Jakie są plany PSPR na 2019 rok?

dodano: 
24.01.2019
komentarzy: 
0

PRoto.pl: Jakie najważniejsze wyzwania stoją przed PSPR?

Dr Krystian Dudek, prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, prezes Instytutu Publico: PSPR powstało 19 stycznia 1994 roku. W tym roku obchodzimy 25-lecie Stowarzyszenia. Dlatego przed nami kilka wyzwań, także wynikających z tego jubileuszu.

Chcemy w tym roku zorganizować jubileuszową konferencję PSPR DAY na blisko 300 gości, którą planujemy w maju. W planach mamy także wydanie okolicznościowej książki poruszającej praktyczne aspekty PR-u, w której swoją wiedzą podzielą się najlepsi eksperci z branży, a każdy członek PSPR otrzyma jej pamiątkowy egzemplarz.

2019 rok to także praca nad aktualizacją Kodeksu Etyki i rozwojem Rady Etyki PR, którą tworzymy razem ze Związkiem Firm Public Relations, a także współpraca ze Społecznym Zespołem Ekspertów PR powołanym przez prof. Jerzego Olędzkiego, który prowadzi wspierany przez PSPR sondaż na temat „Standardów etycznych w polskim public relations”. Wyniki tego badania posłużą w aktualizacji kodeksu.

Czytaj także: Prof. Jerzy Olędzki: to nie kodeksy decydują o etycznych zachowaniach, tylko ludzie

Poza tym mobilizacja naszych członków i sympatyków, mierzenie się z potrzebami wynikającymi z nieustannego rozwoju rynku oraz dbanie o wizerunek samego PR-u, który w roku wyborczym zapewne będzie narażony na różne interpretacje.

PRoto.pl: Czy obserwuje Pan zmiany w branży PR lub z nią związane (np. wprowadzenie RODO), które na te wyzwania wpływają?

K.D.: Zmienia się rynek i nasze otoczenie. Tym samym ewoluuje sfera komunikacji – także pod względem filozofii, dostępnych narzędzi i standardów. To wszystko determinuje też mniej lub bardziej dynamiczną ewolucję podmiotów i postaw indywidualnych przedstawicieli branży.

Opisane wyżej wyzwania wymagają wprowadzania nowych modeli zarządzania projektami, zmian strukturalnych w agencjach PR, budowania i wykorzystywania nowych narzędzi – także do mierzenia skuteczności działań PR – jednym słowem – rynek wymaga nowej oferty. Tym samym możemy zauważyć, że zmienia się model rekrutacji, a redefinicji ulegają oczekiwania wobec pracowników.

Te dodatkowe oczekiwania sprzyjają łączeniu sił, stąd więcej fuzji mniejszych podmiotów dostarczających specjalistyczne usługi w grupy współpracujące ze sobą i gwarantujące kompleksowe, rozbudowane usługi zintegrowanej komunikacji. Agencje serwujące klasyczny PR to już za mało.

Wraz z postępem technologicznym zwiększa się też ryzyko wszelkich nadużyć, a co za tym idzie, rośnie potrzeba ochrony danych osobowych, czego wyrazem jest wejście w życie przepisów RODO. Z naszych obserwacji widać, że pomimo początkowych obaw branża PR dosyć sprawnie wdraża nowe procedury. Ze strony Stowarzyszenia także nie mieliśmy większych problemów z wprowadzeniem tych przepisów.

O tym wszystkim będziemy chcieli mówić także podczas PSPR DAY.

PRoto.pl: Stowarzyszenie zorganizowało dobrze przyjętą w środowisku konferencję PSPR DAY. Planujecie organizację drugiej edycji...

K.D.: Tak, PSPR DAY okazał się trafną inicjatywą. Odebraliśmy wiele pozytywnych komentarzy od uczestników, ale też prelegentów i partnerów. To duża satysfakcja i sukces nas wszystkich, dlatego planujemy kolejną edycję i niewykluczone, że PSPR DAY stanie się cyklicznym wydarzeniem.

PRoto.pl: Czy może Pan zdradzić szczegóły programu konferencji? Na jakich zagadnieniach chcecie się skoncentrować?

K.D.: Ponieważ to konferencja dla naszych członków i sympatyków, w lutym zapytamy o ich potrzeby i pomysły. Do formułowania programu PSPR DAY 2019 zaprosimy też naszych partnerów.

Dzisiaj możemy powiedzieć, że na pewno chcielibyśmy poruszyć kwestie: współpracy z influencerami, wpływu rozwoju technologii na PR, nowoczesnych i najskuteczniejszych obecnie narzędzi PR, fake newsów i etyki czy zmieniających się oczekiwań klientów i potrzeby oferowania usług zintegrowanej komunikacji. Myślę, że nie braknie też marketingu politycznego, bo trudno sobie wyobrazić, by w roku wyborów europejskich i parlamentarnych w tej dziedzinie panowała taka stagnacja jak w okresie wyborów samorządowych.

Czytaj też: Marketing polityczny. Prognozy 2019 

PRoto.pl: Jednym z pomysłów PSPR jest wydanie książki: praktycznego poradnika – kilkanaście rozdziałów, pisanych przez fachowców z branży PR. Do kogo będzie skierowana publikacja?

K.D.: Chcemy, żeby publikacja miała wyjątkową formę. Nie będzie to zatem książką teoretyczna, bo o teorii napisano już wiele, a dynamicznie rozwijająca się branża determinuje nieco inną jej konwencję.

Ma to być pakiet wiedzy zorientowany na krótkie, eksperckie teksty poradnikowe – konkretnie i na temat. Wstępnie książka ma zawierać około 12 rozdziałów, a każdy z nich składałby się z prezentacji opinii dwóch lub trzech ekspertów.

Na pewno specjalne egzemplarze otrzymają członkowie PSPR, to jeden z bonusów, jakie wiążą się z członkostwem w Stowarzyszeniu.

PRoto.pl: Jakie tematy zostaną omówione w książce?

K.D.: Zagadnienia, które chcemy podjąć to: strategia PR, komunikacja wewnętrzna i kryzysowa, relacje z mediami, CSR, marketing polityczny, etyka, edukacja i rozwój w branży, trendy, influencerzy, social media, eventy oraz symbolicznie historia PSPR. Zapewne w trakcie prac pojawią się też dodatkowe pomysły.

PRoto.pl: Czy zrzeszone w Stowarzyszeniu osoby reprezentujące agencje sygnalizują Państwu problemy związane z rynkiem pracy i znalezieniem wykwalifikowanej kadry?

K.D.: To problem, który obecnie odczuwa chyba coraz więcej branż. Nie inaczej jest z naszą. Wyzwania, o których mówiliśmy przed chwilą, wymagają angażowania fachowców – a o to nie jest łatwo.

Dlatego poruszymy ten temat podczas PSPR DAY, niewykluczone, że wnioski przekażemy ośrodkom akademickim, a jako PSPR być może wrócimy do naszego projektu edukacyjnego – Akademia PRawdziwego PR-u.

PRoto.pl: Czy PSPR planuje w tym roku nowe, dodatkowe inicjatywy?

K.D.: O tym będziemy rozmawiać podczas najbliższego Walnego Zebrania Członków PSPR i chętnie podzielimy się pomysłami.

PRoto.pl było partnerem PSPR DAY 2017

Dr Krystian Dudek, prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, prezes Instytutu Publico

Doktor nauk humanistycznych w zakresie PR i relacji medialnych, absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz psychologii zarządzania. Właściciel Instytutu Konsultingowo Doradczego PUBLICO. Dyrektor Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu. Pracował jako dziennikarz, dyrektor ds. komunikacji i strategii medialnych agencji PR, pełnił funkcję rzecznika prasowego firm i instytucji, odbył staże w Kancelarii Premiera i Prezydenta RP. Współpracował m.in. z: KGHM, Fiatem Auto Poland, LUX MED, Grupą Górażdże, Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Mazowieckiego, Międzynarodowymi Targami Poznańskimi, licznymi jednostki samorządu terytorialnego i urzędami.

Rozmawiała Joanna Jałowiec

Redaktor naczelna PRoto.pl. Od ponad 10 lat w mediach. Specjalizuje się w wywiadach. Zawodowo interesują ją media społecznościowe, CSR, nowe technologie, kryzysy wizerunkowe, tematy społeczne i zmiany w szeroko pojętej branży komunikacyjnej.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin