Jak pisać (i prezentować) strategię komunikacji. Część 1:Strategia komunikacji – elementy
Rodzaj:
Firma:
Ten poradnik jest skierowany przede wszystkim do uczestników konkursu PRaktykuj za granicą, ale każdy początkujący PR-owiec może z niego wydobyć cenne informacje dla siebie.
Eksperci, którzy się wypowiadają, to jurorzy konkursu i zarazem doświadczeni praktycy PR – Piotr Czarnowski, prezes agencji FIRST PR; Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik oddziału marketingu i PR IMM; Łukasz Kluj, general manager w agencji LEWIS PR oraz Marta Skierkowska, specjalista ds. PR w Fundacji Dzieci Niczyje. Przeczytacie także kilka słów od zwycięzców edycji 2011, którzy chcą się podzielić z wami swoimi przepisami na najlepszą strategię komunikacji.
Profesjonalna strategia komunikacji ma 4 podstawowe części, na każdą z nich składa się kilka elementów.
Struktura strategii komunikacji:
1. Analiza wstępna
- analiza otoczenia
- analiza sytuacji wyjściowej firmy lub marki (w tym analiza dotychczasowych działań)
- analiza SWOT
2. Strategia
- sformułowanie celów strategii
- określenie grup docelowych, czyli do kogo chcemy dotrzeć z przekazem
- sformułowanie strategii, czyli planowanych działań
- określenie narzędzi do realizacji działań
3. Realizacja
Analiza możliwości realizacji strategii pod kątem:
- narzędzi
- zasobów
- budżetu
- harmonogramu
4. Ewaluacja
- plan badania rezultatów działań przeprowadzonych w ramach strategii
Takie elementy muszą być uwzględnione podczas tworzenia każdej profesjonalnej strategii komunikacji. Tworząc strategię na konkurs „PRaktykuj za granicą” nie musisz osobno opisywać każdego z tych punktów, ale zauważ, że pokrywają się one w wielu miejscach z kryteriami punktacji konkursu. Na przykład takie kwestie jak budżet i zasoby nie muszą być opisane w treści, ale muszą być przemyślane – są oceniane w kategorii „możliwość realizacji”. Dobrze jest poświęcić czas na rozpisanie budżetu i zasobów potrzebnych do realizacji naszych projektów i upewnić się, że proponujemy realne rozwiązania.
Za tydzień zaprezentujemy drugą część poradnika dotyczącą pisania strategii. Jego autorem jest Instytut Monitorowania Mediów