Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Program tworzenia i wspierania rozwoju świetlic środowiskowych „Promyk Dnia”. tytuł programu: „promyk dnia” – program tworzenia i wspierania rozwoju świetlic środowiskowych. podmiot realizujący program:. gsk commercial sp. z o.o. grupy docelowe: – dzieci dotknięte wykluczeniem społecznym – społeczności lokalne – organizacje pozarządowe, samorządy lokalne cele: – pomoc dzieciom narażonym na wykluczenie społeczne z powodu biedy, trudnej sytuacji życiowej lub utrudnionego dostępu do edukacji. – tworzenie świetlic wspierających rozwój umysłowy, fizyczny i edukację w obszarze ochrony zdrowia dzieci. – umożliwienie dzieciom i młodzieży spędzanie czasu w zorganizowany sposób pod okiem wykwalifikowanej kadry. składały się na nie:. – stworzenie sieci świetlic środowiskowych prowadzonych przez profesjonalnych dydaktyków na terenach wiejskich, realizujących program dydaktyczny przygotowany przez instytut matki i dziecka w warszawie. – powierzenie realizacji programu partnerowi społecznemu – ogólnopolskiemu stowarzyszeniu chrześcijańskich organizacji wiejskich. w organizację programu włączyły się także organizacje pozarządowe, przedstawiciel samorządów oraz lokalnego biznesu. – wspieranie dodatkowych inicjatyw realizowanych na rzecz podopiecznych świetlic środowiskowych (rozwój talentów, rajdy krajoznawcze, programy edukacyjne). analiza sytuacji:. rodziny, które zamieszkują obszary wiejskie, często są dotknięte problemami alkoholowymi, bezrobociem, problemami zdrowotnymi. jak wykazał raport instytutu medycyny wsi w lublinie, istnieje potrzeba stworzenia miejsc, w których dzieci mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań, a także zdobywania wiedzy z zakresu dbania o zdrowie i higienę. podejście do problemu/możliwości:. świetlice środowiskowe „promyk dnia” pomagają w ograniczaniu wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej czy mających utrudniony dostęp do edukacji. świetlice są zlokalizowane głównie w województwach wschodnich, gdzie jest najwięcej rodzin potrzebujących takiego wsparcia. placówki wyposażone są w komputery i materiały edukacyjne np. do nauki języka angielskiego. dla uczestników zajść organizowane są wycieczki, dzięki którym dzieci zdobywają dodatkową wiedzę o świecie. świetlice pracują cztery godziny dziennie przez 5 dni w tygodniu. badania:. zdefiniowanie potrzeb i założenia projektu zostały oparte na wynikach raportu stanisława lachowskiego i magdaleny florek z instytutu medycyny wsi w lublinie pt. „uzasadnienie potrzeby tworzenia świetlic socjoterapeutycznych”. raport ten wykazał deficyt edukacji w środowiskach wiejskich – zaniedbanie edukacji przedszkolnej, konieczność wyrównania dysproporcji edukacyjnych i pomocy dzieciom z rodzin patologicznych i biednych. wnioski, które zostały zawarte w raporcie stały się podstawą do stworzenia strategii programu „promyk dnia” realizowanego wspólnie z ogólnopolskim stowarzyszeniem chrześcijańskich organizacji wiejskich. przeprowadzone działania:. – analiza potrzeb dzieci z najbiedniejszych regionów polski, narażonych na ryzyko wykluczenia społecznego, zagrożonych chorobami ze względu na niski status materialny ich rodzin oraz brak wiedzy rodziców lub opiekunów zakresie edukacji zdrowotnej. – stworzenie platformy komunikacji na stronie internetowej – tworzenie świetlic środowiskowych na terenach o potencjalnie największej populacji dzieci narażonych na wykluczenie społeczne. – zapewnienie profesjonalnej kadry pedagogów, dbającej o prawidłowy rozwój umysłowy i fizyczny podopiecznych. pedagodzy umożliwiają dzieciom spędzanie czasu po zajęciach lekcyjnych, w taki sposób, aby był on poświęcony pogłębianiu zainteresowań i dodatkowej edukacji w formie zabawy. ocena skuteczności kampanii:. – program „promyk dnia” został początkowo zaplanowany na 3 lata realizacji (2007 – 2010). pozytywne efekty programu zdecydowały o tym, że projekt jest nadal prowadzony i rozwijany. – ważnymi wskaźnikami efektywności projektu są ilość otwieranych świetlic oraz rosnąca liczba dzieci korzystających z zajęć edukacyjnych każdego roku. w pierwszym roku trwania programu utworzono 21 świetlic, w ramach których opieką objęto 3000 dzieci tygodniowo. na początku 2010 roku działały już 44 świetlice, a objętych opieką jest ok. 4 500 dzieci tygodniowo. ze świetlicami współpracuje blisko 200 wolontariuszy. – efektywność komunikacji zewnętrznej oceniana jest na podstawie monitorowania ilości odwiedzin strony internetowej oraz liczby publikacji poświęconych tej inicjatywie w mediach lokalnych i ogólnopolskich.
Tytuł programu:
„Promyk Dnia” – program tworzenia i wspierania rozwoju świetlic środowiskowych.
Podmiot realizujący program:
GSK Commercial Sp. z o.o.
Grupy docelowe:
– Dzieci dotknięte wykluczeniem społecznym
– Społeczności lokalne
– Organizacje pozarządowe, samorządy lokalne
Cele:
– Pomoc dzieciom narażonym na wykluczenie społeczne z powodu biedy, trudnej sytuacji życiowej lub utrudnionego dostępu do edukacji.
– Tworzenie świetlic wspierających rozwój umysłowy, fizyczny i edukację w obszarze ochrony zdrowia dzieci.
– Umożliwienie dzieciom i młodzieży spędzanie czasu w zorganizowany sposób pod okiem wykwalifikowanej kadry.
Składały się na nie:
– Stworzenie sieci świetlic środowiskowych prowadzonych przez profesjonalnych dydaktyków na terenach wiejskich, realizujących program dydaktyczny przygotowany przez Instytut Matki i Dziecka w Warszawie.
– Powierzenie realizacji programu partnerowi społecznemu – Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Chrześcijańskich Organizacji Wiejskich. W organizację programu włączyły się także organizacje pozarządowe, przedstawiciel samorządów oraz lokalnego biznesu.
– Wspieranie dodatkowych inicjatyw realizowanych na rzecz podopiecznych świetlic środowiskowych (rozwój talentów, rajdy krajoznawcze, programy edukacyjne).
Analiza sytuacji:
Rodziny, które zamieszkują obszary wiejskie, często są dotknięte problemami alkoholowymi, bezrobociem, problemami zdrowotnymi. Jak wykazał raport Instytutu Medycyny Wsi w Lublinie, istnieje potrzeba stworzenia miejsc, w których dzieci mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań, a także zdobywania wiedzy z zakresu dbania o zdrowie i higienę.
Podejście do problemu/możliwości:
Świetlice Środowiskowe „Promyk Dnia” pomagają w ograniczaniu wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej czy mających utrudniony dostęp do edukacji. Świetlice są zlokalizowane głównie w województwach wschodnich, gdzie jest najwięcej rodzin potrzebujących takiego wsparcia. Placówki wyposażone są w komputery i materiały edukacyjne np. do nauki języka angielskiego. Dla uczestników zajść organizowane są wycieczki, dzięki którym dzieci zdobywają dodatkową wiedzę o świecie. Świetlice pracują cztery godziny dziennie przez 5 dni
w tygodniu.
Badania:
Zdefiniowanie potrzeb i założenia projektu zostały oparte na wynikach raportu Stanisława Lachowskiego i Magdaleny Florek z Instytutu Medycyny Wsi w Lublinie pt. „Uzasadnienie potrzeby tworzenia świetlic socjoterapeutycznych”. Raport ten wykazał deficyt edukacji
w środowiskach wiejskich – zaniedbanie edukacji przedszkolnej, konieczność wyrównania dysproporcji edukacyjnych i pomocy dzieciom z rodzin patologicznych i biednych. Wnioski, które zostały zawarte w raporcie stały się podstawą do stworzenia strategii programu „Promyk Dnia” realizowanego wspólnie z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Chrześcijańskich Organizacji Wiejskich.
Przeprowadzone działania:
– Analiza potrzeb dzieci z najbiedniejszych regionów Polski, narażonych na ryzyko wykluczenia społecznego, zagrożonych chorobami ze względu na niski status materialny ich rodzin oraz brak wiedzy rodziców lub opiekunów zakresie edukacji zdrowotnej.
– Stworzenie platformy komunikacji na stronie internetowej www.promykdnia.pl
– Tworzenie świetlic środowiskowych na terenach o potencjalnie największej populacji dzieci narażonych na wykluczenie społeczne.
– Zapewnienie profesjonalnej kadry pedagogów, dbającej o prawidłowy rozwój umysłowy i fizyczny podopiecznych. Pedagodzy umożliwiają dzieciom spędzanie czasu po zajęciach lekcyjnych, w taki sposób, aby był on poświęcony pogłębianiu zainteresowań i dodatkowej edukacji w formie zabawy.
Ocena skuteczności kampanii:
– Program „Promyk Dnia” został początkowo zaplanowany na 3 lata realizacji (2007 – 2010). Pozytywne efekty programu zdecydowały o tym, że projekt jest nadal prowadzony i rozwijany.
– Ważnymi wskaźnikami efektywności projektu są ilość otwieranych świetlic oraz rosnąca liczba dzieci korzystających z zajęć edukacyjnych każdego roku. W pierwszym roku trwania programu utworzono 21 świetlic, w ramach których opieką objęto 3000 dzieci tygodniowo. Na początku 2010 roku działały już 44 świetlice, a objętych opieką jest ok. 4 500 dzieci tygodniowo. Ze świetlicami współpracuje blisko 200 wolontariuszy.
– Efektywność komunikacji zewnętrznej oceniana jest na podstawie monitorowania ilości odwiedzin strony internetowej www.promykdnia.pl oraz liczby publikacji poświęconych tej inicjatywie w mediach lokalnych i ogólnopolskich.