Kandydaci chcą jasnego sprecyzowania wymagań, informacji o rodzaju umowy i wysokości wynagrodzenia. Rekruterzy spotykają się z brakiem odzewu i nieścisłościami między CV a stanem faktycznym. Chociaż cel jest wspólny – zatrudnienie – to w procesie rekrutacyjnym występują odmienne oczekiwania – pokazuje badanie eRecruiter.
VIII edycja raportu eRecruiter „Candidate Experience w Polsce 2025” skupiła się na postrzeganiu rynku pracy z perspektywy kandydata oraz rekrutera. Według 53 proc. osób poszukujących pracy aktualnie trzeba mierzyć się z rynkiem pracodawcy. Wpływa na to duża konkurencja na rynku, większe oczekiwania względem kandydata, mniejsze benefity czy wydłużony czas procesów rekrutacyjnych. Odmiennego zdania są pracodawcy – 4 na 10 uważa, że obecnie spotykają się z rynkiem pracownika. Ma to wynikać z tego, że to firmy wykazują większe zaangażowanie, oferują wyższe wynagrodzenie czy spotykają się z warunkami, które stawia kandydat, np. oczekiwaniami pracy zdalnej.

9 na 10 kandydatów spotkało się z brakiem wiadomości zwrotnej podczas procesu rekrutacyjnego. 84 proc. zaznacza, że była to sytuacja powtarzająca się. 3 na 10 przyznaje, że także po zakończeniu wszystkich etapów nie otrzymali żadnej informacji. Zdaniem 59 proc. pracodawców to brak czasu i zbyt duża liczba kandydatów wpływają na brak odpowiedzi z ich strony. Z drugiej strony 62 proc. przedstawicieli firm spotkało się z brakiem odzewu ze strony kandydata.

93 proc. specjalistów i 86 proc. pracowników fizycznych przyznaje, że ważne jest dla nich, aby ogłoszenie o pracę zawierało widełki wynagrodzenia. Pracodawcy unikają podania tej informacji ze względu na chęć uzależnienia wysokości wypłaty od doświadczenia kandydata (58 proc.), a także z powodu braku zgody kierownictwa (50 proc.). Ponadto zdaniem osób poszukujących pracy w ofercie powinna być zawarta informacja o oferowanej umowie (62 proc.) oraz opis wymagań (90 proc.). 70 proc. specjalistów i 60 proc. pracowników fizycznych oczekuje także jasnego określenia warunków pracy. Jednak dopiero co trzeci ankietowany przyznał, że ten czynnik jest spełniany w rzeczywistości.
>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!
W trakcie procesów rekrutacyjnych znaczenie ma także wykorzystanie sztucznej inteligencji. 42 proc. pracodawców zaznacza, że w ich firmach korzysta się z narzędzi opartych na AI. To czterokrotny wzrost względem 2023 roku. Ta technologia jest przydatna przy przygotowywaniu treści ogłoszeń (57 proc.), generowaniu pytań rekrutacyjnych (53 proc.) oraz automatycznym informowaniu kandydata o statusie procesu (49 proc.). Co drugi pracownik fizyczny i 38 proc. specjalistów sięga po AI w trakcie rekrutacji. 18 proc. badanych w obu grupach wspomaga się tym narzędziem przy tworzeniu i edycji CV, a także przy symulacji rozmów kwalifikacyjnych.
>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!
74 proc. przedstawicieli firm zaznacza, że występuje rozbieżność między deklarowanym przez pracownika w CV doświadczeniem a stanem faktycznym. 75 proc. zauważa, że kandydaci na rozmowy przychodzą nieprzygotowani. 20 proc. rekruterów deklaruje, że podczas procesu bierze pod uwagę potrzeby osób z niepełnosprawnościami. 85 proc. zapewnia, że podejmuje także działania na rzecz inkluzywności.
53 proc. specjalistów i 51 proc. pracowników fizycznych preferuje, aby rozmowę rekrutacyjną odbywać ze swoim potencjalnym przełożonym. 64 proc. specjalistów często spotkało się w trakcie rekrutacji z pytaniem, które nie miało związku ze stanowiskiem, na jakie aplikowali. 62 proc. zauważa, że pojawiała się niezgodność między opisem w ogłoszeniu, a tym, co przedstawiono na rozmowie. 40 proc. mierzyło się także z niezapowiedzianymi etapami rekrutacji i zachowaniami dyskryminującymi. 71 proc. kandydatów ocenia firmę na podstawie doświadczeń z procesu rekrutacyjnego. (km)
O badaniu:
W badaniu na zlecenie eRecruiter wzięło udział 828 osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy aktywnie poszukiwały pracy oraz 498 przedstawicieli firm, zajmujących się rekrutacją. Badanie przeprowadzono w dniach 8-19 maja 2025 roku


