Jakubczyk: trendy w komunikacji firm w 2013 roku
Czego możemy się spodziewać w 2013 i jakie działania przyniosą największe korzyści biznesowe? – odpowiada Jacek Jakubczyk, dyrektor zarządzający ITBC Communication.
Pełna integracja
W roku 2013 spodziewam się zdecydowanie większej integracji różnych kanałów komunikacji, od tradycyjnych relacji medialnych, po social, ATL, BTL, kampanie online i alternatywne formy dotarcia do grup docelowych. Takie postrzeganie komunikacji bywa trudniejsze w przypadku firm o mocno rozproszonej i rozbudowanej strukturze, gdzie dział promocji podzielony jest na kilka autonomicznych jednostek. Nie mniej jednak jestem przekonany, że oddzielanie PR od działań marketingowych to droga donikąd. W takim modelu public relations traci na wartości i jest minimalizowane tylko i wyłącznie do komunikacji z mediami. Jednak z naszej perspektywy PR powinien żyć w ścisłej symbiozie z marketingiem, bez stawiania żelaznych ścian pomiędzy poszczególnymi narzędziami promocji. Będzie to szczególnie dużym wyzwaniem dla korporacji, które mają podzielone ośrodki odpowiedzialne za komunikację, często w pełni niezależne i nierzadko mające problemy z wewnętrzną komunikacją.
Mierzalność w cenie
Od pewnego czasu mierzalność działań oraz ich przełożenie na realizację krótkoterminowych celów biznesowych i sprzedażowych stało się priorytetem dla wielu firm oraz ich działów odpowiedzialnych za marketing i komunikację. W najbliższym czasie należy spodziewać się utrwalenia tego trendu stąd pożądane będą wszelkie narzędzia dające bezpośrednie przełożenie na sprzedaż. Można także spodziewać się większego popytu na audyty oraz badania marketingowe. Taka tendencja utrzyma się nie tylko w obszarze komunikacji zewnętrznej, ale znajdzie odzwierciedlenie także w strategiach budowania relacji z partnerami czy pracownikami.
Większa mobilność
Rosnąca rola smartfonów i tabletów w komunikacji będzie miała wpływ także na strategie promocji firm. Szczególnie na rynku konsumenckim uwzględnienie tego kanału dotarcia do potencjalnych klientów powinno stanowić stały element planów komunikacyjnych przedsiębiorstw. Przykładem mogą być tutaj dedykowane strony kampanii promocyjnych czy aplikacje obsługiwane przez urządzenia mobilne.
Dynamika, poszerzanie rynków i większa dbałość o obecnych klientów
Dynamika zmian na rynku zmusza firmy do większej aktywności i natychmiastowej reakcji na nowe potrzeby i wymagania klientów. Na poziomie strategii i realizacji działań komunikacyjnych będzie to powodować konieczność częstszych weryfikacji obranej strategii i jej ewentualnych modyfikacji. W warunkach ograniczonego lub też nierosnącego w dotychczasowym tempie popytu, firmy będą podejmować w swoich strategiach szereg działań ukierunkowanych na poszerzanie rynków i grup docelowych, przykładając jednocześnie więcej uwagi do relacji z obecnymi klientami. Pomagać w tym będą takie narzędzia jak m.in. programy lojalnościowe, audyty jakościowe.
Jacek Jakubczyk, dyrektor zarządzający ITBC Communication