Ponad połowa Polaków uważa, że Konkurs Chopinowski pozytywnie wpływa na wizerunek naszego kraju i przyczynia się do tego, że stajemy się miejscem kultury wysokiej. To znaczenie wciąż będzie rosnąć dzięki m.in. rozwojowi mediów cyfrowych.
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina to jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń kulturalnych na świecie. Organizowany jest cyklicznie co 5 lat w Warszawie. XIX. edycja rozpoczęła się 2 października 2025 roku i potrwa do 23 października. Znaczenie i wpływ tego konkursu na kulturę w świadomości Polek i Polaków pokazuje badanie On Board Thing Kong, przeprowadzone w sierpniu tego roku.
87 proc. Polek i Polaków słyszało o Konkursie Chopinowskim, a 21 proc. z nich deklaruje, że wie o nim dużo. Tylko 13 proc. nie miało styczności z informacjami o tym przedsięwzięciu. 60 proc. ankietowanych uważa, że takie wydarzenia mogą mieć bardzo duży wpływ na pozytywne postrzeganie Polski jako kraju kultury wysokiej. Dla 32. proc ten efekt jest umiarkowany, a jedynie 1,5 proc. twierdzi, że nie ma go wcale.
Autorzy badania podkreślają, że zauważalna siła tego przedsięwzięcia bierze się z jego cykliczności i dramaturgii, profesjonalizacji oraz transmisyjności. Wpływ, jaki konkurs wywiera na polską kulturę nie jest odczuwalny tylko w trakcie jego trwania. To działania długofalowe, które obejmują inicjatywy krajowe oraz międzynarodowe, takie jak publikacje medialne, dyskusje, zasięg transmisji czy trasy laureatów.
„Dzięki swojej muzyce Chopin jest żywym ambasadorem kultury polskiej, a potencjał promocyjny Konkursu wynika z połączenia klasycznej dyplomacji kulturalnej z nowoczesnymi mediami cyfrowymi, co pozwala angażować różne grupy odbiorców i wzmacnia spójność marki Polski w świecie” – podkreśla Norbert Ofmański, partner w agencji On Board Think Kong.
Znaczenie Konkursu Chopinowskiego w kształtowaniu kultury będzie rosło. Na to wpływa rozwój mediów cyfrowych, które pozwalają na tworzenie archiwów, obniżenie progu wejścia dla odbiorców poprzez partnerstwo z TikTokiem oraz globalna dostępność sal widowiskowych, na których występują laureaci wydarzenia. (km)


