Już nie dzieci, ślub czy ukończenie studiów, a stan zdrowia psychicznego i fizycznego decydują o poczuciu sukcesu wśród większości młodych osób. Badanie EY pokazuje, jak postrzegają oni dorosłość, swoją przyszłą sytuację zawodową czy przywiązanie do mediów społecznościowych.
W badaniu EY „Pierwsze globalne pokolenie. Nowe spojrzenie na dorosłość w zmieniającym się świecie” sprawdzono postrzeganie przez osoby w wieku 18-34 lata kwestii związanych z dorosłością. 86 proc. respondentów uważa się za dorosłych. 40 proc. twierdzi, że czuło się tak już w wieku 18 lat. Jednocześnie 60 proc. badanych wciąż mieszka z rodzicami.
>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!
Ankietowanym zależy na stabilnym zatrudnieniu, które jednocześnie pozwoli im na dużo wolnego czasu. Aspiracje do pracy w 2-5 firmach deklaruje 59 proc. osób. Natomiast chęć zatrudnienia w więcej niż 10 miejscach wyraża 14 proc.
„Pracodawcy stoją dziś przed zupełnie nowym wyzwaniem: muszą na nowo zdefiniować podejście do ścieżek kariery i motywowania młodych. To pokolenie, które żąda nie tylko rozwoju zawodowego, lecz także swobody w kształtowaniu własnych zasad pracy i życia. Elastyczność, możliwość wyznaczania własnych granic i stylu pracy czy ochrona przed wypaleniem zawodowym – to dla nich codzienność, nie przywilej” – zaznacza Wioletta Marciniak-Mierzwa, dyrektorka w zespole People Consulting w EY Polska.
>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!
Badanie pokazało, że ankietowani stoją w opozycji do dotychczasowego modelu życia, który zakładał ukończenie studiów, ślub, kupno domu i posiadanie dziecka. Do ważnych wydarzeń podchodzą z dużą dozą sceptycyzmu. Dla 51 proc. najważniejszym wyznacznikiem sukcesu jest ich zdrowie psychiczne oraz fizyczne. Istotna jest także niezależność finansowa – 87 proc. badanych uważa ją za bardzo ważną.
99 proc. ankietowanych ma smartfona, a swój pierwszy telefon dostali, mając średnio 16 lat. Codziennie czas w mediach społecznościowych spędza 94 proc. respondentów, z czego 44 proc. chciałoby to robić rzadziej, a 24 proc. częściej.
„Zrozumienie, jak technologia kształtuje światopogląd młodych ludzi, ma kluczowe znaczenie dla pracodawców. Pokolenie Z jako pierwsze zostało ukształtowane przez technologię i media społecznościowe. Konwergencja tych doświadczeń ma charakter globalny i w efekcie przekłada się na zbliżone oczekiwania pracowników w różnych regionach geograficznych” – zauważa Katarzyna Ellis, partnerka EY, liderka zespołu People Consulting. (km)
O badaniu:
Badanie EY przeprowadzono w ostatnim kwartale 2024 roku, udział w nim wzięło 10 tysięcy osób w wieku 18-34 lata z 10 krajów: Arabii Saudyjskiej, Brazylii, Chin, Indii, Japonii, Niemiec, Korei Południowej, RPA, Szwecji oraz USA.


