Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
0:00
-:--
1x
Szybkość odtwarzania
0.5
0.6
0.7
0.8
0.9
1
1.1
1.2
1.3
1.5
2
GenAI w branży komunikacji – szanse, ryzyka i praktyczne rozwiązania. praktyczne rozwiązania generatywnej sztucznej inteligencji dla branży komunikacji marketingowej przedstawił podczas kongresu wiedzy proto „ai w komunikacji marketingowej – czas działania czy dopiero proces tworzenia?” michał dunin, prezes agencji webtalk oraz lider grupy stowarzyszenia komunikacji marketingowej sar ds. ai w branży komunikacji, której celem jest wprowadzenie praktycznych rozwiązań oraz standardów branżowych. poniżej przedstawiamy podsumowanie wystąpienia i zachęcamy do obejrzenia całości:. w dzisiejszych czasach organizacje wykorzystują ai do różnych celów, w tym do tworzenia wideo, grafik i treści pisanych. generative ai, czyli część ai wykorzystywana od 2014 roku, odgrywa kluczową rolę w tych procesach. badania przeprowadzone na agencjach członkowskich sar-u pokazują, że aż 96 proc. agencji już korzysta z generative ai w swoich pracach, głównie przy ofertowaniu klientów i kreacji day-to-day. generative ai pozwala na znaczne przyspieszenie procesów twórczych oraz optymalizację zasobów. dzięki wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów, agencje mogą szybciej i bardziej efektywnie dostarczać treści, które są zarówno innowacyjne, jak i spersonalizowane pod kątem odbiorcy. jednakże, mimo tych oczywistych korzyści, pojawia się szereg wyzwań związanych z prawami autorskimi oraz regulacjami prawnymi. stowarzyszenie komunikacji marketingowej sar przygotowało zestaw porad i informacji o wykorzystaniu ai w pracy marketingowca. są one dostępne tutaj. korzyści i wyzwania. agencje chcą oszczędności czasu i kosztów, jednak nie potrafią ich wymiernie wycenić. branża nie umie przenieść tych oszczędności na reklamodawców w swoich kosztorysach. występuje presja kosztowa ze strony klientów, chcących uczestniczyć w korzyściach z ai. niestety, agencje nie potrafią symetrycznie podzielić się tymi korzyściami. jednym z głównych wyzwań, przed którymi stoją agencje, jest brak wypracowanych metodologii wyceny prac wykorzystujących generative ai. wprowadzenie tego rodzaju technologii wiąże się z koniecznością przeprowadzenia szkoleń oraz adaptacji procesów wewnętrznych, co z kolei generuje koszty, które trudno jest precyzyjnie oszacować. agencje muszą znaleźć sposób, aby te koszty były przejrzyste i akceptowalne zarówno dla nich, jak i dla ich klientów. prawa autorskie jako bariera. 85 proc. agencji uznaje prawa autorskie za największą barierę, jednak ponad 80 proc. agencji nie wdrożyło działań w celu uregulowania korzystania z ai. co więcej, 80 proc. reklamodawców chce wdrożeń generative ai, a agencje oceniają ich wiedzę jako niską. 90 proc. agencji nie otrzymało żadnych wytycznych od klientów dotyczących wykorzystania ai w projektach. prawa autorskie stanowią istotny problem, zwłaszcza w kontekście twórczości generowanej przez ai. wytwory takie jak grafiki, wideo czy teksty generowane przez algorytmy często nie mają jednoznacznie określonego właściciela praw autorskich. brak jasnych regulacji prawnych w tym zakresie powoduje, że agencje muszą działać ostrożnie, aby uniknąć potencjalnych konfliktów prawnych. ponadto, niewielu reklamodawców zdaje sobie sprawę z ryzyk związanych z wykorzystaniem generative ai, co dodatkowo komplikuje współpracę na linii agencja-klient. co dalej? stowarzyszenie agencji reklamowych (sar) opracowało kilka kluczowych dokumentów dostępnych dla branży pr i komunikacyjnej, w tym odpowiedzi na 30 najważniejszych pytań dotyczących generative ai, piramidę klasyfikacji ryzyka, przewodnik po narzędziach oraz wzór polityki ai. rekomendacje dla reklamodawców zawierają one pager „gen ai cheat sheet” z wytycznymi dotyczącymi polityki ai, współpracy z agencjami i korzystania z technologii ai. dokumenty te mają na celu pomóc agencjom w skutecznym i bezpiecznym wdrażaniu ai w ich procesach. opracowane wytyczne mają za zadanie nie tylko zwiększyć świadomość w zakresie praw autorskich i regulacji prawnych, ale także dostarczyć praktycznych narzędzi do zarządzania ryzykiem oraz oceny narzędzi ai dostępnych na rynku. dzięki temu agencje będą mogły działać zgodnie z najlepszymi praktykami i minimalizować ryzyko prawne. przetargi w czasach generative ai. w kontekście przetargów, sar pracuje nad wytycznymi, które mają na celu ujednolicenie standardów branżowych. dzięki temu agencje będą mogły racjonalnie wyceniać projekty wykorzystujące generative ai, a reklamodawcy będą świadomi nakładów na ai. wprowadzenie standardów pozwoli również wygrywać jakością współpracy, talentu oraz produktu kreatywnego. w czasach, gdy generative ai staje się coraz bardziej powszechne, istnieje potrzeba wypracowania jednolitych standardów, które pozwolą na uczciwą konkurencję między agencjami. obecnie, przetargi często wygrywają agencje, które korzystają z ai w sposób nieodpowiedzialny, nie biorąc pod uwagę ryzyk związanych z prawami autorskimi czy jakością dostarczanych produktów. wprowadzenie branżowych standardów pozwoli na stworzenie sytuacji równych szans, gdzie jakość i profesjonalizm będą decydującymi czynnikami sukcesu. i kongres wiedzy proto odbył się w listopadzie 2024. zobacz też: sztuczna inteligencja w czasach zmiany. dlaczego ai to „game changer”? wystąpienie tomasza klekowskiego. rzemiosło w erze ai: od czeladnika do cyfrowej kuźni. jak ai może wspierać nasz rozwój. wystąpienie piotra jamrogiewicza. managing director webtalk, lider grupy sar ds. ai w branży komunikacji. ekspert w zakresie digital marketingu, social media i marketingu zintegrowanego, działający w branży komunikacji od 2009 roku. posiada szerokie doświadczenie w tworzeniu i wdrażaniu strategii komunikacyjnych (także w całym regionie cee). założyciel i managing director webtalk – jednej z najbardziej dynamicznych agencji marketingowych w polsce, w której wraz z zespołem 100 kreatywnych specjalistów konsekwentnie wdraża strategię „digital first” w biznesie. w styczniu 2024 roku firma ogłosiła dołączenie do międzynarodowej sieci mar-tech wondrlab, stając się jej europejskim hub-em. w ostatnich latach zdobywał również doświadczenie m.in jako wspólnik i członek zarządu agencji eventowej endorfina events, wspólnik w agencji gamingowej next level agency, współzałożyciel suplementów cfx the pro gamer i platformy powiadomień push notifyme. założyciel i prezes marki zegarków błonie.
Praktyczne rozwiązania generatywnej sztucznej inteligencji dla branży komunikacji marketingowej przedstawił podczas Kongresu Wiedzy PRoto „AI w komunikacji marketingowej – czas działania czy dopiero proces tworzenia?” Michał Dunin, prezes agencji Webtalk oraz lider Grupy Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR ds. AI w branży komunikacji, której celem jest wprowadzenie praktycznych rozwiązań oraz standardów branżowych.
Poniżej przedstawiamy podsumowanie wystąpienia i zachęcamy do obejrzenia całości:
W dzisiejszych czasach organizacje wykorzystują AI do różnych celów, w tym do tworzenia wideo, grafik i treści pisanych. Generative AI, czyli część AI wykorzystywana od 2014 roku, odgrywa kluczową rolę w tych procesach. Badania przeprowadzone na agencjach członkowskich SAR-u pokazują, że aż 96 proc. agencji już korzysta z Generative AI w swoich pracach, głównie przy ofertowaniu klientów i kreacji day-to-day.
Generative AI pozwala na znaczne przyspieszenie procesów twórczych oraz optymalizację zasobów. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów, agencje mogą szybciej i bardziej efektywnie dostarczać treści, które są zarówno innowacyjne, jak i spersonalizowane pod kątem odbiorcy. Jednakże, mimo tych oczywistych korzyści, pojawia się szereg wyzwań związanych z prawami autorskimi oraz regulacjami prawnymi.
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR przygotowało zestaw porad i informacji o wykorzystaniu AI w pracy marketingowca. Są one dostępne TUTAJ.
Korzyści i wyzwania
Agencje chcą oszczędności czasu i kosztów, jednak nie potrafią ich wymiernie wycenić. Branża nie umie przenieść tych oszczędności na reklamodawców w swoich kosztorysach. Występuje presja kosztowa ze strony klientów, chcących uczestniczyć w korzyściach z AI. Niestety, agencje nie potrafią symetrycznie podzielić się tymi korzyściami.
Jednym z głównych wyzwań, przed którymi stoją agencje, jest brak wypracowanych metodologii wyceny prac wykorzystujących Generative AI. Wprowadzenie tego rodzaju technologii wiąże się z koniecznością przeprowadzenia szkoleń oraz adaptacji procesów wewnętrznych, co z kolei generuje koszty, które trudno jest precyzyjnie oszacować. Agencje muszą znaleźć sposób, aby te koszty były przejrzyste i akceptowalne zarówno dla nich, jak i dla ich klientów.
Prawa autorskie jako bariera
85 proc. agencji uznaje prawa autorskie za największą barierę, jednak ponad 80 proc. agencji nie wdrożyło działań w celu uregulowania korzystania z AI. Co więcej, 80 proc. reklamodawców chce wdrożeń Generative AI, a agencje oceniają ich wiedzę jako niską. 90 proc. agencji nie otrzymało żadnych wytycznych od klientów dotyczących wykorzystania AI w projektach.
Prawa autorskie stanowią istotny problem, zwłaszcza w kontekście twórczości generowanej przez AI. Wytwory takie jak grafiki, wideo czy teksty generowane przez algorytmy często nie mają jednoznacznie określonego właściciela praw autorskich. Brak jasnych regulacji prawnych w tym zakresie powoduje, że agencje muszą działać ostrożnie, aby uniknąć potencjalnych konfliktów prawnych. Ponadto, niewielu reklamodawców zdaje sobie sprawę z ryzyk związanych z wykorzystaniem Generative AI, co dodatkowo komplikuje współpracę na linii agencja-klient.
Co dalej?
Stowarzyszenie Agencji Reklamowych (SAR) opracowało kilka kluczowych dokumentów dostępnych dla branży PR i komunikacyjnej, w tym odpowiedzi na 30 najważniejszych pytań dotyczących Generative AI, piramidę klasyfikacji ryzyka, przewodnik po narzędziach oraz wzór polityki AI. Rekomendacje dla reklamodawców zawierają one pager „Gen AI Cheat Sheet” z wytycznymi dotyczącymi polityki AI, współpracy z agencjami i korzystania z technologii AI.
Dokumenty te mają na celu pomóc agencjom w skutecznym i bezpiecznym wdrażaniu AI w ich procesach. Opracowane wytyczne mają za zadanie nie tylko zwiększyć świadomość w zakresie praw autorskich i regulacji prawnych, ale także dostarczyć praktycznych narzędzi do zarządzania ryzykiem oraz oceny narzędzi AI dostępnych na rynku. Dzięki temu agencje będą mogły działać zgodnie z najlepszymi praktykami i minimalizować ryzyko prawne.
Przetargi w czasach Generative AI
W kontekście przetargów, SAR pracuje nad wytycznymi, które mają na celu ujednolicenie standardów branżowych. Dzięki temu agencje będą mogły racjonalnie wyceniać projekty wykorzystujące Generative AI, a reklamodawcy będą świadomi nakładów na AI. Wprowadzenie standardów pozwoli również wygrywać jakością współpracy, talentu oraz produktu kreatywnego.
W czasach, gdy Generative AI staje się coraz bardziej powszechne, istnieje potrzeba wypracowania jednolitych standardów, które pozwolą na uczciwą konkurencję między agencjami. Obecnie, przetargi często wygrywają agencje, które korzystają z AI w sposób nieodpowiedzialny, nie biorąc pod uwagę ryzyk związanych z prawami autorskimi czy jakością dostarczanych produktów. Wprowadzenie branżowych standardów pozwoli na stworzenie sytuacji równych szans, gdzie jakość i profesjonalizm będą decydującymi czynnikami sukcesu.
I Kongres Wiedzy PRoto odbył się w listopadzie 2024.
Managing Director Webtalk, lider Grupy SAR ds. AI w branży komunikacji
Ekspert w zakresie digital marketingu, social media i marketingu zintegrowanego, działający w branży komunikacji od 2009 roku. Posiada szerokie doświadczenie w tworzeniu i wdrażaniu strategii komunikacyjnych (także w całym regionie CEE).
Założyciel i Managing Director WebTalk – jednej z najbardziej dynamicznych agencji marketingowych w Polsce, w której wraz z zespołem 100 kreatywnych specjalistów konsekwentnie wdraża strategię „Digital First” w biznesie. W styczniu 2024 roku firma ogłosiła dołączenie do międzynarodowej sieci mar-tech Wondrlab, stając się jej europejskim HUB-em.
W ostatnich latach zdobywał również doświadczenie m.in jako wspólnik i Członek Zarządu agencji eventowej Endorfina Events, wspólnik w agencji gamingowej Next Level Agency, współzałożyciel suplementów CFX The Pro Gamer i platformy powiadomień push NotifyMe. Założyciel i Prezes marki zegarków Błonie.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności
Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
GenAI w branży komunikacji – szanse, ryzyka i praktyczne rozwiązania. praktyczne rozwiązania generatywnej sztucznej inteligencji dla branży komunikacji marketingowej przedstawił podczas kongresu wiedzy proto „ai w komunikacji marketingowej – czas działania czy dopiero proces tworzenia?” michał dunin, prezes agencji webtalk oraz lider grupy stowarzyszenia komunikacji marketingowej sar ds. ai w branży komunikacji, której celem jest wprowadzenie praktycznych rozwiązań oraz standardów branżowych. poniżej przedstawiamy podsumowanie wystąpienia i zachęcamy do obejrzenia całości:. w dzisiejszych czasach organizacje wykorzystują ai do różnych celów, w tym do tworzenia wideo, grafik i treści pisanych. generative ai, czyli część ai wykorzystywana od 2014 roku, odgrywa kluczową rolę w tych procesach. badania przeprowadzone na agencjach członkowskich sar-u pokazują, że aż 96 proc. agencji już korzysta z generative ai w swoich pracach, głównie przy ofertowaniu klientów i kreacji day-to-day. generative ai pozwala na znaczne przyspieszenie procesów twórczych oraz optymalizację zasobów. dzięki wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów, agencje mogą szybciej i bardziej efektywnie dostarczać treści, które są zarówno innowacyjne, jak i spersonalizowane pod kątem odbiorcy. jednakże, mimo tych oczywistych korzyści, pojawia się szereg wyzwań związanych z prawami autorskimi oraz regulacjami prawnymi. stowarzyszenie komunikacji marketingowej sar przygotowało zestaw porad i informacji o wykorzystaniu ai w pracy marketingowca. są one dostępne tutaj. korzyści i wyzwania. agencje chcą oszczędności czasu i kosztów, jednak nie potrafią ich wymiernie wycenić. branża nie umie przenieść tych oszczędności na reklamodawców w swoich kosztorysach. występuje presja kosztowa ze strony klientów, chcących uczestniczyć w korzyściach z ai. niestety, agencje nie potrafią symetrycznie podzielić się tymi korzyściami. jednym z głównych wyzwań, przed którymi stoją agencje, jest brak wypracowanych metodologii wyceny prac wykorzystujących generative ai. wprowadzenie tego rodzaju technologii wiąże się z koniecznością przeprowadzenia szkoleń oraz adaptacji procesów wewnętrznych, co z kolei generuje koszty, które trudno jest precyzyjnie oszacować. agencje muszą znaleźć sposób, aby te koszty były przejrzyste i akceptowalne zarówno dla nich, jak i dla ich klientów. prawa autorskie jako bariera. 85 proc. agencji uznaje prawa autorskie za największą barierę, jednak ponad 80 proc. agencji nie wdrożyło działań w celu uregulowania korzystania z ai. co więcej, 80 proc. reklamodawców chce wdrożeń generative ai, a agencje oceniają ich wiedzę jako niską. 90 proc. agencji nie otrzymało żadnych wytycznych od klientów dotyczących wykorzystania ai w projektach. prawa autorskie stanowią istotny problem, zwłaszcza w kontekście twórczości generowanej przez ai. wytwory takie jak grafiki, wideo czy teksty generowane przez algorytmy często nie mają jednoznacznie określonego właściciela praw autorskich. brak jasnych regulacji prawnych w tym zakresie powoduje, że agencje muszą działać ostrożnie, aby uniknąć potencjalnych konfliktów prawnych. ponadto, niewielu reklamodawców zdaje sobie sprawę z ryzyk związanych z wykorzystaniem generative ai, co dodatkowo komplikuje współpracę na linii agencja-klient. co dalej? stowarzyszenie agencji reklamowych (sar) opracowało kilka kluczowych dokumentów dostępnych dla branży pr i komunikacyjnej, w tym odpowiedzi na 30 najważniejszych pytań dotyczących generative ai, piramidę klasyfikacji ryzyka, przewodnik po narzędziach oraz wzór polityki ai. rekomendacje dla reklamodawców zawierają one pager „gen ai cheat sheet” z wytycznymi dotyczącymi polityki ai, współpracy z agencjami i korzystania z technologii ai. dokumenty te mają na celu pomóc agencjom w skutecznym i bezpiecznym wdrażaniu ai w ich procesach. opracowane wytyczne mają za zadanie nie tylko zwiększyć świadomość w zakresie praw autorskich i regulacji prawnych, ale także dostarczyć praktycznych narzędzi do zarządzania ryzykiem oraz oceny narzędzi ai dostępnych na rynku. dzięki temu agencje będą mogły działać zgodnie z najlepszymi praktykami i minimalizować ryzyko prawne. przetargi w czasach generative ai. w kontekście przetargów, sar pracuje nad wytycznymi, które mają na celu ujednolicenie standardów branżowych. dzięki temu agencje będą mogły racjonalnie wyceniać projekty wykorzystujące generative ai, a reklamodawcy będą świadomi nakładów na ai. wprowadzenie standardów pozwoli również wygrywać jakością współpracy, talentu oraz produktu kreatywnego. w czasach, gdy generative ai staje się coraz bardziej powszechne, istnieje potrzeba wypracowania jednolitych standardów, które pozwolą na uczciwą konkurencję między agencjami. obecnie, przetargi często wygrywają agencje, które korzystają z ai w sposób nieodpowiedzialny, nie biorąc pod uwagę ryzyk związanych z prawami autorskimi czy jakością dostarczanych produktów. wprowadzenie branżowych standardów pozwoli na stworzenie sytuacji równych szans, gdzie jakość i profesjonalizm będą decydującymi czynnikami sukcesu. i kongres wiedzy proto odbył się w listopadzie 2024. zobacz też: sztuczna inteligencja w czasach zmiany. dlaczego ai to „game changer”? wystąpienie tomasza klekowskiego. rzemiosło w erze ai: od czeladnika do cyfrowej kuźni. jak ai może wspierać nasz rozwój. wystąpienie piotra jamrogiewicza. managing director webtalk, lider grupy sar ds. ai w branży komunikacji. ekspert w zakresie digital marketingu, social media i marketingu zintegrowanego, działający w branży komunikacji od 2009 roku. posiada szerokie doświadczenie w tworzeniu i wdrażaniu strategii komunikacyjnych (także w całym regionie cee). założyciel i managing director webtalk – jednej z najbardziej dynamicznych agencji marketingowych w polsce, w której wraz z zespołem 100 kreatywnych specjalistów konsekwentnie wdraża strategię „digital first” w biznesie. w styczniu 2024 roku firma ogłosiła dołączenie do międzynarodowej sieci mar-tech wondrlab, stając się jej europejskim hub-em. w ostatnich latach zdobywał również doświadczenie m.in jako wspólnik i członek zarządu agencji eventowej endorfina events, wspólnik w agencji gamingowej next level agency, współzałożyciel suplementów cfx the pro gamer i platformy powiadomień push notifyme. założyciel i prezes marki zegarków błonie.