Śląskie spotkanie PSPR

dodano: 
20.05.2005

Autor:

Marcin Tutaj, PRIME PR
komentarzy: 
0

Na spotkaniu PSPR oddział Śląsk w dniu 9 maja gościliśmy Dyrektora Telewizji Polskiej Oddział Katowice, redaktora Macieja Wojciechowskiego. Pan Wojciechowski piastuje stanowisko dyrektora od stycznia 2005 roku.

Spotkanie rozpoczęło się od wypowiedzi dyrektora na temat aktualnej sytuacji w ośrodku katowickim oraz zmian, które zostały wprowadzone w zakresie osobowym jak i programowym. Omówione zostały również podstawowe zasady organizacji telewizji regionalnych, była mowa m.in. o decyzji Telewizji Polskiej w zakresie uruchomienia nowych ośrodków regionalnych. Zainteresowanie wzbudziła również inicjatywa dyrektorów ośrodków regionalnych w zakresie wspólnego występowania w rozmowach z Zarządem TVP.

Mówiąc o sprawach związanych z procesem dostosowywania programu emitowanego przez oddziały, a w szczególności oddział katowicki, dyrektor stwierdził, że brakuje informacji na temat oczekiwań telewidzów. Badania telemetryczne wykonywane są w skali kraju, brakuje natomiast badań regionalnych. Taka sytuacja powoduje, że część decyzji podejmowana jest intuicyjnie lub w oparciu o dotychczasowe doświadczenie pracowników redakcji TV. Dyrektor Wojciechowski zapowiedział, że ośrodek katowicki przygotowuje się do przeprowadzenia w najbliższym czasie badań focusowych. Powinny one chociaż w części wskazać kierunki rozwoju i dalszych zmian.

Zmiany dokonane dotychczas dotyczyły osób prowadzących programy - pojawiło się więcej nowych, młodych twarzy. Zmieniono również formułę niektórych programów, tak by „wyjść” z telewizją do widza. Przykładem może być program „Made in Silesia” gdzie autorzy chcą odkryć drugą „twarz” Śląska. Pokazać jakie ciekawe, często o znaczeniu światowym, wydarzenia i odkrycia miały miejsce na Śląsku. Podobne przeobrażenie przeszedł magazyn o zdrowiu - mniej specjalistycznego żargonu, więcej konkretnych, przydatnych informacji podanych w zrozumiałej formie. Zmieniono też formułę podawania informacji sportowych. W 10-minutowym bloku podawane są, wzbogacone o komentarze, aktualne informacje o wydarzeniach i wynikach sportowych.

Dalsza dyskusja dotyczyła możliwości i szans na zmianę wizerunku telewizji regionalnej - w tym wypadku programu nadawanego z Katowic. Większość członków PSPR zgodziła się z opinią, że w samej telewizji tkwi potężny potencjał „publicity” i możliwości współpracy, szczególnie z innymi mediami. Podano przykład, jak zmiany w kierownictwie i programie przyczyniły się do zainteresowania wykazanego przez inne media.

Wspomniano również o konieczności poszukiwania niszy wśród oferty programowej innych stacji. Sposobem na to może być „regionalność”, ale realizowana nie poprzez ograniczanie tematyki, tylko patrzenie na większość spraw przez pryzmat regionu - jego problemów i pojawiających się szans. Istotne jest również dotarcie z ofertą programową do młodego pokolenia. W tych działaniach niezbędny może okazać się Internet (sugerowano zmianę strony www telewizji Katowice i wprowadzenie newslettera). Medium to powinno uzupełniać treści przekazywane w codziennym przekazie telewizyjnym.

Dużym wyzwaniem dla Telewizji Katowice jest ujęcie w ramy programowe różnorodności województwa śląskiego (blisko 5 mln mieszkańców, kilka dużych miast, występujące różnice kulturowe i gospodarcze).
W dyskusji pojawił się również wątek komunikatów reklamowych nadawanych przez stacje regionalne. Specjaliści od komunikacji bardzo nisko ocenili jakość tych elementów, które znacząco wpływają na wizerunek programu. Redaktor Wojciechowski stwierdził, że jako zleceniobiorca, telewizja ma bardzo ograniczony wpływ na treść i kształt emitowanej reklamy. Zgodził się, że warto rozmawiać na temat poprawienia tego typu przekazów, jednak jest to trudne i wymaga raczej przekonania zleceniodawców - firm do większej dbałości o przygotowywane materiały.

Uwagi przekazywane przez specjalistów PR spotkały się z zainteresowaniem ze strony dyrektora. Trudno powiedzieć które i kiedy zostaną wykorzystane. Najważniejsze, że Pan Wojciechowski wykazał się otwartością, chęcią słuchania i wymiany poglądów, co nadal nie jest standardem w środowisku mediów, szczególnie regionalnych i lokalnych. Spotkanie pokazało, że możliwy jest dialog i współpraca ludzi mediów i public relations. Wartość takich relacji jest nie do przecenienia. Na efekty trzeba będzie poczekać, ale na pewno warto.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin