.

„Domowe zasady ekranowe”. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę startuje z kampanią o nadużywaniu mediów cyfrowych

dodano: 
19.02.2020
komentarzy: 
0

18 lutego 2020 roku ruszyła nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – „Domowe zasady ekranowe”. Celem akcji jest zwrócenie uwagi rodzicom na problem nadużywania mediów cyfrowych przez dzieci, młodzież i dorosłych. Ma ona także uświadomić odbiorcom, że nadmiar urządzeń ekranowych wpływa negatywnie na relacje rodzinne oraz zdrowie – rozwój mózgu u najmłodszych, wzrok oraz jakość snu.

Fundacja przedstawiła wyniki przeprowadzonego przez siebie badania. Wynika z nich m.in., że co ósmy polski nastolatek (12 proc.) problematycznie używa internetu – najczęściej są to kobiety (14 proc.) w wieku 15-17 lat (15 proc.). Czytamy także, że z 25 proc. nastolatków rodzice nie rozmawiają na temat bezpieczeństwa w sieci, a 23 proc. przyznaje, że ich rodzice w ogóle nie interesują się ich aktywnością w internecie. Autorzy badania zwracają też uwagę, że dobrze zbudowana relacja z rodziną oraz jej uwaga i zainteresowanie to czynniki chroniące dzieci przed nadużywaniem urządzeń ekranowych.

grafika kampanii

„Ekrany są coraz bardziej obecne w naszych domach. Zdarza się, że używamy ich nadmiarowo i ze szkodą zarówno dla relacji rodzinnych, jak i zdrowia domowników. Problem dotyczy nie tylko dzieci, ale też rodziców, dlatego proponujemy rozwiązania obejmujące całą rodzinę. Zachęcamy do refleksji na temat roli ekranów w naszym domu z uwzględnieniem potrzeb wszystkich domowników – czy nie korzystamy z nich nadmiarowo, czy dbamy o dostęp dzieci jedynie do pozytywnych i bezpiecznych treści, czy zapewniamy dzieciom odpowiednią dawkę snu, ruchu, kontaktów rodzinnych i rówieśniczych” – tłumaczy Łukasz Wojtasik, ekspert ds. bezpieczeństwa dzieci w sieci w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

W ramach akcji stworzono platformę internetową rodzice.fdds.pl, na której znaleźć można praktyczne zasady korzystania z urządzeń ekranowych w domach. Porady dotyczą m.in. rekomendowanego dziennego czasu przed ekranem, miejsc w domu, w których nie korzysta się z mediów cyfrowych, zalecanych kategorii zasobów internetowych oraz zasadności korzystania z kontroli rodzicielskiej. Rekomendacje są dopasowane do wieku dzieci (od 0 do 18 lat).

Na stronie znajduje się także szereg eksperckich artykułów na tematy takie jak rozpoznawanie syndromów uzależnienia od sieci, wpływ naużywania ekranów na rozwój mózgu dziecka oraz budowanie relacji rodzinnych.

grafika kampanii

Kampania opiera się także na specjalnie stworzonych podcastach. Będą to wywiady z ekspertami takimi jak: Natalia Fedan, psycholożka i trenerka metody Self-Reg, Małgorzata Musiał, pedagożka i autorka bloga Dobra Relacja, Katarzyna Kalinowska, psycholożka, trenerka Fundacji Family Lab Polska i autorka projektu „Przystanek Relacja”, oraz Joanna Dulińska, psychoterapeutka i superwizorka. Podcasty dostępne są na platformach Anchor, SoundCloud, Spotify oraz YouTube.

Partnerami akcji są Fundacja Orange i Facebook Polska. „Rozwijając Facebooka i inne nasze platformy, stawiamy bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Zależy nam, aby ludzie mieli pełną kontrolę nad czasem, który spędzają korzystając z naszych usług. Dlatego tworzymy takie narzędzia jak Czas spędzony na Facebooku, dostępne w menu Ustawienia i Prywatność. Z tego samego powodu cieszymy się, że możemy wspierać kampanię »Domowe zasady ekranowe«, ponieważ nawet najskuteczniejsze narzędzia nie mają prawa działać, jeśli zabraknie świadomości i rozmowy na temat zasad bezpiecznego korzystania z sieci” – mówi Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich.

Kampania będzie trwała miesiąc. Współfinansuje ją Unia Europejska z instrumentu „Łącząc Europę”. Autorem grafik jest Paweł Kuczyński. (ak)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin