„Cykl Kariery” – rusza kampania społeczna o menstruacji skierowana do pracodawców

dodano: 
17.01.2022
komentarzy: 
0

Kulczyk Foundation wraz z kilkoma innymi organizacjami uruchamiają kampanię społeczną „Cykl Kariery”. Celem akcji jest walka o równość kobiet i mężczyzn na polskim rynku pracy, a pierwsza odsłona skupia się na kwestii zdrowia menstruacyjnego i potrzeb kobiet.

Jak czytamy w komunikacie Kulczyk Foundation, 71 proc. kobiet w Polsce twierdzi, że nie ma równych szans w życiu zawodowym, a 69 proc. uważa, że płeć wpływa na wysokość pensji. „Nierówność na polskim rynku pracy to wciąż ogromne wyzwanie. Także w tak prozaicznej kwestii jak dostęp do artykułów menstruacyjnych, a właściwie jego brak” – przekazuje organizacja. Kampania społeczna „Cykl Kariery” ma zmienić rzeczywistość w tym zakresie – taki cel postawiły przed sobą Kulczyk Foundation wraz z Polską Radą Biznesu, Pracodawcami RP, Okresową Koalicją i Sukcesem Pisanym Szminką. Patronat nad programem objął UN Global Compact Network Poland.

„Równość to taka sama pewność siebie mężczyzny i kobiety, to samo wsparcie od szefa czy szefowej. Gdzieś po drodze zapomnieliśmy o podstawowych potrzebach kobiet. Spójrzmy na nasze firmy i zastanówmy się – czy chcielibyśmy, żeby pracowała tu nasza mama, siostra albo córka?” – komentuje Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.

Program jest skierowany do pracodawców, którzy chcą zadbać o równość płci oraz zdrowie i dobre samopoczucie zatrudnianych osób. Pierwsza edycja akcji poświęcona jest kwestii zdrowia menstruacyjnego i potrzeb kobiet, a jej celem jest zmiana podejścia pracodawców do tego tematu – m.in. upowszechnienie dostępu do środków higienicznych w miejscach pracy czy szerzenie rzetelnej wiedzy na temat okresu.

Kulczyk Foundation dodaje także, że mimo iż menstruacja jest zjawiskiem biologicznym i naturalnym, to wciąż pozostaje „tematem wstydliwym i ignorowanym”, a badanie amerykańskiej marki Thinx pokaząło, że 58 proc. kobiet czuje wstyd z powodu okresu, z kolei trzy czwarte kobiet w drodze do łazienki ukrywa podpaskę.

W Polsce 17 proc. kobiet z powodu miesiączki zdarzyło się nie pójść do pracy i szkoły – wynika z raportu Kulczyk Foundation, a co dziesiąta kobieta musiała zwolnić ze szkoły czy pracy przez brak podpaski lub tamponu podczas okresu. „Jesteśmy dopiero na początku drogi, w której uświadomimy sobie, że wpędzanie w poczucie wstydu czy lęku połowy społeczeństwa niesie ze sobą ogromne, negatywne skutki społeczne. I to ze względu na proces, który przecież dla kobiet jest czymś najbardziej naturalnym. To zmiana, bez której nie byłoby życia, nie byłoby nas” – komentuje Dominika Kulczyk.

W projekt „Cykl Kariery” może zaangażować się każda firma, instytucja, jednostka administracji publicznej czy organizacja społeczna zatrudniająca pracowników. Zainteresowane organizacje mogę wypełnić deklarację dołączenia do programu na stronie internetowej: www.cyklkariery.pl. Akcja rozpoczęła się w styczniu 2022 roku. (mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin