Prawie połowa młodych kobiet nie wykonuje regularnego samobadania piersi. Także te z grupy podwyższonego ryzyka nie decydują się na systematyczne robienie zalecanych badań. Raport Maison&Partners pokazuje, co motywuje, a co zniechęca kobiety do odpowiedniej profilaktyki.
43 proc. kobiet regularnie wykonuje samobadanie palpacyjne piersi, a 39 proc. poddaje się USG. Co trzecia Polka w przeciągu ostatnich dwóch lat zrobiła mammografię. W grupie podwyższonego ryzyka ten odsetek wzrasta. W wieku 45-54 lata wynosi 45 proc., a powyżej 55. roku życia 61 proc. Natomiast wśród młodych kobiet do 24 lat świadomość znaczenia profilaktyki spada. 46 proc. z nich nie przeprowadza samobadania, a 61 proc. nie robi USG.
Argumentem, który najbardziej przekonuje kobiety do badań są zalecenia lekarskie – tak uważa 36 proc. Wśród innych motywacji wymieniana jest wewnętrzna potrzeba i chęć zadbania o swoje zdrowie (30 proc.), obciążenia genetyczne i przypadki nowotworów w rodzinie (28 proc.) oraz wystąpienie niepokojących objawów (27 proc.).
Do profilaktyki nakłaniają kobiety także inne osoby. Połowę z nich motywują lekarze ginekolodzy, a 39 proc. decyduje się na badania po styczności z kimś, kto sam kiedyś zachorował. Natomiast dla młodych Polek znaczenie ma zdanie przyjaciółek i treści, które udostępniane są w mediach społecznościowych.
27 proc. kobiet wymienia koszty, jakie niosą ze sobą prywatne wizyty i brak czasu jako czynniki, które powstrzymują je przed badaniami. Dla 26 proc. odtrącający jest czas oczekiwania w publicznym systemie zdrowia. 20 proc. boi się ewentualnego wykrycia choroby i wynikających z tego konsekwencji. Strach jest szczególnie odczuwalny wśród mieszkanek dużych miast.
Wiedzę na temat profilaktyki najczęściej Polki czerpią od ginekologa (39 proc). Chcąc zdobyć informację, 23 proc. sięga po portale internetowe, a wśród młodych kobiet wymieniane są także media społecznościowe, kampanie edukacyjne oraz webinary. 20 proc. w ogóle nie szuka wiadomości w zakresie profilaktyki.
56 proc. kobiet oceniło pozytywnie pomysł, żeby temat profilaktyki pojawiał się w miejscach codziennych spotkań, takich jak centra handlowe, kawiarnie czy salony kosmetyczne. 55 proc. deklaruje, że możliwość wykonania badań od ręki zachęciłaby je do zadbania o swoje zdrowie, a 34 proc. dodaje, że również szybszy dostęp do wizyt miałby znaczenie przy podejmowaniu decyzji. Kobiety sugerują także, że wysyłanie powiadomień w aplikacji mObywatel mogłoby być wsparciem w zwiększaniu świadomości w zakresie profilaktyki.
Wyniki badania pokazują, że wciąż pozostaje pole do edukacji. Odpowiedzią na tę potrzebę jest inicjatywa Różowy Partol Gliss, którą realizuje Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej we współpracy z marką Gliss. Akcja rozpoczęła się w 2023 roku i od tamtej pory powstało 95 klubów Różowego Patrolu, 350 kobiet zostało certyfikowanymi ambasadorkami, a program objął swoim zasięgiem 30 tysięcy kobiet. Ambasadorki pokazują, jak wykonywać samobadanie, dysponują materiałami edukacyjnymi, a także udzielają wsparcia osobom, które dotknęła choroba. W 2025 roku w ramach tej inicjatywy powołanych zostało 5 regionalnych koordynatorek. Do końca roku ma powstać 50 nowych klubów, do których dołączy 150 ambasadorek. (km)
O badaniu:
W badaniu „Polki a profilaktyka raka piersi – motywacje, bariery oraz opinie o zaangażowaniu marek w kwestie prozdrowotne” przeprowadzonym w maju 2025 roku przez Maison&Partners na zlecenie marki Schwarzkopf Gliss wzięło udział 1189 kobiet z całej Polski w wieku 20-60 lat


