Jakubczyk: trendy w komunikacji firm w 2013 roku

dodano: 
15.01.2013
komentarzy: 
3

Czego możemy się spodziewać w 2013 i jakie działania przyniosą największe korzyści biznesowe? – odpowiada Jacek Jakubczyk, dyrektor zarządzający ITBC Communication.

Pełna integracja

W roku 2013 spodziewam się zdecydowanie większej integracji różnych kanałów komunikacji, od tradycyjnych relacji medialnych, po social, ATL, BTL, kampanie online i alternatywne formy dotarcia do grup docelowych. Takie postrzeganie komunikacji bywa trudniejsze w przypadku firm o mocno rozproszonej i rozbudowanej strukturze, gdzie dział promocji podzielony jest na kilka autonomicznych jednostek. Nie mniej jednak jestem przekonany, że oddzielanie PR od działań marketingowych to droga donikąd. W takim modelu public relations traci na wartości i jest minimalizowane tylko i wyłącznie do komunikacji z mediami. Jednak z naszej perspektywy PR powinien żyć w ścisłej symbiozie z marketingiem, bez stawiania żelaznych ścian pomiędzy poszczególnymi narzędziami promocji. Będzie to szczególnie dużym wyzwaniem dla korporacji, które mają podzielone ośrodki odpowiedzialne za komunikację, często w pełni niezależne i nierzadko mające problemy z wewnętrzną komunikacją.

Mierzalność w cenie

Od pewnego czasu mierzalność działań oraz ich przełożenie na realizację krótkoterminowych celów biznesowych i sprzedażowych stało się priorytetem dla wielu firm oraz ich działów odpowiedzialnych za marketing i komunikację. W najbliższym czasie należy spodziewać się utrwalenia tego trendu stąd pożądane będą wszelkie narzędzia dające bezpośrednie przełożenie na sprzedaż. Można także spodziewać się większego popytu na audyty oraz badania marketingowe. Taka tendencja utrzyma się nie tylko w obszarze komunikacji zewnętrznej, ale znajdzie odzwierciedlenie także w strategiach budowania relacji z partnerami czy pracownikami.

Większa mobilność

Rosnąca rola smartfonów i tabletów w komunikacji będzie miała wpływ także na strategie promocji firm. Szczególnie na rynku konsumenckim uwzględnienie tego kanału dotarcia do potencjalnych klientów powinno stanowić stały element planów komunikacyjnych przedsiębiorstw. Przykładem mogą być tutaj dedykowane strony kampanii promocyjnych czy aplikacje obsługiwane przez urządzenia mobilne.

Dynamika, poszerzanie rynków i większa dbałość o obecnych klientów

Dynamika zmian na rynku zmusza firmy do większej aktywności i natychmiastowej reakcji na nowe potrzeby i wymagania klientów. Na poziomie strategii i realizacji działań komunikacyjnych będzie to powodować konieczność częstszych weryfikacji obranej strategii i jej ewentualnych modyfikacji. W warunkach ograniczonego lub też nierosnącego w dotychczasowym tempie popytu, firmy będą podejmować w swoich strategiach szereg działań ukierunkowanych na poszerzanie rynków i grup docelowych, przykładając jednocześnie więcej uwagi do relacji z obecnymi klientami. Pomagać w tym będą takie narzędzia jak m.in. programy lojalnościowe, audyty jakościowe.

Jacek Jakubczyk, dyrektor zarządzający ITBC Communication

komentarzy:
3

Komentarze

(3)
Dodaj komentarz
17.01.2013
21:06:47
Sławek - kolega...
(17.01.2013 21:06:47)
Bardzo trafne spostrzeżenia. Trendy, 1, 2 i 4 z roku na rok przybierają na sile i będą w coraz bardziej istotny sposób wpływały na rynek. Mobile również, choć wiele grup konsumenckich dopiero raczkuje w tym zakresie. Najciekawsze przed nami, gdy smartfony i abonament internetowy stanieją i staną się standardem dla każdego przedłużającego umowę. Respect dla Jacka! S http://pegasus.pl/pr
16.01.2013
10:43:53
Klient i równie...
(16.01.2013 10:43:53)
Dobry, naprawdę dobry tekst. Pełna zgoda z komentarzem poniżej. A do prezesów/decydujących o budżetach - stare fee jest po protu passe.
15.01.2013
11:58:29
Klient i PR-owiec.
(15.01.2013 11:58:29)
Trafne spostrzeżenia. I co za tym idzie...agencje PR-owe powinny stopniowo uwzględniać w swoich strategiach rozwoju wspomniane w artykule trendy (jeśli już tego nie zrobiły) i tak przekształcać swój model biznesowy, aby nie specjalizować się w jednej czy dwóch dziedzinach np. media relations (ważne, aczkolwiek od dawna faktem jest, że rynek mediów się kurczy) czy prowadzenie, (często domowym sposobem) firmowych Fanpage'ów na Facebooku. Klienci korporacyjni, nawet jeśli mają wewnętrznie podzielone budżety marketingowe i "problemy" z komunikacją w środku,oczekują jednego punktu odpowiedzialności nie tylko dla działań obejmujących prowadzenie biura prasowego czy tzw. obecności w social media. Tak jest szybciej , prościej, bardziej kompetentnie. Klienci chcą współpracować z wysokiej klasy konsultantami z pomysłami, którzy nie są zajeżdżeni przez pracodawcę tak, że pod koniec dnia nie wiedzą, jak się nazywają. Klienci mają swoich podwykonawców typu graficy/ drukarnie itp.Często tzw. dział kreatywny jest w firmie. Bardziej chodzi tu o zapotrzebowanie na know-how i ciekawe pomysły + umiejętność ich wdrażania. Kwestia rozliczania się za pomocą jednego, stałego, często kosmicznego fee, którego wartość trudno zmienić "bo tak ma być" powinna dawno odejść w niepamięć. To przestarzały model z końca lat 90-tych. Im więcej wszechstronnych i popartych doświadczeniem kompetencji w agencji tym większa szansa na przetrwanie na rynku...
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin