Angażująca kampania edukacyjna powinna dotyczyć tematów bliskich odbiorcom, być osadzona w przestrzeni, z którą odbiorcy się identyfikują, oraz… mieć bohatera z charakterem. To połowa sukcesu. Drugą połową jest realizacja – polegająca nie tylko na stworzeniu i dystrybucji materiałów edukacyjnych, lecz także dawaniu dobrego przykładu. Taki sposób działania obrało Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Obornikach (PWiK) w kampanii edukacyjnej, za której realizację odpowiada agencja Nonoproblemo.

Cele kampanii
Twórcy kampanii jako główne cele prowadzonych działań wyznaczyli: zmianę postaw mieszkańców, w tym przede wszystkim zwiększenie świadomości na temat zasad prawidłowego korzystania z sieci kanalizacyjnej, a także przekonanie najmłodszych do picia obornickiej kranówki. Aby zrealizować powyższe założenia, zaplanowano przeprowadzenie kampanii edukacyjnej, która zawierałaby czytelne odniesienia nawiązujące do lokalnego opowiadania o WełnWarcie – bóstwie strzegącym czystości obornickich rzek Wełny i Warty.
Strategia i narzędzia
W 2024 roku PWiK w Obornikach zwróciło się do agencji Nonoproblemo z prośbą o przygotowanie materiałów edukacyjnych do planowanej kampanii. Zadaniem agencji było opracowanie koncepcji oraz przygotowanie materiałów, które miały trafić do różnorodnych grup docelowych. Treści edukacyjne były bowiem skierowane zarówno do uczniów szkół podstawowych, jak i szerszego grona mieszkańców.
„Sieć kanalizacyjna, ścieki, odpływy – taka tematyka zawsze jest wyzwaniem, jeśli chodzi o publiczne kampanie edukacyjne. Firmy wod-kan realizują je m.in. po to, aby poprzez informowanie o przyczynach zatorów i zachęcanie do odpowiedzialnego użytkowania infrastruktury kanalizacyjnej, zmniejszyć liczbę awarii. Przyczyny ich występowania mogą być naprawdę różne – często zależą bowiem od konkretnego regionu, z tego względu powodzenie lokalnej kampanii w tym obszarze wymaga odpowiedniej identyfikacji oraz zbudowania przekazu adekwatnego do lokalnej sytuacji” – tłumaczy Kamila Radomska-Woźniak, właścicielka agencji Nonoproblemo.
Kampania realizowana przez PWiK obejmowała dwa obszary tematyczne – picie kranówki oraz odpowiedzialne korzystanie z sieci kanalizacyjnej. W pierwszej odsłonie, która skierowana była głównie do dzieci, na potrzeby kampanii stworzono bohatera – WełnWarta, który w stworzonych materiałach edukacyjnych zachęcał do picia kranówki.
W tym celu przygotowano:
1. Edukacyjną kolorowankę dla uczniów klas początkowych

2. Komiks edukacyjny dla dzieci ze szkół podstawowych

3. Edukacyjną animację dla mieszkańców
Źródło: facebook.com/pwikoborniki
WełnWart – bohater kampanii
WełnWart to fikcyjna istota – wodne bóstwo stworzone na potrzeby kampanii, którego zadaniem było strzeżenie lokalnych rzek i ich darów. Legendę o WełnWarcie napisał prezes zarządu PWiK w Obornikach – Krzysztof Nowacki.
„Nasze plany edukacyjne, skierowane przede wszystkim do najmłodszych mieszkańców, wymagały stworzenia lokalnego bohatera – postaci, która stanie się przewodnikiem i będzie kojarzyć się z naszym miastem. Zależało mi również na tym, aby bohater kampanii był powiązany z wodą – jednym z fundamentów działalności PWiK w Obornikach. A ponieważ Oborniki usytuowane są u zbiegu rzek Wełny i Warty, a każda z nich jest ważna dla mieszkańców i całego regionu, bohater otrzymał imię, które łączy nazwy obu rzek” – wyjaśnia Krzysztof Nowacki.
Na podstawie legendy o WełnWarcie agencja Nonoproblemo stworzyła wizerunek bohatera.

„Projektując postać WełnWarta, braliśmy pod uwagę kanały komunikacji, w których się pojawi. Główna odsłona kampanii obejmowała zarówno kolorowankę dla najmłodszych, książeczkę edukacyjną (komiks) dla uczniów, jak i animację edukacyjną dla starszych odbiorców. Następnie WełnWart zagościł również w firmowym kalendarzu PWiK w Obornikach, na którego kartach dzielił się dobrymi radami na temat korzystania z sieci sanitarnej, oszczędzania wody oraz picia kranówki” – wyjaśnia szefowa Nonoproblemo.
Lokalne odniesienia
Kampania edukacyjna PWiK w Obornikach była opracowana w sposób, który umożliwił dotarcie do różnych grup odbiorców. Bez względu na strukturę wiekową, zawsze byli to mieszkańcy miasta i regionu, dlatego kampania musiała zawierać elementy umożliwiające identyfikację przekazu oraz utożsamienie się z nim.
Trzy najważniejsze lokalne tropy w kampanii:
- bohater kampanii WełnWart: nawiązanie do lokalnych zasobów wodnych – rzek Wełny i Warty,
- miejsce akcji: rzeki, mapy, charakterystyczne budynki – w tym budynek PWiK,
- charakterystyczne lokalne źródełka wody pitnej.
„Zależało nam na realizacji kampanii bliskiej mieszkańcom. Stąd wybór postaci WełnWarta, ale również wyjście z kampanią do mieszkańców. Przez cały rok regularnie gościliśmy w obornickich szkołach, prowadząc zajęcia edukacyjne dotyczące zasobów wody i ich znaczenia dla mieszkańców. Mówiliśmy o korzyściach płynących z picia kranówki oraz zasadach prawidłowego korzystania z sieci wodociągowej” – opowiada prezes PWiK w Obornikach.
Rezultaty
Kampania trafiła do szerokiego grona lokalnych odbiorców i cieszyła się zainteresowaniem zarówno instytucji oświatowych, jak i pozytywnym przyjęciem ze strony ogółu mieszkańców. Szacunkowa liczba odbiorców kampanii wyniosła ponad 30 tys.
Wśród podjętych działań edukacyjnych, które cieszyły się największym zainteresowaniem mieszkańców, można wymienić:
- Lekcje edukacyjne: dzięki którym udało się dotrzeć do niemal 800 uczniów szkół podstawowych;
- Kolorowanki edukacyjne: dotarcie do pół tysiąca najmłodszych mieszkańców;
- Książeczki edukacyjne: umożliwiły dotarcie do pół tysiąca dzieci ze starszej grupy wiekowej;
- Animacja edukacyjna: zyskała 18 tys. wyświetleń w mediach społecznościowych;
- Kalendarz z poradami na temat kranówki i korzystania z sieci sanitarnej: 200 sztuk.

W ramach inicjatywy zainstalowano także dziewięć nowych źródełek z wodą pitną w placówkach oświatowych i na terenie miasta Oborniki.
„O sukcesie tej kampanii przesądziły trzy kwestie: bohater – który już poprzez imię staje się bliski mieszkańcom; prosty przekaz – skoncentrowany na praktycznych poradach, a jednocześnie zaprezentowany w ciekawej formie; zaangażowanie pracowników PWiK w Obornikach z prezesem zarządu Krzysztofem Nowackim na czele, który prowadził lekcje w szkołach, a także prelekcje dla seniorów” – podsumowuje Kamila Radomska-Woźniak z agencji Nonoproblemo. „Kwestia odpowiedzialnego korzystania z sieci wod-kan to wciąż dla wielu osób temat trudny. A jest on niezwykle ważny zarówno ze względu na aspekt ekologiczny, jak i infrastrukturalny. Im więcej będziemy na ten temat mówić – i im lepiej dobierzemy narzędzia edukacyjne – tym zmiana postaw będzie wyraźniejsza i szybsza” – dodaje Radomska-Woźniak.
Podsumowanie
Kampania prowadzona przez PWiK w Obornikach może być dowodem na to, że inicjatywy edukacyjne są przejawem odpowiedzialnego podejścia do mieszkańców i miejskiej infrastruktury. Przykładem jest stale poszerzająca się w Obornikach sieć źródełek z wodą pitną – to jasny komunikat, że działania prowadzone przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji realizowane są z myślą o lokalnej społeczności oraz zgodnie z jej oczekiwaniami.
Kampania była dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.


