10 kompetencji Social Media Managera – czy je posiadasz?

dodano: 
20.02.2017
komentarzy: 
0

Z dnia na dzień budowanie zaangażowanej społeczności w sieci staje się coraz trudniejsze. Na ragan.com pojawiła się lista cech i umiejętności, które warto mieć, jeśli chce się być dobrym ekspertem ds. social mediów. O wielu z nich pisaliśmy na PRoto.

1. Sprawny copywriting
To bardzo często podstawowa umiejętność Social Media Managera. Musi on wiedzieć, jak pisać śródtytuły, które będą sprzedawać i przykuwać uwagę. W końcu „11 proc. użytkowników zaczyna przewijać stronę już po 4 sekundach”, pisze w artykule Joanna Wrycza-Bekier.

Technik dobrego copywritingu jest mnóstwo – czytamy na ragan.com. Autor tekstu przywołuje na przykład formułę „przed/po/rozwiązanie”: opisz problem, potem zarysuj świat bez niego, a na koniec przedstaw sposób, by do tego stanu dotrzeć.
 


Źródło: ragan.com
 

Wrycza-Bekier z kolei radzi, by m.in. postawić na króla zdań i mistrza zwięzłości – czasownik. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by czasami ominąć reguły – Emilia Skiba przekonuje, że dobry copywriter potrafi też napisać coś z niczego.

2. Obycie z grafiką
Badania pokazują, że treści w mediach społecznościowych, które zawierają materiały graficzne, generują więcej zaangażowania. 43 proc. konsumentów chce widzieć też w internecie więcej filmów – podaje autor na ragan.com.

Mimo tego, nadal zdarza się nam zapomnieć, że „kreacja jest najważniejszym elementem reklamy” – pisze w swoim tekście Marcin Żukowski. Format 360 stopni, Kanwa, pokazy slajdów – to tylko niektóre z wielu możliwości uatrakcyjnienia internetowych treści.

3. Brak strachu przed kamerą
Wideo staje się coraz ważniejsze, zwłaszcza w czasach rozwoju usług transmisji na żywo, takich jak Facebook Live czy Periscope – czytamy. Co więcej, duże serwisy lepiej traktują strony, które wykorzystują format wideo. Portal marketingland.com podawał, że facebookowe profile, które publikowały u siebie filmy, zanotowały wzrost zasięgu organicznego oraz zaangażowania odbiorców.

Dobry menedżer ds. mediów społecznościowych powinien umieć występować przed kamerą. W końcu, jak pisze Andrzej Pomarański, „dzisiaj nawet ksiądz na ambonie musi się liczyć z tym, że jego kazanie będzie transmitowane w sieci”. Dzięki tym umiejętnościom Social Media Manager będzie mógł prezentować swoje pomysły, przeprowadzać wywiady czy sesje Q&A - czytamy na ragan.com

4. Dobra obsługa klienta
Jeśli klienci mają problem, często próbują kontaktować się z marką przez media społecznościowe. Jednakże, jedynie 21 procent firm potrafi w ten sposób pomagać.
 


Źródło: ragan.com
 

Dobry Social Media Manager powinien wykazać się empatią i umiejętnością pokierowania rozmową. Musi umieć zadawać dobre pytania, by poznać problem konsumenta oraz wyczerpująco odpowiadać na jego pytania.

5. Umiejętności analityczne
To dość szerokie pojęcie – wyjaśnia autor tekstu na ragan.com. Zawiera w sobie nie tylko wskaźniki właściwe dla mediów społecznościowych (lajki, komentarze, udostępnienia), lecz także te typowo biznesowe (współczynniki konwersji czy wysokość zysku) – czytamy.

By je łączyć, pamiętają zarówno Marcin Żukowski – który opisywał na PRoto niektóre sposoby na mierzenie działań na Facebooku – jak i Anna Miotk, przybliżająca model opracowany przez jeden z amerykańskich instytutów.

Wiedza, jak czytać i interpretować dane, staje się coraz ważniejszą umiejętnością dobrego menedżera ds. social mediów – czytamy na ragan.com.

6. Znajomość podstaw psychologii
Jeśli analityka powie Ci, jakie typy postów „czytają się” najlepiej, elementy psychologii behawioralnej pozwolą zrozumieć, dlaczego tak się dzieje – czytamy na ragan.com. Dzięki poznaniu przyczyn nie tylko ułatwisz sobie powtarzanie sukcesów, lecz także nauczysz się przewidywać, co pomoże Ci osiągać w przyszłości jeszcze więcej.

Pomocne może być na przykład wyobrażenie sobie tzw. persony, czyli osoby, do której skierowane będą nasze treści. Jak to zrobić i w czym to pomaga – pisze w tekście Anna Miotk.

Dobry Social Media Manager nie musi mieć doktoratu z psychologii, ale powinien znać niektóre jej podstawowe reguły.

7. Budżetowanie
Nie trzeba być specjalistą Excela, by tworzyć w nim proste kosztorysy działalności w mediach społecznościowych – czytamy. Świadomość tego, jakimi kwotami dysponujesz, pomoże Ci lepiej zaplanować ich rozdysponowanie.

 

Autor tekstu wskazuje także kilka umiejętności miękkich, które powinien mieć dobry Social Media Manager.

1. Ciekawość
Bycie dobrym nie oznacza tylko trzymania ręki na pulsie w sprawach nowinek na Facebooku czy Twitterze. Chodzi o ciekawość i chęć eksperymentowania z nowymi formami – czytamy. Dobry Social Media Manager nie pyta, na co komu Snapchat w komunikacji marki.

2. Umiejętność dostosowania się
Jest mocno skorelowana z ciekawością – czytamy. Dzięki tej cesze bez problemu poradzi sobie z wykorzystaniem nowych trendów, takich jak choćby wirtualna rzeczywistość. Niektóre marki już jakiś czas temu nauczyły się ją wykorzystywać.

3. Obycie w biznesie
Social Media Manager musi wiedzieć, po co tworzy treści i jak strategia obsługi mediów społecznościowych wpisuje się w model biznesowy firmy, dla której pracuje.

(mp)

Źródło:

ragan.com, 10 key traits and skills for today's social media manager, Alfred Lua, 14.02.2017
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin