MwP: tańszy PR wcale nie oznacza mniejszej kreatywności

dodano: 
20.08.2013
komentarzy: 
0

Stawki agencji PR, śred­nio o kilkanaście/kilkadziesiąt procent niższe niż renomowa­nych agencji kreatywnych czy domów mediowych, sprawiły, że PR-owcy „w ciągu lat życia jako uboższy brat agencji kreatywnych” nauczyli się, jak realizować kampanie stosun­kowo niższym kosztem. „Ta konieczność radzenia sobie umożliwiła PR-owi znalezie­nie swojej drogi realizowania briefu, odnalezienie tajemni­czego mostu pomiędzy kreacją a tradycją” – czytamy Marketingu w Praktyce.

Jak podkreśla Augustyn Lauks, cały świat się zachwyca kre­atywnymi kampaniami takich marek, jak Heineken czy Old Spice. Często jednak kampa­nie te swą „górnolotną formą przyćmiewają treść”, „key mes­sages gubią się w potoku wy­rafinowanych claimów”, a „equity danej marki wystawiane jest niejednokrotnie na szwank, a w najlepszym wypadku na zapomnienie”.

Mimo to, branża PR dobrze radzi sobie w otoczeniu firm kreatywnych. Według autora tekstu podnosi swoją rangę właśnie przez umiejęt­ność godzenia celów bizne­sowych z kreatywnym podej­ściem. „W każdej z kampanii, oprócz standardowych narzę­dzi, typu media relations czy wysyłki informacji prasowej, znajduje się miejsce na do­datkowe aktywności mające na celu wzbudzenie buzzu, wykreowanie efektu »wow« zarówno wśród konsumen­tów, jak i dziennikarzy. Dla­tego coraz częściej agencje PR pełnią rolę agencji wiodących dla projektów, nad którymi pra­cują także agencje kreatywne, interaktywne i domy mediowe” – pisze Lauks. Dlaczego tak się dzieje? Bo stawki agencji PR są śred­nio o kilkanaście/kilkadziesiąt procent niższe niż renomowa­nych agencji kreatywnych. W związku z tym PR-owcy nauczyli się realizować swoje cele za niższe stawki. Potrafią wykorzystać doświadczenie na polu walki o trójstronne zainteresowanie: klienta, dzien­nikarza i konsumenta. „PR, szczególnie produktowy, ma niesamowicie utrudnione za­danie” – zauważa Lauks. I natychmiast wyjaśnia: „W momencie, gdy dom mediowy zajmuje się po prostu zakupem mediów odpowied­nio dopasowanych do targetu grupy danej marki, agencja kreatywna opracowaniem tego, co się w tych mediach znajdzie, agencja PR musi zbudować osobną historię”.

Jak zbudować kreatywną kampanię w oparciu o stan­dardowy schemat? Według przedstawiciela agencji 24/7 PR warto, konstruując schemat stra­tegii kampanii PR, używać sprawdzonych rozwiązań. „To zapewni nam przede wszystkim kontrolę nad tym, co się będzie działo w trakcie jej egzekucji” – podkreśla. Dlatego – jak radzi dalej – możemy korzystać z narzędzi, jak wysyłka infor­macji prasowej, event praso­wy, współpraca z blogerem, press trip itp. Jednak „obudo­wanie owego szkieletu przy­słowiowym mięsem” powinno już jego zdaniem zdecydowanie odbiegać od utartych standardów. Po co wysyłać informację prasową o nowej linii szamponów w for­mie dokumentu Word, skoro możemy na przykład wysłać zestaw szamponów wraz z voucherem do współpracującego salonu do fryzjera (najlepiej tuż przy siedzibie danej redakcji!), który nie tylko przytnie wło­sy, ale także umyje je naszym szamponem” – zauważa. I przekonuje, że zastosowanie sprawdzo­nych metod jest bezpieczne, ale czasem jednak warto sięgnąć po innowacyjne rozwiązania. (es)

Źródło:

Marketing w Praktyce, PR w dwóch wcieleniach, Augustyn Lauks, 1.08.2013
komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin