wtorek, 23 września, 2025
Strona głównaRaportyPolak, który pokonał AI. Psyho podbił zagraniczne media

Polak, który pokonał AI. Psyho podbił zagraniczne media

Po raz pierwszy w historii sztuczna inteligencja stanęła do walki w jednej z najważniejszych stacjonarnych rywalizacji programistycznych na świecie – AtCoder World Tour Finals 2025 w Tokio. Zwyciężył z nią Polak, programista z Gdyni o pseudonimie Psyho. W ciągu niecałego tygodnia w zagranicznych portalach temat wygenerował zasięg na poziomie 20 mln kontaktów z przekazem, a według „The Times of India” zwycięstwo to miało „szczególne znaczenie” wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów.

16 lipca 2025 roku odbył się finał AtCoder World Tour Finals 2025 Heuristic Division – jednego z najbardziej prestiżowych, zamkniętych konkursów programistycznych na świecie. W tym roku wydarzenie miało wyjątkowy charakter: po raz pierwszy w historii do rywalizacji przystąpił nie tylko człowiek, ale i zaawansowany model sztucznej inteligencji. Zwyciężył w nim Polak – Przemysław Dębiak, znany w środowisku jako Psyho. To kolejny międzynarodowy sukces naszego rodaka po zwycięstwie Igi Świątek w Wimbledonie (i przy okazji powstaniu viralu makaron z truskawkami) oraz udziale Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego w misji Ax-4.

Bezpośrednie starcie człowieka z AI wywołało zainteresowanie mediów na całym świecie. Dla wielu redakcji był to nie tylko konkurs programistyczny, ale symboliczna konfrontacja dwóch światów: kreatywności i wytrwałości człowieka z możliwościami, jakie oferuje obecnie sztuczna inteligencja.

Raport IMM o Psyho

Jak zauważył portal „The Times of India”:

„To zwycięstwo miało dla Dębiaka szczególne znaczenie. Wcześniej pracując w Open AI, doskonale wiedział, jak potężna może stać się sztuczna inteligencja w transformacji całych branż. Jednak jego zwycięstwo pokazało, że ludzka determinacja, kreatywność i odporność psychiczna wciąż mają znaczenie, nawet w starciu z zaawansowanymi systemami sztucznej inteligencji”.

Gratulacje na X (Twitterze) przekazał także Sam Altman, szef OpenAI:

Chiński portal 163.com wskazywał jednak, że sam model AI również zaprezentował imponującą formę:

„Konkurs ten udowodnił, że model OpenAI ma już zdolność do ciągłego rozumowania. Podczas 10-godzinnego konkursu model był w stanie utrzymać koncentrację, nieustannie analizować problemy i generować rozwiązania, zamiast popadać w stagnację po krótkiej serii ćwiczeń”.

Zagraniczne portale opublikowały setki materiałów na temat finału z 16 lipca – tylko w dniach 16–21 lipca wygenerowano zasięg przekraczający 20 mln kontaktów z treściami. Największe zainteresowanie było widoczne w Chinach (zasięg 7,9 mln), Indiach (3,8 mln), USA (3,7 mln), Rosji (2 mln) i Wietnamie (1 mln). Portalami z największym zasięgiem były: 163.com, sohu.com, vc.ru, bilibili.com oraz timesofindia.indiatimes.com.

W Polsce o sukcesie Psyho również było głośno – ale nie we wszystkich mediach

Łączny zasięg informacji w telewizji, radiu, na portalach internetowych i social mediach wyniósł blisko 7,5 mln. Oznacza to, że w ciągu 6 dni o zwycięstwie Psyho mogła usłyszeć średnio co czwarta osoba osoba w Polsce w wieku od 15 r.ż. Temat ten nie wzbudził zainteresowania jedynie drukowanych gazet codziennych, w których informacja o sukcesie Przemysława Dębiaka nie ukazała się ani razu.

Najszerszy zasięg informacji o wygranej Psyho zapewniły stacje telewizyjne: TVP1 (1,3 mln), TVP Info (541 tys.) i Polsat News (236 tys.). Najbardziej zasięgowe portale internetowe to: Onet (207 tys.), Fakt (77,5 tys.) i Wirtualna Polska (77 tys.), a wśród stacji radiowych na podium znalazły się: Polskie Radio Program III (185 tys.), Polskie Radio Program I (52 tys.) i Radio Olsztyn (24 tys.).

Co ósma publikacja zawierała informację, że Przemysław Dębiak pochodzi z Gdyni, co przełożyło się na najwyższy zasięg mediów z województwa pomorskiego. Publikacje te dotarły do 50,9 tys. odbiorców, co stanowi blisko 25 proc. całkowitego zasięgu mediów regionalnych w Polsce.

W mediach społecznościowych temat wygenerował blisko 80 tys. interakcji (reakcji, komentarzy i udostępnień) – głównie za sprawą postów Macieja Kaweckiego (31,7 tys.), Wojtka Kardysia (18 tys.) oraz samego Dębiaka, który był aktywny na platformie X (23,6 tys. interakcji).

Raport IMM o Psyho

„Dla wielu komentatorów sukces Polaka był symbolem. Pokazał, że w świecie, w którym AI staje się coraz mocniejszym graczem, człowiek wciąż potrafi zwyciężać dzięki swojej intuicji, determinacji i doświadczeniu. Ale też przypomniał, że taka przewaga może nie potrwać długo” – komentuje Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych w IMM.

O badaniu:

Analiza objęła dane za okres 16-21.07.2025 r. w zagranicznych portalach internetowych oraz polskiej prasie, radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj