5 narzędzi do mierzenia ROI w social mediach

dodano: 
10.08.2016

Autor:

Łukasz Wołek
komentarzy: 
0

Zastanawiasz się, które kampanie social media są najbardziej opłacalne? W jakie narzędzia warto inwestować? Nie ufaj intuicji – zmierz ROI swoich działań!  
Według badań Mzinga i Babson Executive Education 76 proc. firm traci na Facebooku pieniądze i czas, a 84 proc. firm inwestujących w social media nie mierzy zwrotu z tych inwestycji. Jest jednak dla nich dobra wiadomość – szybko mogą nadrobić zaległości! Warto korzystać z narzędzi, które pozwolą odkryć wskaźnik ROI.

#1 Kissmetrics
Kissmetrics jest platformą analityczną stworzoną w celu optymalizacji sukcesu marketingowego i wskaźnika ROI. Pozwala śledzić poszczególne osoby, grupy podobnych osób i użytkowników jako całość podczas odwiedzin danej strony. Osoby odwiedzające stronę są monitorowane podczas pierwszej wizyty, jak i przez całą drogę wielokrotnych wizyt oraz konwersji. Dzięki temu można badać ROI i zachowania klientów pochodzących z takich serwisów jak Facebook, LinkedIn, Twitter lub dowolnej witryny, a także przypisywać autorstwo konwersji do odpowiedniego kanału social media, co z kolei umożliwia dokładne śledzenie całego cyklu życia klienta. Wersja free trial narzędzia jest dostępna po wcześniejszej rejestracji. Najniższa opcja cenowa do wybrania to 120$/miesiąc.

 

#2 Customer Lifetime Value
Wiele kampanii społecznościowych jako priorytety swoich działań wyznacza sprzedaż i generowanie nowych potencjalnych klientów. Z tego powodu dobrym pomysłem jest obliczenie przybliżonej wartości życia klienta (CLV). Można skorzystać z kalkulatora Customer Lifetime Value, aby dowiedzieć się nie tylko tego, ile kosztuje nowy lead, ale także, czy warto w niego inwestować. Za pomocą tego narzędzia można również utworzyć CLV dla każdej z różnych grup klientów. Na przykład sklep jubilerski może obliczyć wartość klientów, którzy dokonują jednorazowego zakupu o dużej wartości np. obrączek ślubnych, jak również tych nabywających dużo tańsze bransoletki, ale często powracających do sklepu. Dzięki tym danym można szybko ustalić, czy bardziej opłaca się zainwestować w kampanię promującą biżuterię zaręczynową czy drobniejszą biżuterię. The Customer Lifetime Value Calculator jest narzędziem szybkim i darmowym.

#3: RJMetrics’ Cloud BI
Tego narzędzia warto użyć dla bardziej szczegółowej analizy CLV. Pozwala ono nie tylko automatycznie obliczyć CLV, ale również sprawdzić kanał social media, który w pierwszej kolejności wysłał ci klienta. RJMetrics oferuje niesamowite funkcje, takie jak analiza dopływu abonentów. Daje wgląd w zachowania klientów czy umożliwia analizę ROI, gdyż odnosi się do ceny nabycia klienta. Ponadto RJMetrics pokazuje wartość w oparciu o źródła pozyskiwania i powtórzenie rentowności zleceń z różnych źródeł. Pomaga to w podjęciu decyzji, które platformy reklam na portalach społecznościowych są najbardziej efektywne i w które należy nadal inwestować. Narzędzie oferuje także opcję wysyłania na bieżąco raportów.

 

#4 Cyfe
Cyfe jest narzędziem służącym do raportowania, które zapewnia garść przydatnych informacji na temat wspólnej treści dla mediów społecznościowych i jej wpływu na ogólny ROI.
Dzięki temu narzędziu można używać widżetów tworzenia wielu niestandardowych paneli kontrolnych, gdzie można zobaczyć zestawienie reklam na Facebooku czy Twitterze, a także wartość zaangażowania i sprzedaży. Jest wiele kategorii widżetów do wyboru, które oferują reklamę, blogi, e-mail, social media czy wiele innych. Cyfe ma tak naprawdę kilka ciekawych funkcji śledzenia społecznego, w tym określenie szczegółowego ROI i analitykę raportowania. Jeśli np. prowadzisz konkurs, to możesz śledzić swój wyznaczony hashtag, aby zobaczyć, jaki jest zasięg i ile osób w nim uczestniczy. Możesz szybko i łatwo śledzić sprzedaż, faktury, wizyty w witrynie oraz wydatki.
Instalacja Cyfe jest darmowa, rozpoczęcie przygody z planem Premium kosztuje tylko 19$ miesięcznie (14$, jeśli jest opłacone za cały rok). Wersja Premium oferuje nieograniczoną gamę gadżetów, łącznie z pulpitami, widżetami i opcjami dostosowania.

 

#5 Google Analytics
Google Analitycs pozwala zobaczyć, skąd pochodzi ruch na stronie i w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny. Narzędzie umożliwia podgląd skuteczności poszczególnych kampanii oraz śledzenie konkretnych konwersji. Prawie wszystkie największe portale społecznościowe dostarczają wiedzy analitycznej, dzięki której wiadomo, ilu użytkowników jest na stronie i jaką konwersję generują. Google Analytics oferuje jednak dokładniejsze wyniki. Aby uzyskać bardziej konkretny i dokładny obraz ROI można użyć sekcji „Social”. Ułatwia to konfigurację celów. Oprócz tego Analitycs pozwala śledzić konwersję przez cały cykl zakupu, dzięki czemu można szybko zbadać, które strony działają i dlaczego. Narzędzie dostarcza również informacji, które kanały social media (i platformy reklamowe) generują najwięcej ruchu. To nic nie kosztuje i jest łatwe do skonfigurowania na własnej stronie.

Łukasz Wołek, CEO agencji marketingowej Abanana

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin