PR w świecie nowych technologii: jak wykorzystać wideo w komunikacji?

dodano: 
22.01.2019

Autor:

Anita Kijanka, Come Creations Group
komentarzy: 
0

Niemal w każdej dziedzinie komunikacja jest najtrudniejszą rzeczą. Tak też jest z branżą IT. Tu warto wesprzeć się formą wideo, która w przypadku nowych technologii jest najłatwiejszym, a zarazem najbardziej precyzyjnym narzędziem do wykorzystania. Sporo trudności sprawia wytłumaczenie, jak daną technologię możemy wykorzystać w życiu, jakie przynosi efekty, a niejednokrotnie, jak w ogóle działa. Słowo i obraz dają nam natomiast nieograniczone możliwości, pobudzają wyobraźnię oraz w jasny sposób tłumaczą zawiłe procesy.

Mamy kilka możliwości wykorzystania wideo w komunikacji produktów lub narzędzi IT.

1. Animacja

Świetnym pomysłem na pokazanie danej technologii jest animacja. Taka forma komunikacji sprawdza się idealnie, ponieważ jesteśmy w stanie zademonstrować korzyści, które często są trudne do pokazania i wyobrażenia. Na takie rozwiązanie zdecydował się między innymi technologiczny gigant. Hub:raum, wprowadzając na rynek technologię 5G, wykorzystał do komunikacji właśnie wideo z animacją.

Film w bardzo prosty sposób pokazuje, czym jest 5G, jak działa i jak bardzo ułatwi życie każdemu z nas. Pokazanie dość skomplikowanej technologii w takiej formie powoduje, że przekaz jest łatwy do zrozumienia przez każdego. Dodanie narratora oraz grafik z informacjami cały przekaz jeszcze bardziej wzmacniają. To, co ważne przy takich produkcjach, to rzetelne przygotowanie scenariusza.

2. Wywiady

Kolejnym pomysłem na zaprezentowanie technologii są krótkie wypowiedzi. Możemy je podzielić na dwie kategorie w zależności od wypowiadających się osób:

a) Pracownicy firmy. Tu poszczególne osoby, które brały udział w tworzeniu technologii, mogą o niej opowiadać. Oczywiście trzeba pilnować, aby przekaz był zrozumiały dla każdego. Może to być cykl filmów, które po kolei zdradzają zastosowanie technologii w życiu.

b) Użytkownicy technologii. Szczególnie warto skorzystać z tej kategorii, ponieważ to właśnie osoby używające produktu są w stanie wytłumaczyć innym, jak dana rzecz im pomaga.

Najlepiej obrazuje to wideo Slacka:

Dzięki wywiadom nasz przyszły odbiorca utożsamia się z tymi osobami i podejmuje decyzję, czy dany produkt przyda mu się, czy nie. Ważne też, aby poza samymi wypowiedziami pojawiły się zdjęcia ilustrujące, np. jak dana osoba wykorzystuje technologię i jakie czerpie z niej korzyści. Ważnym elementem takiego przekazu są emocje. Tembr głosu i mowa ciała powodują, że szybciej zapamiętujemy przekaz. W tej formie wideo bardzo ważny jest dobór bohaterów, scenariusz oraz długość filmu. Cały przekaz można również wzbogacić o grafikę czy animację. Pamiętajmy, że mało kto zdecyduje się obejrzeć 30-minutowy film z prezesem firmy, który chce opowiedzieć wszystko, bo przecież wszystko jest ważne. Decydując się na agencję filmową, zdecydowanie trzeba wziąć pod uwagę, czy podczas nagrania wywiadu pytania będzie zadawał dziennikarz mający doświadczenie telewizyjne.

3. Historia bohatera

Wprowadzając na rynek technologię np. medyczną, warto opowiedzieć historię słowami pacjenta. Pokazanie jego ciężkiej przeszłości, zmiany w teraźniejszości i lepszej przyszłości, jest najlepszą formą przekazu. Nic bardziej nie przemówi do wyobraźni odbiorców jak film, w którym główny bohater zmienił swoje życie. Taki minireportaż nie musi tłumaczyć działania zawiłej technologii, tylko skupia się na korzyściach, które sprzedają najlepiej.

Innym przykładem jest pokazanie sytuacji, w której najchętniej skorzystalibyśmy z danej technologii. Wtedy widz łatwo potrafi się wczuć w sytuację i zauważyć, że sam najchętniej użyłby tego rozwiązania właśnie wtedy. Jak np. w tej reklamie Google Virtual Asistant:

4. Eventy

Bardzo dobrym pomysłem na komunikację technologii są filmy z eventów. Jednak nie chodzi tu o pokazanie kilku ujęć z imprezy… Dobrze ujęcia wzbogacić wypowiedziami uczestników. Możemy wówczas „wyłapać” emocje, pokazać zaskoczenie czy wręcz niedowierzanie, że taka technologia wchodzi na rynek. To uwiarygodni cały przekaz.

W wideo najważniejszy jest pomysł. Zarówno na scenariusz, jak i na zdjęcia filmowe. Wszystko tutaj musi ze sobą współgrać. Obecnie to właśnie filmy rządzą w internecie i jeżeli są dobrze przygotowane merytorycznie, pomagają we wprowadzaniu nowych technologii. W szybki sposób otrzymujemy informację o sposobie działania danego produktu. A czas jest na wagę złota – szybciej coś zobaczymy, niż o czymś przeczytamy…

Anita Kijanka – właścicielka agencji PR Come Creations Group. Specjalizuje się w promowaniu i wprowadzaniu na rynek produktów i usług z zakresu nowych technologii. O najbardziej skomplikowanych rozwiązaniach technologicznych potrafi opowiedzieć w przystępny i niezwykle kreatywny sposób. Z wykształcenia doktor nauk społecznych.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin