Zaledwie połowa specjalistów i menedżerów poszerza swoją wiedzę i podnosi kompetencje poza miejscem pracy. Jako motywację do nauki wskazują przede wszystkim chęć rozwoju i ciekawość świata. To wyniki najnowszego badania Hays Poland dotyczącego edukacji poza miejscem zatrudnienia.
Twórcy badania jasno podkreślają, że budowanie silnych zespołów i utrzymywanie wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie jest możliwe dzięki nauce nowych rzeczy oraz regularnym rozwoju kompetencji. W dzisiejszych czasach, które stale ulegają dynamicznym zmianom, kluczowa jest postawa szkolenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning. Rozwój osobisty nie powinien się więc kończyć w momencie opuszczenia miejsca pracy czy zakończenia edukacji. Jak jednak pokazuje badanie, taką postawę przyjmuje połowa profesjonalistów.
Dobrą okazją do edukacji i rozwoju poza miejscem zatrudnienia może być Kongres Wiedzy PRoto. Serdecznie zapraszamy na wydarzenie pełne merytorycznej wiedzy, inspirujących ciekawostek i przydatnych wskazówek. Tegoroczna edycja odbywająca się pod hasłem „Silna marka w cyfrowym świecie – jak budować rozpoznawalność, która wspiera sprzedaż?” odpowie na pytania, jak budować markę, która przyciąga uwagę i przekłada się na wyniki sprzedażowe, a także jak skutecznie ją chronić, gdy stawką są pieniądze oraz reputacja. Bilety na wydarzenie znajdziesz tutaj.
Czytaj więcej: Kongres Wiedzy PRoto: Silna marka w cyfrowym świecie! Co w programie?
Według analizy danych Eurostatu, zrealizowanej przez Polski Instytut Ekonomiczny, Polska wyróżnia się jednym z najniższych odsetków osób dorosłych, które uczą się, studiują lub biorą udział w szkoleniach podnoszących kwalifikacje. W 2022 roku było to 24 proc., co stanowi wynik blisko dwukrotnie niższy od średniej w Unii Europejskiej.
Edukacja poza pracą staje się koniecznością
Obejmująca coraz więcej obszarów życia cyfryzacja, zmieniające się potrzeby rynkowe, a także konieczność zadbania o aktywność zawodową pracowników w starzejącym się społeczeństwie wymagają otwartości na regularną naukę. Mimo że coraz więcej specjalistów decyduje się na taki krok, nadal jest to niewiele.
Najpopularniejszą formą edukacji poza pracą są studia podyplomowe, na które zdecydowało się 23 proc. badanych. Równie pożądane są zajęcia językowe lub korepetycje (19 proc.) oraz programy certyfikacyjne (17 proc.). Co dziesiąty ankietowany korzysta z mentoringu bądź coachingu lub jest w trakcie kursu zawodowego. Najmniejszą popularnością cieszą się akademie rozwojowe.
Zdobywanie wiedzy naturalną potrzebą rozwoju
Nauka sprzyja rozwojowi i utrzymywaniu konkurencyjności profesjonalistów na rynku pracy. Możliwość poprawy swojej sytuacji zawodowej nie jest jednak głównym powodem, dla którego eksperci decydują się na podjęcie dodatkowej edukacji. 27 proc. respondentów przyznaje, że uczy się z naturalnej potrzeby rozwoju i ciekawości świata. 26 proc. badanych robi to ze względu na chęć rozwoju kariery, a 12 proc. – z chęci realizacji marzeń.
Na ten moment pracownicy tylko częściowo myślą o rozwoju jako długofalowej inwestycji siebie. Naukę jako chęć zabezpieczenia przyszłości postrzega zaledwie 9 proc. ankietowanych. Zaledwie 3 proc. profesjonalistów uczy się w czasie wolnym, co może wskazywać na to, że pracodawcy coraz skuteczniej odpowiadają na potrzeby rozwojowe swoich pracowników.
Nie ma czasu na rozwój?
Główną przyczyną braku edukacji poza miejscem zatrudnienia jest brak czasu. Taki powód wskazuje 48 proc. badanych profesjonalistów. 18 proc. respondentów przyznaje również, że nie ma wystarczających środków finansowych, a 17 proc. wskazuje, że na rynku brakuje oferty edukacyjnej, która odpowiadałaby ich oczekiwaniom. Zaledwie 5 proc. badanych przyznaje, że nie uczy się ze względu na brak chęci. (ao)
O badaniu:
Badanie przeprowadzono w sierpniu 2025 roku wśród blisko 1200 specjalistów i menedżerów



