poniedziałek, 8 grudnia, 2025
Strona głównaRaportyZdrowie psychiczne wyznacznikiem sukcesu. Badanie EY pokazuje, jak postrzegana jest dorosłość

Zdrowie psychiczne wyznacznikiem sukcesu. Badanie EY pokazuje, jak postrzegana jest dorosłość

Już nie dzieci, ślub czy ukończenie studiów, a stan zdrowia psychicznego i fizycznego decydują o poczuciu sukcesu wśród większości młodych osób. Badanie EY pokazuje, jak postrzegają oni dorosłość, swoją przyszłą sytuację zawodową czy przywiązanie do mediów społecznościowych.

W badaniu EY „Pierwsze globalne pokolenie. Nowe spojrzenie na dorosłość w zmieniającym się świecie” sprawdzono postrzeganie przez osoby w wieku 18-34 lata kwestii związanych z dorosłością. 86 proc. respondentów uważa się za dorosłych. 40 proc. twierdzi, że czuło się tak już w wieku 18 lat. Jednocześnie 60 proc. badanych wciąż mieszka z rodzicami.

>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!

Ankietowanym zależy na stabilnym zatrudnieniu, które jednocześnie pozwoli im na dużo wolnego czasu. Aspiracje do pracy w 2-5 firmach deklaruje 59 proc. osób. Natomiast chęć zatrudnienia w więcej niż 10 miejscach wyraża 14 proc.

„Pracodawcy stoją dziś przed zupełnie nowym wyzwaniem: muszą na nowo zdefiniować podejście do ścieżek kariery i motywowania młodych. To pokolenie, które żąda nie tylko rozwoju zawodowego, lecz także swobody w kształtowaniu własnych zasad pracy i życia. Elastyczność, możliwość wyznaczania własnych granic i stylu pracy czy ochrona przed wypaleniem zawodowym – to dla nich codzienność, nie przywilej” – zaznacza Wioletta Marciniak-Mierzwa, dyrektorka w zespole People Consulting w EY Polska.

>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!

Badanie pokazało, że ankietowani stoją w opozycji do dotychczasowego modelu życia, który zakładał ukończenie studiów, ślub, kupno domu i posiadanie dziecka. Do ważnych wydarzeń podchodzą z dużą dozą sceptycyzmu. Dla 51 proc. najważniejszym wyznacznikiem sukcesu jest ich zdrowie psychiczne oraz fizyczne. Istotna jest także niezależność finansowa87 proc. badanych uważa ją za bardzo ważną.

99 proc. ankietowanych ma smartfona, a swój pierwszy telefon dostali, mając średnio 16 lat. Codziennie czas w mediach społecznościowych spędza 94 proc. respondentów, z czego 44 proc. chciałoby to robić rzadziej, a 24 proc. częściej.

„Zrozumienie, jak technologia kształtuje światopogląd młodych ludzi, ma kluczowe znaczenie dla pracodawców. Pokolenie Z jako pierwsze zostało ukształtowane przez technologię i media społecznościowe. Konwergencja tych doświadczeń ma charakter globalny i w efekcie przekłada się na zbliżone oczekiwania pracowników w różnych regionach geograficznych” – zauważa Katarzyna Ellis, partnerka EY, liderka zespołu People Consulting. (km)

O badaniu:

Badanie EY przeprowadzono w ostatnim kwartale 2024 roku, udział w nim wzięło 10 tysięcy osób w wieku 18-34 lata z 10 krajów: Arabii Saudyjskiej, Brazylii, Chin, Indii, Japonii, Niemiec, Korei Południowej, RPA, Szwecji oraz USA.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj