Coca-Cola powróciła z coroczną świąteczną kampanią. Podobnie jak w ubiegłym roku, do produkcji jednego ze spotów wykorzystano sztuczną inteligencję. Kolejnym wspólnym mianownikiem obu materiałów jest krytyka. Pod najnowszym wideo pojawiło się wiele negatywnych komentarzy – odbiorcy wciąż pozostają sceptyczni wobec jakości materiałów tworzonych przez AI, tęskniąc za reklamami produkowanymi przez prawdziwych ludzi – pisze matekringdive.com.
3 listopada 2025 roku Coca-Cola ruszyła z kampanią świąteczną pod hasłem „Odśwież swoje święta”. Akcja jest promowana za pomocą dwóch nowych spotów oraz działań typu experiential, które mają angażować odbiorców przez doświadczenia – czytamy.
Jak zauważa źródło, jednym ze spotów jest „odświeżona i zoptymalizowana wersja” zeszłorocznej reklamy „Nadchodzą święta”, która powstała przy użyciu generatywnej sztucznej inteligencji. Nowa, 60-sekundowa odsłona wideo rozpoczyna się od sceny, w której Święty Mikołaj otwiera butelkę Coca-Coli. Następnie kamera śledzi podróż ciężarówek dostawczych marki, które rozświetlają otoczenie, przyciągając uwagę zwierząt.
Źródło: youtube.com/Coca-Cola
W ubiegłym roku główną osią wideo również były kultowe czerwone ciężarówki Coca-Coli. Zachowano także charakterystyczny świąteczny klimat, który towarzyszy wszystkim reklamom marki. Według wielu osób spot ten znacząco różnił się jednak od pozostałych. Ze względu na wykorzystanie do jego stworzenia sztucznej inteligencji, pojawiające się w nim elementy nie były zbyt realistyczne.
Czytaj więcej: Bożonarodzeniowa reklama Coca-Coli wygenerowana przez AI wzbudza kontrowersje. Koncern „zniszczył magię świąt”?
The Wall Street Journal wspomina, że koła ciężarówek dostawczych, zamiast się obracać „ślizgały się” po śniegu. Bohaterowie spotu mieli natomiast „lśniące twarze i nieobecne spojrzenia”.
Źródło: youtube.com/Coca-Cola
Internauci szybko zauważyli spadek jakości, o czym żywo dyskutowali w komentarzach pod materiałem, który został zamieszczony na kanale marki na YouTubie. Wielu z nich stwierdziło, że Coca-Cola „zabiła magię” i „zniszczyła ducha świąt”.
Mimo że odświeżona wersja zeszłorocznej reklamy nie zawiera już tych samych błędów, pojawiły się nowe. Aby uniknąć mało realistycznych postaci, zastąpiono je zwierzętami. W wideo brakuje jednak spójności stylów, a jego bohaterowie poruszają się nienaturalnie – podaje źródło.
Marketingdive.com donosi, że choć ubiegłoroczna reklama wywołała kontrowersje po premierze, przedstawiciele Coca-Coli utrzymują, że spełniła ona wewnętrzne standardy marki dotyczące świątecznych kampanii.
Nietrudno się dziwić, że tegoroczny spot również spotkał się z krytyką. Pod wideo, które Coca-Cola opublikowała na swoim kanale na YouTubie, pojawiło się wiele negatywnych komentarzy.
„Brawo dla Coca-Coli za to, że tak zawzięcie udowadnia, dlaczego to nigdy, przenigdy nie będzie miało żadnej wartości”, „Wyobraźcie sobie, że uzależnicie połowę świata od swojego słodkiego napoju, a i tak jesteście zbyt skąpi, by płacić za prawdziwe kampanie reklamowe”, „Ta sztuczna inteligencja to totalna porażka. Tęsknię za czasami, kiedy reklamy tworzyli prawdziwi ludzie i miały w sobie jakąś wartość artystyczną. Współczesne czasy są do bani” – napisali internauci.
Obecna odsłona akcji „Odśwież swoje święta” obejmuje także nowy, 30-sekundowy spot telewizyjny, który będzie emitowany w Ameryce Północnej, Ameryce Łacińskiej oraz w regionie Azji i Pacyfiku. Reklama zatytułowana „Świąteczne wspomnienie” opowiada historię kobiety przygotowującej dekoracje, która odnajduje kulę śnieżną, co wywołuje w niej wspomnienia radosnych spotkań.
Źródło: youtube.com/Coca-Cola
Za realizację kampanii odpowiada agencja WPP Open X, kierowana przez VML i wspierana przez EssenceMediacom, Ogilvy oraz Burson. Działania obejmują różne kanały komunikacji, w tym telewizję, wideo online, reklamy cyfrowe i zewnętrzne, media społecznościowe, punkty sprzedażowe oraz opakowania produktów. Kampanii towarzyszy tradycyjna trasa kultowych świątecznych ciężarówek marki, która odbędzie się w listopadzie i grudniu tego roku – dowiadujemy się.
Przy tworzeniu odświeżonej wersji zeszłorocznej reklamy Coca-Cola współpracowała z firmami Silverside AI i Secret Level.
Jak informuje The Wall Street Journal, marka odmówiła komentarza w sprawie kosztów kampanii. Przekazała natomiast, że przy realizacji najnowszej kampanii wzięło udział około 100 osób z samej Coca-Coli, agencji reklamowej WPP oraz wspomnianymi firmami Silverside i Secret Level. Jak powiadomiła marka, liczba ta jest porównywalna z zespołami sprzed ery AI.
Manolo Arroyo, dyrektor marketingu w Coca-Coli, zdradził, że produkcja materiałów była tańsza i szybsza niż typowe realizacje bez wykorzystania AI. „Wcześniej, gdy realizowaliśmy zdjęcia i przechodziliśmy przez wszystkie standardowe procesy produkcyjne, musieliśmy zaczynać przygotowania z rocznym wyprzedzeniem. Teraz można to zrobić w około miesiąc” – powiedział Arroyo. (ao)
Źródło: marketingdive.com, Naughty or nice? Coca-Cola doubles down on AI in new holiday campaign, Chris Kelly, 3.11.2025/ wsj.com, Coca-Cola Injects ‘Holidays Are Coming’ Ads With an Upgraded Dose of AI, Katie Deighton, 3.11.2025


