Unia Europejska przeprowadziła dochodzenie, z którego wynika, że Shein, chińska marka fast fashion, stosuje „fałszywe rabaty”. Według UE firma oferuje promocje, które nie odpowiadają rzeczywistej, poprzedniej cenie danego produktu – podaje theverge.com.
Czytaj więcej: Prawie 15 mln zł kary za niekończące się „promocje”. UOKiK wydał decyzję
Unia Europejska ostrzegła Shein, że stosowane przez markę praktyki naruszają przepisy unijnego prawa ochrony konsumentów. Zgodnie z twierdzeniami UE, firma oferuje „fałszywe rabaty” i wywiera presje na klientów za pomocą sztucznie wyznaczanych terminów zakończenia promocji. Jak przekazała unijna Sieć Współpracy w Zakresie Ochrony Konsumentów (CPC), jeśli Shein nie dostosuje swoich działań do obowiązującego prawa, marce grożą kary finansowe – dowiadujemy się.
Dochodzenie CPC wykazało także, że Shein posługuje się „wprowadzającymi w błąd” etykietami produktowymi, które mają sugerować, że dany produkt ma wyjątkowe cechy. W rzeczywistości nie stanowią one jednak żadnego wyróżnika – wymogi te są bowiem określone przepisami prawa – czytamy.
Jak podaje źródło, podczas dochodzenia stwierdzono również, że marka dodaje „fałszywe lub wprowadzające w błąd” deklaracje odnośnie do zrównoważonego rozwoju. Dodatkowo, podaje „niepełne i nieprawidłowe” informacje na temat praw konsumentów związanych ze zwrotem towaru i otrzymaniem zwrotu pieniędzy. UE twierdzi też, że Shein ukrywa swoje dane kontaktowe, co utrudnia klientom nawiązanie kontaktu z firmą.
Shein ma miesiąc na spełnienie żądań Unii Europejskiej – donosi źródło. (ao)
Źródło: theverge.com, Shein’s ‘fake discounts’ break the law, EU says, Emma Roth, 27.05.2025