Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Analiza ofert pracy dla PR-owców – I kwartał 2013 roku. maleje popyt na praktykantów, wzrasta – na konsultantów. w i kwartale 2013 roku pojawiło się o 23 proc. mniej ogłoszeń niż w analogicznym okresie zeszłego roku. za ten stan odpowiedzialne są głównie firmy i instytucje, które od stycznia publikują coraz mniej ofert. nie jest to dobra wiadomość dla specjalistów, bo to właśnie ich poszukiwały najczęściej. kliknij, aby powiększyć. jeszcze w styczniu firmy i instytucje opublikowały 57 ofert. w lutym było ich 45, a w marcu już tylko 32. przez cały ostatni kwartał zamieściły w sumie 100 ofert, co stanowiło 25 proc. z ogólnej liczby 404 ogłoszeń. w tym czasie liczba ogłoszeń dla specjalistów zmalała z 46 w styczniu do 33 w marcu. od firm i instytucji zdecydowanie bardziej aktywne były agencje, które zamieściły 242 oferty. jeszcze w ostatnim kwartale 2012 roku opublikowały one jedynie 173 oferty. to jednak wciąż słabiej w porównaniu z i kwartałem minionego – wtedy ofert było 301. podobna kondycja była na rynku pracy w pr w zeszłym roku – po i kw. zmalało zainteresowanie praktykantami i stażystami, jednocześnie wzrosło zainteresowanie konsultantami i asystentami. w iii kw. to właśnie ci ostatni mogli liczyć na zdecydowanie więcej ofert niż praktykanci. dane z i kw. 2013 roku wskazują, że sytuacja może się powtórzyć. z miesiąca na miesiąc spada bowiem zainteresowanie praktykantami i stażystami. w styczniu mieli oni do wyboru 60 ofert, w lutym 44, a w marcu 37. w zeszłym miesiącu na konsultantów i praktykantów czekało już tyle samo ogłoszeń. pierwsze 3 miesiące 2013 roku nie przyniosły istotnych zmian na pr-owej mapie polski. nadal największe rynku pracy to warszawa, wrocław i kraków. po raz pierwszy od ii kwartału zeszłego roku pojawiły się oferty w województwie lubelskim i podlaskim. na poniższej infografice odnoszącej się do statystyk kwartalnych nie uwzględniono 12 ofert – 10 dotyczyło pracy w więcej niż jednym województwie, 2 odnosiły się do pracy za granicą (w niemczech). pracodawcy najczęściej oczekiwali znajomości języka angielskiego. w i kwartale tego roku ich wymagania stały się jednak bardziej różnorodne. wśród języków obcych wymieniali oni m.in. włoski i czeski, a w marcu pojawiło się ogłoszenie ze wzmianką o znajomości chińskiego i koreańskiego. od iv kwartału ubiegłego roku nie zmieniła się grupa branż, których najczęściej dotyczą ogłoszenia agencji. należą do nich: branża interaktywna, marketingowa, it oraz finansowa i ubezpieczeniowa. wśród firm pr-owców najczęściej poszukiwały przedsiębiorstwa z branży doradczej i szkoleniowej oraz it. wśród 134 ogłoszeń przedstawionych na infografice, 21 pochodziło z instytucji pozarządowych oraz jednostek administracji publicznej. ogłoszenia dla pr-owców pojawiały się głównie na stronie proto.pl. do istotnych źródeł należały także serwisy pracuj.pl oraz infopraca.pl.
Maleje popyt na praktykantów, wzrasta – na konsultantów
W I kwartale 2013 roku pojawiło się o 23 proc. mniej ogłoszeń niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Za ten stan odpowiedzialne są głównie firmy i instytucje, które od stycznia publikują coraz mniej ofert. Nie jest to dobra wiadomość dla specjalistów, bo to właśnie ich poszukiwały najczęściej.

Kliknij, aby powiększyć
Jeszcze w styczniu firmy i instytucje opublikowały 57 ofert. W lutym było ich 45, a w marcu już tylko 32. Przez cały ostatni kwartał zamieściły w sumie 100 ofert, co stanowiło 25 proc. z ogólnej liczby 404 ogłoszeń. W tym czasie liczba ogłoszeń dla specjalistów zmalała z 46 w styczniu do 33 w marcu. Od firm i instytucji zdecydowanie bardziej aktywne były agencje, które zamieściły 242 oferty. Jeszcze w ostatnim kwartale 2012 roku opublikowały one jedynie 173 oferty. To jednak wciąż słabiej w porównaniu z I kwartałem minionego – wtedy ofert było 301.
Podobna kondycja była na rynku pracy w PR w zeszłym roku – po I kw. zmalało zainteresowanie praktykantami i stażystami, jednocześnie wzrosło zainteresowanie konsultantami i asystentami. W III kw. to właśnie ci ostatni mogli liczyć na zdecydowanie więcej ofert niż praktykanci. Dane z I kw. 2013 roku wskazują, że sytuacja może się powtórzyć. Z miesiąca na miesiąc spada bowiem zainteresowanie praktykantami i stażystami. W styczniu mieli oni do wyboru 60 ofert, w lutym 44, a w marcu 37. W zeszłym miesiącu na konsultantów i praktykantów czekało już tyle samo ogłoszeń.


Pierwsze 3 miesiące 2013 roku nie przyniosły istotnych zmian na PR-owej mapie Polski. Nadal największe rynku pracy to Warszawa, Wrocław i Kraków. Po raz pierwszy od II kwartału zeszłego roku pojawiły się oferty w województwie lubelskim i podlaskim. Na poniższej infografice odnoszącej się do statystyk kwartalnych nie uwzględniono 12 ofert – 10 dotyczyło pracy w więcej niż jednym województwie, 2 odnosiły się do pracy za granicą (w Niemczech).


Pracodawcy najczęściej oczekiwali znajomości języka angielskiego. W I kwartale tego roku ich wymagania stały się jednak bardziej różnorodne. Wśród języków obcych wymieniali oni m.in. włoski i czeski, a w marcu pojawiło się ogłoszenie ze wzmianką o znajomości chińskiego i koreańskiego.


Od IV kwartału ubiegłego roku nie zmieniła się grupa branż, których najczęściej dotyczą ogłoszenia agencji. Należą do nich: branża interaktywna, marketingowa, IT oraz finansowa i ubezpieczeniowa.

Wśród firm PR-owców najczęściej poszukiwały przedsiębiorstwa z branży doradczej i szkoleniowej oraz IT. Wśród 134 ogłoszeń przedstawionych na infografice, 21 pochodziło z instytucji pozarządowych oraz jednostek administracji publicznej.


Ogłoszenia dla PR-owców pojawiały się głównie na stronie PRoto.pl. Do istotnych źródeł należały także serwisy Pracuj.pl oraz Infopraca.pl.

