.

 

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy z apelem do twórców reklam

dodano: 
22.08.2017
komentarzy: 
0

Agencja reklamowa Dziadek do orzechów postanowiła zwrócić na siebie uwagę Maspeksu po tym, jak koncern rozwiązał umowę z firmą odpowiedzialną za obraźliwy wpis na Instagramie Tigera. Stanowisko w sprawie nawiązań historycznych w reklamach zabrał natomiast Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy.

Przypomnijmy. Na profilu napoju Tiger na Instagramie 1 sierpnia 2017 – w rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego – pojawiła się grafika z hasłem „Chrzanić to, co było, ważne to, co będzie”. Internauci ostro skrytykowali markę za ten wpis. Firma przeprosiła, w ramach zadośćuczynienia wpłaciła też 500 tys. złotych na rzecz Powstańców. Agencja J. Walter Thompson Group Poland, która zajmowała się komunikacją marki w mediach społecznościowych, również przeprosiła i poinformowała o zwolnieniu pracowników odpowiedzialnych za posty na profilu Tigera. Później Maspex, właściciel napoju, rozwiązał umowę z agencją. Usunięto też profil Tigera na Instagramie i zapowiedziano zmiany w komunikacji marki.

O uwagę Maspeksu postanowiła w tych okolicznościach zawalczyć agencja reklamowa Dziadek do orzechów. Kilka dni po zakończeniu współpracy producenta napoju i poprzedniej agencji w pobliżu siedziby koncernu w Wadowicach umieszczono billboardy nawiązujące do niedawnego kryzysu firmy – przedstawiono na nich napis symbolizujący okrzyk tygrysa i hasło „Tresujemy niesforne marki”. Agencja na swoim profilu na Facebooku wyjaśniła całą akcję i podkreśliła, że jest zainteresowana pracą dla koncernu.

W związku z kontrowersyjnymi nawiązaniami historycznymi w komunikacji marek, które pojawiły się w ostatnim czasie – m.in. wpisem na profilu napoju Tiger czy reklamą PGE – głos zabrał także Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy i wystosował apel do twórców reklam i osób decydujących o kształcie przekazów reklamowych.

„Rada Reklamy zwraca się z apelem do twórców i osób wpływających na kształt reklamy, aby decydując się na wykorzystywanie symboliki narodowej i konotacji historycznych, posługiwały się nimi stosując zasady określone w Kodeksie Etyki Reklamy, czyli zgodnie z dobrymi obyczajami i w poczuciu odpowiedzialności społecznej” – czytamy w apelu Zarządu Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy. Rada Reklamy chce także poprawy standardów wykorzystania w przekazach symboli patriotycznych, wizerunków postaci czy informacji o wydarzeniach historycznych, w związku z czym zapowiada rozpoczęcie działań edukacyjnych skierowanych do osób odpowiedzialnych za kreacje reklamowe. Celem programu ma być „wykazanie konieczności wypracowania i stosowania standardów opracowania kreacji komunikacji komercyjnej, odwołujących się do istotnych wydarzeń historycznych i symboli narodowych”. „Ostatnie informacje dotyczące kreacji kampanii reklamowych nawiązujących do wydarzeń historycznych, wskazują na potrzebę dalszej edukacji branży marketingowej i uwrażliwienia osób odpowiedzialnych za przygotowywanie reklam na kwestie historyczne i ochrony symboliki narodowej. Jest to szczególnie istotne w kontekście zbliżających się obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości i potencjalnego zintensyfikowania przekazów o tematyce historycznej i patriotycznej” – wyjaśnia Związek w komunikacie.

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy zwraca również uwagę na rolę Kodeksu Etyki Reklamy i procedurę zgłaszania skarg do Komisji Etyki Reklamy. Przypomina też twórcom i reklamodawcom o możliwości skorzystania z usługi copy advice, która pozwala jeszcze przed publikacją ocenić zgodność przekazu reklamowego z Kodeksem Etyki Reklamy. (mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin