Audyt w firmach
W Rzeczpospolitej można przeczytać o problemach związanych z komunikacją wewnętrzną w przedsiębiorstwach. Do kwestii tej nadal, zdaniem autora artykułu Jerzego Domagały, przywiązuje się zbyt małą wagę. Na świecie stanowi ona nieodłączny składnik działań PR. Cytowany przez Domagałę Jarosław Filipek, dyrektor firmy doradczej Codes Consulting, stwierdza, że problem dotyczy głównie firm średnich i dużych, zatrudniających ponad 50 osób.
„Kierownictwo ma wówczas problem z rozpoznaniem każdego pracownika, narasta poczucie anonimowości.(…)Może zacząć szwankować komunikacja wewnętrzna i przepływ informacji” – mówi Marta Tamioła, menedżer public relations z agencji Hyper-Media. Wygodnym, choć niestety wciąż rzadko stosowanym, rozwiązaniem jest audyt, czyli badanie satysfakcji pracowniczej i komunikacji. Jak podaje autor, celem audytu jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, czym żyje załoga, jakie ma pomysły i trudności. Aby wyniki audytu były wiarygodne powinno w nim wziąć udział przynajmniej 70% pracowników.
Badanie obejmujące całą firmę wystarczy przeprowadzić raz w roku. Dzięki skomputeryzowaniu firm, audyt najwygodniej jest przeprowadzić drogą mailową. Niezbędne jest zapewnienie całkowitej anonimowości osób biorących udział w badaniu. Nie można także zapomnieć o przedstawieniu załodze wyników audytu oraz wniosków i związanych z nimi decyzjach kierownictwa.