piątek, 5 grudnia, 2025
Strona głównaRaportyJulia Wieniawa-Narkiewicz najcenniejszą kobiecą marką osobistą w polskiej branży filmowej

Julia Wieniawa-Narkiewicz najcenniejszą kobiecą marką osobistą w polskiej branży filmowej

W kategorii Film rankingu 100 najcenniejszych kobiecych marek osobistych w Polsce najwyżej uplasowała się Julia Wieniawa-Narkiewicz – wartość medialna jej marki wyniosła 248,6 mln zł, a zasięg przekroczył 1,3 mld potencjalnych kontaktów z przekazem. Wynik ten dał jej również ósme miejsce spośród wszystkich badanych kategorii corocznego rankingu. Drugie miejsce wśród najcenniejszych kobiecych marek osobistych w świecie filmu zajęła Agnieszka Holland z wynikiem 234 mln zł i zasięgiem 658,3 mln, a trzecie – Krystyna Janda, której marka osiągnęła wartość 158,5 mln zł i 335,5 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Cykliczne zestawienie jest przygotowywane przez Instytut Monitorowania Mediów dla magazynu „Forbes Women” na podstawie danych analitycznych dotyczących ekspozycji badanych marek osobistych we wszystkich typach mediów.

Wszechstronność w mediach i rekordowe zasięgi Julii Wieniawy-Narkiewicz

Julia Wieniawa-Narkiewicz od lat konsekwentnie rozwija swoją karierę artystyczną, łącząc działalność aktorską i muzyczną. W badanym przez ekspertów IMM okresie szczególny entuzjazm wzbudziła zapowiedź TVP o powrocie na antenę serialu Rodzinka.pl, w którym Wieniawa wciela się w rolę Pauli. To właśnie ta rola przyniosła u progu jej kariery ogólnopolską rozpoznawalność.

Znaczną część doniesień medialnych stanowiły zapowiedzi nowej płyty pt. „Światłocienie”, która była opisywana jako bardzo osobisty projekt artystki. Ze szczególnym zainteresowaniem dziennikarzy i internautów spotkał się singiel „Kocham”, który rozpoczął w sieci intensywną dyskusję o tym, czy tylko osoby plus size mają prawo mówić o swoich kompleksach. W utworze artystka opowiada o miłości do własnego ciała oraz do otwartego wyrażania opinii. Wieniawa chętnie zabiera głos w ważnych społecznie tematach, m.in. dzieląc się swoimi doświadczeniami związanymi z hejtem w sieci, co angażuje jej młodszą publiczność.

Równolegle Wieniawa zyskała dużą oglądalność dzięki roli jurorki w programie „Mam Talent!” u boku Agnieszki Chylińskiej i Marcina Prokopa. Jej występy były szeroko komentowane zarówno pod kątem prezentowanych stylizacji, jak i interakcji z uczestnikami show.

Źródło: instagram.com/juliawieniawa

Julia Wieniawa-Narkiewicz może pochwalić się także największą liczbą obserwujących w mediach społecznościowych spośród wszystkich kobiet z branży filmowej. Jej profile śledzi łącznie blisko 2,3 mln fanów. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazła się Barbara Kurdej-Szatan (1,2 mln), a na trzecim – Małgorzata Kożuchowska (1,1 mln).

„Julia Wieniawa jest przykładem artystki, która z powodzeniem funkcjonuje na wielu polach – jako aktorka, wokalistka i jurorka w popularnym programie rozrywkowym. Łączenie aktywności nie tylko poszerza grupę odbiorców, lecz także wzmacnia jej pozycję w show-biznesie. Podobną strategię od lat stosują globalne gwiazdy, takie jak Ariana Grande czy Selena Gomez, które równolegle rozwijają kariery muzyczne i aktorskie, angażując się w liczne projekty” – zauważa Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych w IMM.

Walka o wartości: artystki, które nie milczą

Na drugiej i trzeciej pozycji znalazły ikony polskiej kinematografii – Agnieszka Holland i Krystyna Janda. Agnieszka Holland, którą w ubiegłej edycji całego rankingu wyprzedziła tylko Iga Świątek, nadal jest w TOP 10 całego rankingu, a w kategorii Film uplasowała się na drugim miejscu. Oprócz wciąż żywej dyskusji o migracji i znaczeniu „Zielonej Granicy”, wielokrotnie wspominano dorobek reżyserki, co łączyło się z dyskusjami na temat polskiej kinematografii. Holland była przedstawiana jako wybitna, ale też kontrowersyjna artystka, która nie stroni od trudnych tematów. Reżyserka aktywnie wypowiadała się na temat polskiej polityki i społeczeństwa, a jej opinie często wywoływały silne reakcje.

Wiele publikacji oraz wpisów na temat Krystyny Jandy dotyczyło jej pracy jako aktorki i dyrektorki teatrów, zwłaszcza Teatru Polonia i Och-Teatru. Dyskutowano o jej dorobku, zarówno w produkcjach filmowych, jak i scenicznych. Często pojawiały się głosy uznania dla jej talentu i wkładu w polską kulturę. Janda, podobnie jak Agnieszka Holland, nie boi się wypowiadać na istotne społecznie tematy. W analizowanym okresie była aktywną komentatorką życia politycznego w Polsce. Jej publiczne wypowiedzi, często krytyczne wobec władzy, wzbudzały żywe dyskusje i kontrowersje.

„Zarówno Agnieszka Holland, jak i Krystyna Janda, często wypowiadają się na ważne, a także kontrowersyjne tematy, co sprawia, że są postrzegane nie tylko jako twórczynie, lecz także jako aktywistki i głosy sprzeciwu” – zwraca uwagę Tomasz Lubieniecki.

Jak zauważa ekspert IMM, „Holland, jako reżyserka, cechuje się niezwykłą wrażliwością i precyzją portretowaniu ludzkich dramatów na tle historycznych zawirowań”. „Jej dorobek, obejmujący filmy od »Gorączki« po »W ciemności« i »Zieloną granicę«, zyskały uznanie na całym świecie. Jednak Holland jest kimś więcej niż artystką. W swoich wypowiedziach i działaniach wielokrotnie udowadniała, że nie boi się stawać po stronie mniejszości, krytykować władzy czy występować w obronie wartości demokratycznych. Ta postawa, choć doceniana przez jednych, budzi silne kontrowersje wśród innych. Nie ulega jednak wątpliwości, że jej działalność wpisuje się w tradycję zaangażowanego kina, które ma na celu nie tylko bawić, lecz także prowokować do myślenia i angażować w dialog społeczny” – wyjaśnia Lubieniecki.

„W podobny sposób działa Krystyna Janda, która od dekad jest ikoną polskiego teatru i kina. Janda, jako aktorka i dyrektorka swoich teatrów, zyskała status legendy, a jej kreacje aktorskie na zawsze wpisały się w kanon polskiej kultury. Jej siła i charyzma manifestują się jednak nie tylko na scenie. Publiczne wypowiedzi artystki, często ostre i bezkompromisowe, stanowią istotny komentarz do bieżącej sytuacji politycznej i społecznej. Podobnie jak Holland, Janda nie unika konfrontacji, broniąc wolności słowa, praw obywatelskich oraz niezależności kultury” – dodaje ekspert IMM.

Vanessa Aleksander – nowa twarz w pierwszej setce

Vanessa Aleksander to jedyna reprezentantka w filmowej TOP 15, która awansowała do pierwszej setki rankingu IMM i „Forbes Women”. Jej sukces jest w dużej mierze związany ze zwycięstwem w programie „Taniec z Gwiazdami” oraz rolą Patrycji w polskiej wersji „The Office”.

„Udział w popularnym formacie telewizyjnym i angaż w dobrze przyjętym serialu to wciąż sprawdzone sposoby na zwiększenie rozpoznawalności. Dają one nie tylko dostęp do szerokiej publiczności, lecz także możliwość zaprezentowania się z nowej strony, co nierzadko otwiera drzwi do kolejnych projektów zawodowych” – komentuje Tomasz Lubieniecki.

O rankingu 100 najcenniejszych kobiecych marek osobistych w Polsce

Coroczny ranking Instytutu Monitorowania Mediów i „Forbes Women” opiera się na analizie obecności medialnej kobiet w prasie, telewizji, radiu, portalach internetowych i social mediach. Badanie uwzględnia zarówno liczbę publikacji, jak i ich zasięg oraz charakter przekazu, eliminując treści o negatywnym wydźwięku. Podstawowym wskaźnikiem końcowym jest ekwiwalent reklamowy (AVE), czyli szacunkowa kwota, jaką należałoby zapłacić, gdyby dana publikacja miała formę reklamy.

pełnym rankingiem 100 najcenniejszych kobiecych marek osobistych w Polsce 2025 można zapoznać się w najnowszym numerze „Forbes Women”.

Analiza IMM objęła publikacje o wydźwięku neutralnym i pozytywnym, które ukazały się w prasie, radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach w okresie 1.05.2024-30.04.2025 roku 

Zdjęcie główne: instagram.com/juliawieniawa

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj