodowała także pasywna odpowiedź Bud Light.
W tym samym roku Target został zaatakowany w mediach społecznościowych za sprzedaż produktów związanych z Miesiącem Dumy. Pracownicy sieci handlowej otrzymywali groźby za sprzedaż m.in. strojów kąpielowych, które zostały zaprojektowane z myślą o osobach transpłciowych. Ostatecznie doprowadziło to do wycofania części produktów ze sklepów. W wyniku kontrowersji spadła sprzedaż i pojawiły się pierwsze pozwy sądowe, składane przez grupy prawne powiązane z Partią Republikańską – pisze źródło.
W tym roku Target założył bardziej wyważone podejście do Miesiąca Dumy. W e-mailu do pracowników poinformował, że firma sprzedaje kolekcję obejmującą m.in. produkty dla domu, zwierząt, książki, płyty winylowe oraz odzież i akcesoria dla dorosłych, ale tylko w wybranych sklepach. Pełna oferta produktów związanych z Miesiącem Dumy jest dostępna online – czytamy.
„Jesteśmy absolutnie zaangażowani w promowanie inkluzywności wobec wszystkich — naszych pracowników, klientów, partnerów i ponad 2 tys. społeczności, którym z dumą służymy. Tak jak od lat, również teraz będziemy obchodzić Miesiąc Dumy, oferując produkty celebrujące to święto, organizując wewnętrzne wydarzenia wspierające nasz zespół i sponsorując lokalne inicjatywy w całym kraju” – powiedział rzecznik Taregtu, cytowany przez źródło.
Jak jednak przyznał jeden z wyższych menedżerów sieci handlowej, w porównaniu z poprzednimi latami oferta produktów związanych z Miesiącem dumy jest mniejsza i mniej widoczna w sklepach. Dodał także, że entuzjazm pracowników i klientów wobec obchodów Miesiąc Dumy osłabł – dowiadujemy się. (ao)
Źródło: edition.cnn.com, Big brands are pulling back on Pride merchandise and events this year, Nathaniel Meyersohn, 2.06.2025