Media społecznościowe tylko w rękach PR-owców

dodano: 
05.09.2012
komentarzy: 
0

Mniej niż połowa firm używa social mediów, a te, które już się na to zdecydowały, w większości nie mogą pochwalić się odpowiednimi regulacjami dotyczącymi tego narzędzia. Stery komunikacji społecznościowej zazwyczaj trzymają PR-owcy – wynika z badania RR Communication Consulting.

Jak czytamy w raporcie „Firmowe media społecznościowe dla pracowników”, social media nie są powszechnie wykorzystywane wewnątrz organizacji. Używa ich 43 proc. firm. Im większa firma, tym większy odsetek korzystających. Nie ma za to znaczenia, czy przedsiębiorstwo jest polskie, czy ma międzynarodowy kapitał.

Większość respondentów (3/4) z firm, które wdrożyły media społecznościowe dla pracowników, uważa, że spełniają one pokładane w nich oczekiwania. Najczęściej wymieniane przez nich medium społecznościowe to intranet z aplikacjami interaktywnymi (45 proc. wskazań). Mniej punktów przyznano forum (14 proc.) i portalom pracowniczym (13 proc.). Komunikator, blog i portal społecznościowy odnotowały wskazania oscylujące wokół zaledwie 10 proc.

Co ciekawe, firmy nie wykorzystują mediów społecznościowych, bo ich nie potrzebują. Twierdzi tak ponad połowa ankietowanych. Tylko 12 proc. tę decyzję motywuje brakiem działu lub osoby odpowiadającej za takie działania czy niechęcią zarządu. Z kolei 8 proc. badanych tłumaczy się brakiem odpowiedniego budżetu, a 4 proc. brakiem czasu. Jeśli jednak stawiają na media społecznościowe, to głównie po to, by usprawnić komunikację (37 proc.), wzmocnić relacje między pracownikami i ich zaangażowanie. Unowocześnienie firmy to cel, który ma najmniejsze znaczenie (2 proc.). Mimo to nadal 42 proc. przebadanych firm nie posiada formalnych regulacji dotyczących tego narzędzia. Kto najczęściej odpowiada za media społecznościowe w firmie? Z badania wynika, że najczęściej są to działy PR i komunikacji, rzadziej IT i HR. Zazwyczaj są to jedna lub dwie osoby (18 proc.).

Jeżeli chodzi o trudności w stosowaniu social mediów wewnątrz organizacji z perspektywy firm posiadających i nieposiadających tego typu narzędzia, to te pierwsze więcej problemów widzą w obszarze infrastruktury, a także w niewystarczającej aktywności pracowników, a te drugie przeceniają trudności związane z marnowaniem czasu przez pracowników, kontrolą treści czy kosztem wdrożenia.

W badaniu wzięły udział 154 firmy. Przeprowadzono je w formie wywiadów telefonicznych z osobami odpowiedzialnymi za komunikację wewnętrzną w lipcu i sierpniu 2012 r. Wśród respondentów 51 proc. stanowiły firmy krajowe, a 49 proc. było polskimi oddziałami międzynarodowych korporacji. Badanie było zrealizowane we współpracy ze Szkołą Wyższą Psychologii Społecznej (Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu). (es)

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin