Płatne, organiczne, pozyskane - jak wykorzystać social media

dodano: 
01.03.2017

Autor:

Marcin Żukowski
komentarzy: 
0

Budując dom, myślimy o fundamentach. Budując wielką firmę, jej lider też o nich myśli. Szkoda więc, że planując kampanię w social mediach, nie myślimy jak wielcy liderzy.

Podobno oni zawsze zaczynają od „dlaczego”. Zróbmy więc tak jak oni. Każda kampania w social mediach – jeśli ma być naprawdę dobra – musi mieć solidne fundamenty. Coś, co rozumiemy i za co bierzemy odpowiedzialność.

Musimy zrozumieć, że social media są tak jak prasa, radio czy telewizja. To dokładnie tak jak z marketingiem – jest jeden, a nazwy jego różnych nowych odmian to po prostu chwyty (nomen omen) marketingowe.

W social mediach, tak jak w innych mediach, można więc kupować reklamy. Platformy społecznościowe wyróżniają się jednak tym, że  tylko tutaj można tworzyć własne kanały i do tego zyskiwać gratisy. To lepsze niż jakikolwiek program lojalnościowy czy konkurs. Żeby jednak to zrozumieć, trzeba wiedzieć, że social media składają się z trzech elementów, bez których nie da się osiągnąć sukcesu. A więc po kolei.

Paid media

Wciąż jeszcze wielu o tym nie pamięta, ale social media kosztują. Tak jak wszystko. Aby móc mieć wpływ, musimy posiadać budżet reklamowy – inaczej będziemy zdani na łaskę algorytmów, a przecież nie o to chodzi. Płacenie za reklamy w socialu jest więc czymś całkowicie normalnym podobnie jak w telewizji czy gazecie. Dzięki temu zwiększamy zasięg naszych działań, a to przecież podstawowy miernik sukcesu każdej kampanii.

Poza tym, dzięki kampanii możemy w pełni wykorzystać możliwości mediów społecznościowych – targetowanie, rożne ciekawe formaty reklamowe i dotarcie do naszej grupy docelowej w ich naturalnym i lubianym środowisku. To bezcenne.

Oprócz budżetu na wsparcie reklamowe, potrzebne są nam także pieniądze na tworzenie treści – te również nie powstają za darmo.

Owned media

Utarło się, że media społecznościowe są darmowe i nasze własne. Zakładamy fanpage, publikujemy coś ciekawego i dalej samo się to niesie. Fajnie, fajnie, ale nie.

Dobry content to podstawa sukcesu, ale musimy też zadbać o jego dystrybucję. Nie ma więc mowy o tym, żeby wydać cały budżet na tworzenie treści. Trzeba go podzielić na produkcję contentu i jego dystrybucję. Inaczej będziemy mieć spektakularną porażkę – świetny materiał, którego nikt nie zobaczy.

To grzech nie wykorzystać contentowego potencjału social mediów. Tutaj bowiem Wasza treść reklamowa może być naprawdę lubiana. To tutaj nikomu nie musicie się narzucać, bo dostarczacie ludziom materiał, na który czekają, a nie przełączają kanał na inny, gdy widzą reklamę. To Wasza dobra treść jest najlepszą reklamą, a może nią być wszystko. Trzeba tylko pamiętać o jej dystrybucji, a zysk może być lepszy niż z niejednej inwestycji.

Earned media

Zysk, który da nam skuteczna kampania w social mediach, to przede wszystkim bonus za dobrze zrobione dwa powyższe. Nie ma tego nigdzie indziej – w żadnym innym medium nie dostaniecie bonusowego zasięgu.

W social mediach jest on możliwy pod dwoma warunkami. Po pierwsze, musicie dać użytkownikom dobrą treść – ciekawą merytorycznie i atrakcyjną w formie. Po drugie, musicie zadbać o jej dystrybucję, czyli dobrą kampanię reklamową.

Zasięg pozyskany, crème de la crème social mediów, to nagroda za dobre wykorzystanie ich dwóch kluczowych elementów – aspektu płatnego oraz własnego, a więc efektywnego połączenia tworzenia treści z optymalizacją kampanii reklamowej. Dzięki temu mamy szansę na prawdziwą synergię. O to właśnie chodzi.

Marcin Żukowski, ekspert social mediów, Team Leader w agencji interaktywnej Mint Media, autor książek Twoja firma w social mediach oraz Ty w social mediach

24 marca w Akademii PRoto Marcin Żukowski poprowadzi praktyczne szkolenie kierowane do specjalistów ds. PR-u i marketingu

Planowanie kampanii na Facebooku i w innych kanałach social media

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin