Tysiące komentarzy, deklaracje wsparcia finansowego, spontaniczne zbiórki i wezwania do interwencji państwa – internauci masowo stają w obronie Olgi Malinkiewicz. Podczas wywiadu na żywo w Kanale Zero dodzwoniono się do inwestor, który w kontrowersyjnych słowach zwrócił się do gościni Krzysztofa Stanowskiego. Na reakcję internautów nie trzeba było długo czekać, a z analizy ekspertów z Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że była ona wyjątkowo jednoznaczna.
W tysiącach komentarzy krytykowano nie tylko inwestorów – negatywna narracja rozlała się także na instytucje państwowe, które nie dopełniły obowiązku ochrony polskiej nauki oraz innowacyjnych technologii i tym samym zawiodły obywateli.
Wszystko zaczęło się od wywiadu z Olgą Malinkiewicz w Kanale Zero. Podczas rozmowy założycielka Saule Technologies, pracująca nad przełomowymi ogniwami perowskitowymi, musiała zmierzyć się na antenie z ostrą wypowiedzią jednego z inwestorów. W zaledwie pięć dni temat ten wywołał blisko 195,4 tys. interakcji (reakcji, komentarzy, udostępnień) w social mediach i osiągnął prawie 13 mln zasięgu, przede wszystkim w mediach społecznościowych. Oznacza to, że o całej sytuacji z mediów mogła dowiedzieć się co druga statystyczna osoba w Polsce (w wieku od 15 r. ż.).

Jednoznaczny ton dyskusji w internecie
Polska naukowczyni momentalnie znalazła się w centrum zainteresowania internautów, którzy w swoich wypowiedziach skupiali się nie tylko na emocjonalnym, medialnym konflikcie, ale dyskutowali także o przyszłości polskiej innowacji i zdolności państwa do ochrony strategicznej technologii. Publiczna wypowiedź jednego z inwestorów, szeroko komentowana w internecie, uruchomiła natomiast falę oburzenia. Słowa biznesmena zostały ocenione przez komentujących jako aroganckie i manipulacyjne, a część użytkowników określiła je wprost jako próbę zdyskredytowania wynalazczyni.
Eksperci IMM wyróżnili trzy dominujące narracje widoczne w komentarzach:
- Bohaterka kontra system – użytkownicy widzą w Oldze Malinkiewicz bohaterkę narodową i symbol polskiej innowacyjności. Porównują ją do „superwoman”, podkreślają jej determinację oraz deklarują finansowe wsparcie. W sieci przeważa przekonanie, że walczy nie tylko o swoją firmę, lecz o przyszłość polskiej technologii.
- Biznes jako czarny charakter – komentujące osoby określają działania inwestorskie jako manipulacyjne i zagrażające projektowi. Publiczne wystąpienie jednego z nich zostało ocenione jako kompromitujące i interpretowane jako próbę przejęcia kontroli nad spółką oraz jej patentami. Wpisy pełne są mocnych słów, porównań do „gangsterki” i ostrych ocen metod biznesowych.
- Zawiodło państwo – narracja uderza w instytucje publiczne, które – według komentujących – nie potrafią chronić strategicznych technologii. Internauci piszą o „układzie zamkniętym”, o braku wsparcia dla innowatorów oraz o konieczności interwencji służb państwowych. Padają pytania, czy Polska w ogóle jest miejscem, w którym opłaca się rozwijać projekty technologiczne.
Social media miejscem emocjonalnych dyskusji i krytyki systemu
Jak wynika z analizy IMM, dyskusja wokół tematu toczy się niemal wyłącznie w kanałach społecznościowych – stamtąd pochodzi ponad 85 proc. publikowanych treści. W klasycznych mediach temat pojawia się marginalnie, głównie w portalach internetowych, w których ukazało się 77 publikacji – najwięcej na stronach wnp.pl, money.pl, dziennikpolski24.pl, gazetakrakowska.pl. W ciągu analizowanych pięciu dni żaden materiał nie ukazał się w prasie oraz telewizji, a jedynie dwa pojawiły się na antenie Polskiego Radia Kraków.

„Emocjonalne tematy wyjątkowo łatwo rozprzestrzeniają się w social mediach, a dodatkowym paliwem jest tutaj oddolna krytyka systemu i poczucie, że instytucje zawodzą w ochronie nauki i strategicznych projektów. Warto też zauważyć rolę prowadzącego rozmowę Krzysztofa Stanowskiego – wyrażane jednoznaczne oceny, a także stanowczy i konfrontacyjny styl prowadzenia wywiadu, mogły istotnie wpływać na przebieg oraz temperaturę dyskusji” – zauważa Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych w Instytucie Monitorowania Mediów.
Dominującą reakcją wśród komentujących wywiad u Krzysztofa Stanowskiego jest złość, która pojawia się w 19,5 proc. wpisów. Kolejne najczęściej rejestrowane emocje to smutek (12,4 proc.) oraz zaskoczenie (11,6 proc.), wskazujące na poczucie rozczarowania i wręcz niedowierzania wśród odbiorców.

Największe zaangażowanie odbiorców koncentruje się na YouTubie, gdzie eksperci IMM odnotowali ponad 113,6 tys. interakcji. Drugim najaktywniejszym kanałem jest X (d. Twitter) z prawie 45 tys. interakcji. Także na X w ciągu pięciu dni odnotowano najwięcej (255) postów wzmiankujących sprawę Olgi Malinkiewicz.
Na temat sprawy wypowiedzieli się także influencerzy ze świata nauki, tacy jak Maciej Kawecki czy Tomasz Rożek.

Metodologia:
Analizę przeprowadzono na podstawie przekazów w polskiej prasie, radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach w dniach 27.11-1.12.2025 r.


